Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuiko kenestäkään muusta, että jouluaatto oli yhtä kiirettä?

Vierailija
28.12.2012 |

Vietettiin eka joulu omassa kodissamme. Olen aina pitänyt joulusta ja aatellu, että se on rauhoittumisen aikaa. Jouluaatto tuntui kuitenkin sitten kiireiseltä ja stressaavalta.

Aamulla piti herätä aikasin ottaa kinkkua pois uunista, se olikin jo palanut. Sitten kiireellä sinappihuntua rakentamaan. Kohta puuron ja sekamatelisopan keittoon. Saunaa lämmittämään (puusauna) että keretään ennen joulurauhan julistusta, tai ainakin eka satsi kerkeisi (vieraita). Sitten pöytää kattamaan, puuroa syömään. Kohta kahvia, sitten haudoille, siinäkin meni jo tunti matkoineen. Sitten kiireellä kotiin laittaa ruokia uuniin. Pukki kerkes tulee vasta seittemältä, lahjojen avaamisessa meni pari tuntia (liikaa lahjoja, myönnän...)

Lopulta olin aivan zippi. Johonkin väliin piti vielä laittaa lapset päiväunille. Aattelin, että aattoiltana vielä joisin viiniä rauhassa, mutta loppujen lopuksi olin niin väsy että menin nukkumaan melkein heti, kun lapsetkin.

Tuntuuko muista jouluaatto kiireiseltä vai teinkö mä jotain väärin. Ois sitten ensjouluna vähän rauhallisempaa... Jotenkin vaan koko päivä meni kelloa katsellessa ja vieraita palvellessa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rauhallista!

Heräiltiin klo 7. Kinkun kuorrutus, sitten syötiin jo edellisiltana keitetty riisipuuro ja kinkkuleipiä.

Ulkoilua pari tuntia, sitten puuroa ja kinkkua ja glögiä. Lapset päiväunille, me aikuiset harrastettiin jouluseksiä ja syötiin suklaata ja luettiin :) .

Lapset heräilivät klo 16-17, päivällinen syötiin 17.30. Sen jälkeen joululahjat ja jälkiruokaviiniä :) . Leikkimistä ja suklaata.

Lapset nukkumaan klo 21, aikuiset nautiskelimme vielä kolmisen tuntia saunassa ja muuten vaan :) .

Vierailija
22/30 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 7 kinkun tarkastus, vielä tunti unia.

klo 8 kinkku pois uunista, unille

klo 9 herätys ja kinkun kuorutus

klo 9.30 aamupala

klo 10 leffoja

klo 13 sauna

klo 14.30 -> leffoja

klo 16 ruuan valmistelua

klo 17 jouluruoka

klo 18 lahjat

klo 20 leffoja

klo 24 unille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te muutamat ette muista läheisiänne. Haudalla käynti on ihana perinne. Kaikki siivoukset ja jouluruokien teko, sukulaisilla vierailu, on kiire.

kannattaa ostaa sellaisia kynttilöitä jotka palaa monta vrk:a. Ei vainajilla ole tarkkaa kalenteria.

Vierailija
24/30 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka meillä kaikki ruoanvalmistushommat tehdään ennen aattoa, sillä jos kinkku yms jutut jää aatoksi, pukki tulisi vasta yöllä.

Vierailija
25/30 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille joka sen joulutunnelman luo. Ei niille jotka siitä sitten nauttii. Itse kieltäydyin kiireestä; minimillä menitiin, olen levon ja rauhan tarpeessa joten en kenenkään jouluorjaksikaan halunnut ryhtyä. Oli leppoisaa j arauhaisaa ja kuitenkin joulu. Kukin voi valita haluaako tuota klisheistä jouluroolia vetää vai ei. ja meillä oli kyllä ruuat ja lahjat ja saunat kanssa, mut muuten todella rauhoituttiin. Ei jouluaattona tarvitse tehdä kaikkea mitä suomalaiskansallinen jouluperinne, anoppi tai sisustuslehti käskee.

Vierailija
26/30 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä klo 7-15

Kun pääsin kotiin lähdettiin vanhemmilleni

Pukki tuli 16:30 ja lapset tietysti halusi avata kaikki lahjat heti.

Sitten saunaan ja syömään.

Syömisen jälkeen auttelin keittiön siistimiessä, kahvin keitossa yms.

Sitten piti ihastella lasten lahjoja, koota ja laittaa pattereita yms.

Kohta kello olikin niin paljon, että lähdettiin kotiin.

Olin ajatellut, että kun saan lapset nukkumaan niin otan ihan rauhassa lasillisen viiniä, sytyän kynttilöitä ja katson vaikka jonkun hyvän elokuvana.

