Kännykän paikannus?
Nyt kaivattaisiin kipeästi mentoria kertomaan hieman tarkemmin kännykän so matkapuhelimen paikannuksesta. Eli jos puhelin lähettää signaalia mastoon niin miten tarkoin siitä puhelimen sijainti voidaan määrittää. Itse en tuon sortin teknologiasta juurikaan paljoa tiedä, mutta turvallisuuden kannalta olen pohtinut asiaa. Ja kun olisi uuden kännykän osto piakkoin edessä, niin mietityttää mikä mahtaisi olla hyvä valinta tuonkin ominaisuuden ostopäätöstä tehdessä huomioonottaen. Onko aiheesta enemmän tietäviä paikalla?
Kommentit (3)
Hyvä valinta siis kenties olisi älypuhelin ja siinä internetliittymä. Palvelut lienevät maksullisia? Onko miten paljon merkitystä internetliittymän tarjoajalla so operaattorilla (saunalhti, elisa jne)sitten? Sehän olisi hyvä palvelu jos puhelimen voisi paikantaa kotoa tietokoneella, mutta se tietenkin meni jälleen tietosuojan puolelle, mutta voisi ajatella, että ainakin monet vanhemmat saattaisivat käyttää tuollaista palvelua lapsensa liikkumisen seuraamiseen tjms. Älypuhelimet lienevät omalle budjetilleni kyllä liian kalliita.
Käsitinköhän minä tuon artikkelin oikein eli jos esimerkiksi vanhus eksyy ja soittaa hätäkeskukseen, niin päivystäjä saa kerrottua hälle missä hän on noiden viimeisessä kappaleessa mainittujen ehtojen puitteissa?
paikantamiseen voidaan käyttää tukiasematietoja. Iltasanomissa oli hyvä artikkeli tästä:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288526310687.html
Älypuhelimissa on GPS vastaanotin, joten niiden paikka saadaan hyvin tarkasti selville.
Älypuhelimet käyttävät myös WLAN verkkojen paikkatietoja hyväksi (googlen kuvausautot kun kiertävät maailmaa, niin ne rekisteröivät kaikki WLAN tukiasemat ja ottavat niiden koordinaatit ylös)
Älypuhelimilla on käyttöjärjestelmä- ja valmistajakohtaiset paikannuspalvelut käytettävissä.