Ei työttömyyskorvausta osa-aikatyötä etsivälle?
Moi! Minulla loppuu äitiysloma (vanhempainloma kai se itseasiassa on) vuodenvaihteessa ja edessä on työttömäksi " ryhtyminen" . Katselin tuossa työkkärin sivuja ja siellä sanotaan, että työttömyyskorvauksen edellytys on mahdollisuus ottaa kokopäiväinen työpaikka vastaan, tai jotain sinne päin. Itse olin ajatellut ilmoittautua työttömäksi ja alkaa etsiä nimenomaan osa-aikaista työtä kaupalliselta alalta, esim 6 h päivä, koska minulla on 3 lasta (ekaluokkalainen, eskarilainen ja 10 kk). Enkö muka saa työttömyyskorvausta? Vai tarviiko sitä työkkärissä toitottaa, että etsin osa-aikaista työtä? Miten muuten Helsingissä seurataan työnhakua? Alkaako ne ihmettelemään, että haen vain osa-aikaisia paikkoja, ja laittaa karenssiin? Entäpä päivähoitopaikka pienimmälle, pitäisikö jo hakea, vai vasta sitten, kun työpaikka löytyy? Luulen, että voi mennä kuukausia, ennen kuin kaupalliselta alalta osa-aikaista löytyy, siis en tarkoita kaupan myyjää, vaan b-to-b -tyyppistä työtä, esim. myyntiassari, myyntineuvottelija tms. Kamalsati mietittävää..olisi kiva kuulla kommentteja ja kokemuksia!
Mutta kuka sitten oikeasti edes ETSII töitä, se on toinen asia. Ehkä tämä pitäisi sanoa niin, että edellytyksenä on ottaa vastaan työ kuin työ, minkä työkkäristä ojentavat työttömälle. Oli se sitten kokoaikainen tai osa-aikainen. Kolmen ensimmäisen kuukauden aikana ei ole pakko ottaa vastaan, kuin oman alan töitä, mutta tämän jälkeen myös muita. Kun sitten löydät osa-aikaisen työn, voit edelleen saada päivärahaa lisäksi, jos jatkat työkkärin kirjoilla ja " sitoudut itse etsimään kokoaikatyötä" . Tätä ei kuitenkaan kukaan valvo, etsitkö vai et. Voimassa olevan työsopimuksen aikana työkkäri ei voi tarjota (tai tarjota tietty vo, mutta ei voi vaatia sinua ottamaan vastaan) kuitenkaan sinulle toista työtä, vaikka heillä olisikin silloin kokoaikapaikka tarjolla. Eli ei ne sitä mistään voi seurata. Periaate on se, että työkkäri tarjoaa sinulle työn ja sinä otat sen vastaan. Jos et ota, tulee karenssi.
Yksi vaihtoehto on ottaa kokoaikatyö ja jäädä osittaiselle hoitovapaalle kunnes nuorin täyttää 3v tai eskarilainen lopettaa tokaluokan. Mutta ensin pitää olla töissä puoli vuotta, ennenkuin tätä saa. Tästä saa kelalta sen 70e/kk ositaista hoitorahaa.
Hoitopaikasta en osaa sanoa. Työkkäri ei hyväksy lastenhoidon ongelmia työstä kieltäytymiseen. Kuitenkin kunnilla on aikaa 2vko järjestää hoito, eli jos työn alkuun 2 viikkoa, hoitopaikka tulisi järjestyä kunnalta lapsille. Eri asia on se, pääsevätkö samaan paikkaan. Jos työ alkaa nopeammin, kuin 2vko, niin voit tarvittaessa vedota siihen, ettei kunta saa hoitopaikkaa järjestymään. Karenssilla ne uhkaa usein tässä kohtaa, mutta kannattaa muistaa se, että kunnalla on velvollisuus hankkia hoitopaikka 2 viikossa, jos eivät sitä tee, on kunta se, joka rikkoo lakia. Ei työnhakija.