Paskan marjat, olin niin väsynyt että taisin nukahtaa ennen 3 vuotiasta. Ja niin oli mieskin :)

No ihan kiva aatto oli silti. JOulupäivänä olin iltavuorossa ja siinä meni se päivä. Tapanina sai jo vähän rauhoittuakkin.

Vierailija
27/30 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 7 kinkun tarkastus, vielä tunti unia.

klo 8 kinkku pois uunista, unille

klo 9 herätys ja kinkun kuorutus

klo 9.30 aamupala

klo 10 leffoja

klo 13 sauna

klo 14.30 -> leffoja

klo 16 ruuan valmistelua

klo 17 jouluruoka

klo 18 lahjat

klo 20 leffoja

klo 24 unille

Vierailija
28/30 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen alkanut kyseenalaistaa näitä nimenomaan naisille sälytettyjä jouluperinteitä. Sen sijaan että saisi joulun rauhan niin yllättäen äidin pitää yrittää- ja usein yllättävän yksin luoda jotain joulukuvaelmaa lapsille, perheelle, suvulle. Viis siitä miltä itsestä tuntuu kunhan kulissit hohtaa joulua. Nimenomaan jouluisin naiset siaisvat olla itsekkäämpiä; joulu tulee vähemmälläkin ja yhdessä tehden. Jos lapset saavat valita "täydellisen joulun" ja väsähtäneen/pottuuntuneen äidin TAI lämpöisen yhdessäolon väliltä, taatusti valitsevat jälkimmäisen. Mut ihmeen sitkeässä elävät nämä naisia orjuuttavat kuvat. Vähän sama kuin häät, "täydellinen päivä" pitää luoda vaikka se olis ihan helvettiä. Eli mikä siinä on täydellistä muuta kuin kuva toisten silmille.

Vierailija
29/30 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyyhän siinä petailla sänkyjä, ruokkia lapsia, laittaa puuro hautumaan ja miehellä oli tänä jouluna melkoiset lumityötkin tehtävänä.

Meillä kuitenkin nukuttiin klo 8 asti (kuten muutenkin viikonloppuina), syötiin aamupalaa ja luettiin lehteä.

Joskus yhdeksän aikoihin laitoin ne riisipuurot haudekattiloihin, siistin keittiön ja kävin pukemassa. Samalla komentelin lapset syömään ja pukemaan ja auttelin pienempiä sänkyjen petaamisessa.

Syötiin puuroa jo ennen joulurauhan julistusta (meitä oli syömässä 11 henkeä) ja juotiin glögiä siinä sitä julistusta katsellessa. Kun oli istuttu rauhassa jonkin aikaa, laiteltiin anopin kanssa tiskit koneeseen ja appiukko leikitti pienempiä sillä aikaa. Appivanhemmat lähtivät iltapäivästä hautausmaalle vähän kauemmas lasten kanssa, minä kävin isäni kanssa äitini haudalla. Kun palailtiin hautuumaalta, mieheni ja isäni laittoivat joulupukin varusteita kuntoon. Itse lueskelin hetken ennen saunaa. Isäni lähti joulupukkikeikalle.

Saunottiin (mies ja minä ja lapset), ja appivanhemmat hoitelivat saunan jälkeen lasten pukemiset (eivät saunoneet itse). Mies lähti omalle joulupukkikeikalleen ja me laiteltiin sillä aikaa anopin kanssa ruokapöytä valmiiksi.

Sitten syötiin ja istuttiin pöydässä rauhassa, lapset päästettiin vähän aiemmin leikkimään. Pukki tuli kuudelta ja siinä se loppuilta melkein menikin lahjoja availlessa. Keiteltiin aikuisille iltakahvia joskus puoli kahdeksan aikoihin.

Lapset laitettiin nukkumaan klo 21 ja me aikuiset istuttiin loppuilta rupattelemassa puolille öin.

En tiedä mistä johtui, hyvistä etukäteisvalmisteluista ehkä, mutta meillä ei ollut minkään laista kiireen tuntua koko jouluaattona vaan hyvinkin leppoisa ja mukava tunnelma. Enkä itse kokenut itseäni mitenkään väsyneeksi aattoilta, vaikka kaikenlaista toki tulikin puuhattua. Toki meillä jaetaan noita hommia minun ja anopin kesken, hän osallistuu ihan täysin kaikkiin keittiöhommiin ja appiukko auttaa muuten lasten paimentamisessa.

Vierailija
30/30 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme jo kaikki sen ikäisiä että lapset ovat juuri kotoa muuttaneita ja pariutuneita, ei vielä omia lapsia, omat vanhemmat vanhoja.

Eli nuoriso kiertää parhaassa tapauksessa neljässä joulupöydässä eri päivinä, kun pari nuorista oli vielä jouluna osan aikaa töissä, samoin kuin itse, tiesin tasan tarkkaan kuinka väsyneinä tulevat klo 19 joulupöytään vanhainkodista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän