Lapsen synttärimenusta kommentteja, kiitos!
Nelivuotissynttäreille on kutsuttu lapsia ja aikuisia ja menu on jotakuinkin tällainen:
Suolaiset:
* Salaattibaari, eli jäävuorisalaattia, rucolaa, kurkkua, kirsikkatomaatteja, aurinkokuivattua tomaattia, aitoa fetaa, mozzarellaa, pinjansiemeniä, krutonkeja, grillattua kanaa.
* lohi-rieskarullia
* ilmakuivatulla kinkulla täytettyjä rieskarullia
* coctailtikuissa naudan jauhelihasta itse tehtyjä lihapullia, juustoa ja viinirypäleitä
Makeat:
* marsipaanipäällyisteinen (auto)kakku
* amerikkalainen juustokakku
* cakepopseja
* vaahtokarkkeja
Juomina on aikuisille viiniä, kahvia ja teetä, lapsille itse tehtyä mehua. Miltä kuulostaa?
Kommentit (89)
Lapsille kelpais kans kaikki salaattipöydästä (paitsi jäävuorisalaatti, mutta pitäähän sielä jotaki SALAATTIA olla jos se salaattipöytä on). Makeista ei lapsille menis mikään :/, mulle ei makeet mene muuten, mutta juustokakku on tosi NAM :)
juodaan viiniä. Monelle tuo voi olla yllätys. Synttärit on suunniteltu aikuisille. En tykkää, koska en miellä noita lasten kutsuisi. Mä kutsun sissin tädit mukaan juhlimaan.
juodaan viiniä. Monelle tuo voi olla yllätys. Synttärit on suunniteltu aikuisille. En tykkää, koska en miellä noita lasten kutsuisi. Mä kutsun sissin tädit mukaan juhlimaan.
Oletan, että tarkoitat sissillä sossua :D
Kutsu vain, täällä on vastassa mukava tunnelma: on lastenmusiikkia taustalla, ilmapalloja, kaunis kattaus kukkineen (ajatella, lasten juhlilla), ehkä joku kiva tunnelmavalokin. On hyvää ruokaa, iloinen puheensorina aikuisten kesken ja leikkimistä lasten kesken. On normaaleja, hyvin käyttäytyviä aikuisia, joilla osalla voi olla kädessä viinilasi, mutta ei tietenkään kaikilla: osa tulee autolla, kaksi naista on raskaana, mutta tulee tänne ihmisiä myös naapureista.
Kukaan ei örvellä, ei huuda, ei kiroile eikä kohtele toisia kaltoin.
Ehkä sossun täti sanoisi, että lisää tällaista: hyviä aikuisia, uutta tarjottavaa lapsille (verrattuna tavallisiin synttäreihin, joihin siis te muut tässä ketjussa olette viitanneet, minä en siis tuota keksinyt).
synttäreillä, jos niitä on tarjolla. Myös suolatikut on suosittuja. Ja mehu, kaupan esanssimehu. Huoh. Kakkuun ei koske kukaan, keksit menevät kyllä. Pizzat yms.jäävät.
Itse pitäisin kovasti menusta, ja kiva että aikuisvieraat on huomioitu, mutta ostamalla niitä poppareita ja vaikka suolatikkuja varmistat että muksut saavat edes jotain suuhunsa.
Viini ei herätä mitän kauhua, lasi salaatin kanssa on kiva juttu, pari tuntia yleensä ollaan kuitenkin eikä minulla ole alkoholiongelmaa.
Oletko ap kysynyt itse päivänsankarilta mitä hän haluaa synttäreillään tarjottavan?
Meillä on toiminut tuon ikäisellä kysyminen oikein hyvin. Ja sitten olen saattanut lisätä siihen jotakin lapsille sopivaa ja aikuisille sopivaa (esim. suolainen piirakka). Lähtökohtaisesti kaiken tarjottavan on sovittava lapsille.
Ja meidän juhlissa aikuiset on aina ymmärtäneet ja olleet asenteella, että kyseessä on lastenjuhlat.
Ei alkoholia.
minusta viinitarjoilu nelivuotissynttäreillä on jotenkin tyylitöntä.
Ensinnäkin siksi, että tarkoitus on keskittyä lapsiin, ja se seurustelu lasten kanssa alkaa aika pian käydä sivuseikaksi, jos aikuiset keskenään jutustelevat viinilasillisen tai kahden ääressä.
Toiseksikin osa aikuisista on paikalla lapsensa kuskina, eikös vaan? Jolloin sitä viiniä ei kuitenkaan voi juoda.
Kyse on samankaltaisesta tyylittömyydestä kuin jos AIKUISTEN illallisilla tarjoilisit pelkkää Muumi-limsaa.
Mutta teet kuten tahdot, et ole tuota koskevaa kritiikkiä ottanut millään tasolla vastaan, joten tuskin tätäkään noteeraat.
Muuten tarjottavia on yllin kyllin ja varmaan ihan ok...
toteaisin, että suolaisesta jokainen lapsi löytää jotain sopivaa. Rieskarullat voivat jäädä monelta syömättä, mutta salaattibaarin antimista varmaan jokainen löytää mieluista syötävää. Lihapullat vähintään uppoavat melkein lapseen kuin lapseen (16 vuoden synttäreille mahtuu kaksi lasta, jotka eivät niitä syö).
Marsipaanikakku on meillä uponnut aina (ja sen marsipaanin voi jättää lautaselle, jos ei siitä tykkää), juustokakkua harva lapsi syö, mutta cake popsit on meillä olleet takuuvarma menestys.
Itse lisäisin tuohon popcornia ja sipsejä ihan vaan naposteltavaksi ja kuitenkin niitä irtokarkkeja. Synttärit on niitä harvoja paikkoja, joissa nykylapset saavat karkkeja. Ja limua juotavaksi.
Hyviä synttäreitä!
En jaksanut lukea kuin muutamia vastauksia ja TODELLA ihmettelin!! Hyvä menu oli! Minä söisin mielellään, samoin 7v ja 3v lapseni varmasti söisivät salaattibaarista, kinkkurullaa ja lohtakin jos se on lämmintä. Makea tarjoilu myös hyvä! Alkoholia ei ole koskaan tarjoiltu kuin ulkomaalaisten tuttujen juhlissa mutta mun mielestä se oli ok vaikka en itse juo! HYVÄT TARJOILUT eikä ollenkaan hienostelevat. Aivan tavallista sapuskaa! Meilläkin on mm. salaattia synttäreillä tarjolla. Ja viimeksi lastenkutsuilla oma 3v innostui syömään raakoja kasviksia sellaisenaan! Ei lapset välttämättä halua vain pakettijäätelöä ja sipsiä!
Meillä on myös 4-vuotissynttärit tulossa ja tarjoan seuraavaa:
-mokkaruutuja
-jätskiannoksia (jäätelöä, kastiketta, kermavaahtoa, strösseleitä kullekin omien toiveiden mukaan)
-pipareita
-suklaakonvehteja
-sipsejä
-ehkä aikuisille jokin suolainen piirasJuomaksi kaffia, teetä ja pillimehuja.
Hemmetin tylsää ja yksitoikkoista. Suolaisena 1 piirakka?
Ap, IHANA menu. Tuon salaattibaari-idean kopioin välittömästi itselleni =)
harvoin synttäreillä lapset jaksavat keskittyä syömiseen niin kauaa, että saisivat salaatin syötyä. Aikuiselle kuitenkin ihan mieluinen. Rullat hyviä niin aikuisille kuin lapsille, samoin tikut. Makea puoli kerrassaan hyvä. Viini pompsahtaa minunkin mielestä, se nyt vain ei kuulu lastenjuhliin. Illemmalla sitten aikuisten kesken. Ja aikuiset vieraat yleensä autolla liikkeellä, joten ei senkään puolesta mielellään ota. Hyvä kahvi, hyvä tee ja hyvä mehu korvaa viinin oikein hyvin. Jäävettä myös vaikka sitruunan tai limetin viipaleiden kanssa sitä haluaville?
kansallisruoka? Täällä se mainitaan joka välissä ja kuuluu jokaisen synttäreille. Mä en ole niitä koskaan ymmärtänyt, eikä ne kyllä maistunut lapsena, eikä maistu nytkään.
Mutta kuten tuossa eräässä ketjussa arvelinkin, me taidetaan olla vähän kummajaisia.
mitään valittamistaan ap:n tarjoamisista. Mielellään tultaisiin teille synttäreille :)
Meillä on kaikkien lasten synttäreillä tapana tarjota ruokaa seisovasta pöydästä. Tyypillisesti meillä on tarjolla paria lajia salaattia, joita vieraat voivat höystää makunsa mukaan eri kastikkeilla, oliiveilla, fetalla jne.
Lisäksi alkupaloina on yleensä savulohta (itse savustettua), keitettyjä munia, jotain kylmiä kaloja tai äyriäisiä kuten silliä tai katkarapuja tms.
Pääruokana on yleensä jokin liharuoka ja sille kasvisvaihtoehto. Riippuen siitä mitä pääruokana on, tarjolla on myös keitettyjä perunoita/riisiä/valkosipuliperunoita tms. Jos en jaksa erikseen tehdä kasvisvaihtoehtoa, laitan pääruoan lisäkkeeksi vaikkapa erilaisia kasvisgratiineja.
Lisäksi pöydässä on itse leivottua ruis- ja hiivaleipää.
Ruuan jälkeen on tarjolla synttärikakkua, keksejä ja karkkeja kahvin/teen/mehun/limsan kera.
Meillä tarjotaan synttärivieraille kuohuviiniä aluksi, viiniä ja olutta ruuan kanssa ja lopuksi- voi kauhistus sentään- konjakkia tai likööriä kahvin kanssa. Ikinä ei ole yksikään vieraista ollut humalassa.
Itse asiassa, vaikka alkoholia on tarjolla sen menekki on kyllä melko vähäistä. Joku isovanhemista saattaa nauttia kokonaiset kolme annosta alkoholia (kuohuviinin, viinilasillisen ja konjakin) jos ei joudu ajamaan autoa. Jos perheessä on kaksi aikuista, joista toinen on vesiselvä koska ajaa autoa (tuttavapiirissä on tämän suhteen kaikilla nollatoleranssi) ja toinen on nauttinut lasillisen viiniä ruualla, niin uskon että lapset selviävät traumatisoitumasta tästä.
Lapsille on tarjolla omaa kuohujuomaa onnittelumaljaksi, maitoa ja mehua ruuan kanssa, kakun kanssa saa limsaa ja mehua.
Meillä muuten päivänsankari saa toivoa mieleisensä tarjoilut. Esim. savulohi ja katkaravut kuuluvat lasten suuriin suosikkeihin. Samoin paahtopaisti, fetajuusto ja oliivit. Täytekakun koostumus ja ulkomuoto on täysin sankarin päätettävissä myös.
Olen laittanut ruuan lasten synttäreille niin kauan kuin meillä on lapsia ollut, eikä kyllä ikinä ole tullut pieneen mieleenkään että tuossa olisi jotain brassailua. Ja ihan sama se mulle, vaikka olisikin. Meille tulee vieraita pitkän matkan päästä enkä totisesti lähetä ketään pitkälle matkalle ruokkimatta. Ja jos kerran noin puolelle porukasta pitää laittaa ruokaa niin miksei sitten saman tien kaikille?
En käsitä miksi kaikkien pitäisi viettää lastensa synttäreitä kahvikutsuina?
Ehkä olen vapaaehtoisesti lapsettomana jäävi vastaamaan, mutta mielestäni lasten on hyvä pienestä pitäen oppia syömään normaalia ruokaa. Itse kasvoin perheessä, jossa syötiin etanakeittoa ja tandoorikanaa 80-luvulla. Myös me lapset!
Ja mitä viiniin tulee, niin miksi lapset eivät saisi nähä kuinka aikuiset nauttivat alkoholia sivistyneesti?
Tulisin ap:n kemuihin muksuinen oikein mielelläni. Meidän 8v. 6v ja 3v löytäisivät kaikki noista mainiosti syötävää. Kivat ja monipuoliset tarjoilut.
Hyviä juhlia!
En ole noteerannut alkoholikritiikkiä siksi, koska se on minusta naurettavaa. Kaikki eivät sitä kuitenkan ota ja se on vain osa juomapuolta. Otin vinkkinä sen kaikille sopivan boolin josta voi tehdä juhlavan, ja joku mainitsi jäävedestä niin sitä meillä on aina jääkaapissa, juhlat ei ole poikkeus :)
Sipsejä ja poppareita en niiden suolaisuuden takia halua tarjota nelivuotialle ja pienemmille, vanhin lapsista on viisivuotias ja hän varmaan yhdet juhlat pärjää ilman noita? Karkkeja en nyt periaatteesta laita, vaahtokarkit saa riittää. Ja cakepopsit.
Näissä juhlissa on kyse ystäväperheiden kanssa olemisesta. Seuraavana päivänä tulee mummit, papat ja kummit ja heille onkin sitten ihan ruoka alkupaloineen. Ja maljat!
vastaa siihen, että kuvitteli kyseessä olevan lastenjuhlat = juhlat, jossa ap paimentaa 10 nelivuotiasta ja johon yksi tai kaksi äitiä, jotka ei uskalla jättää lastaan yksin, jäävät norkoamaan. Menu on ihan hyvä "sukulaissynttäreille" tai sellaisille, joita ap kuvaa, joissa itse tarkoitus ei ole se synttärisankari vaan muutenkin viettää aikaa yhdessä aikuisten kanssa.
Oletko ap ottanut huomioon, että noi cakepopsit on jokseenkin hankalaa syötävää neljävuotiaille - saattaa tulla aikamoista sotkua.
todella hyvä menu!!
Ystäväni on aina tarjonnut oman lapsen syntymäpäivillä ruuan. On ollut uudet perunat/ulkofilepihvejä/kanaa/grillattua makkaraa/kasviksia/salaatteja jne.jne. Ja ruokajuomaksi myös sitä olutta muun ohella.
Kukaan ei koskaan näiden 10 vuoden aikana ole siellä humaltunut, mielestäni kukaan ei edes ota sitä yhtä enempää mitä ruuan kanssa juo. Eikä sitä siellä mitään korikaupalla ole, kunhan on muutama olut nostettu pöytään että halukkaat voivat ottaa, kaikki ei ota.
Jälkkäriksi heillä on kakku. Sen lisäkis on kulhoissa poppareita ja karkkeja.
Ei tuo ruokamenuukaan nyt lastenjuhlilta kuulosta mutta hyvää se on aina ollut ja kaikille lapsillekkin maistunut vaikka ei olekkaan mokkapaloja ja jäätelöä tai keksejä.
Mun mielestä ap:n menu on oikein hyvä. Hyvä että lapsillekkin tarjotaan hyvää naposteltavaa!