Mitä mieltä tällaisen ihmisen käytöksestä?
Kutsuin hänet meille syömään, siis oikein pitkän kaavan mukaan. Oli aperitiivit, alkupalat, pääruuat, jälkiruuat, oli kuohuviinit ja viinit ja kahvit ja avecit. Hän siis tiesi että teemme kunnon ruuat eikä olettanut tulevansa pelkästään kahville.
Hän ei tuonut mukanaan mitään, ei kukkaa, ei kynttilää, ei yhtään mitään. No, sellaista sattuu, ei aina voi muistaa (tai ehkä se kuitenkin kuuluisi käytöstapoihin).
Mutta kummallisinta oli että hän ei edes kiittänyt! Ei noustessaan ruokapöydästä, ei lähtiessään, ei seuraavana päivänä, ei missään vaiheessa.
Mielestäni aika moukkamaista ja epäkohteliasta. Mielelläni laitan ruuat ja katan kauniisti, siivoan ja mietin kaiken, mutta olisi kiva jos edes sen kiitos voisi sanoa.... Jäi vähän sellainen olo että ei enää.
Kommentit (26)
Se ei ole oppinut. Kaikkia ei ole kasvatettu samalla tavalla. Olen huomannut, että jotkut suomalaiset ovat jääneet täysin kasvatusta vaille ja jotkut taas on kasvatettu ihan eri tavalla. Vaikea sanoa mistä tuttavasi kohdalla oli kysymys, sinunhan se pitäisi tietää kun hänet tunnet.
Oliko muuten töykeä? Kyllä minun mielipiteeseeni vaikuttaisi paljon enemmän ystävällisyys ja yleinen käyttäytyminen, kuin tietynlaiset tapakohteliaisuudet (esim kiittäminen ruuasta ja seurasta lähtiessä). Joillakin ei vaan tule millään nuo luonnostaan, ja monesti todella läheisillä ihmisillä ne saattavat unohtuakin kaiken muun seurustelun ohessa.
Enkä nyt tarkoita ettei ruuasta tarvisi kiittää, tai emäntää muistaa lahjalla (tosin tämäkään ei vaan ole kaikkialla tapana), vaan ihan sitä että mun mielestä on fiksumpaa perustaa mielipide toisesta (tai päättää loukkaantua/olla loukkaantumatta), sen perusteella miten toinen yhtäjaksoisesti käyttäytyy. Jos kaikilla olisi ollut kivaa, ja vieraat ovat olleet muutoin ystävällisiä, niin en edes huomaisi jos kiitos unohtuisi.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 16:17"]
Mun teinit käyttäytyy paremmin kuin ap:n kuvaama vieras.
Tyttö 14 ja poika 17 v.
Kiittävät aina kaikesta saamastaan ruoasta. Ihan sama mitä laitetaan, aina sanovat kiitokset. Joskus pyytävät lisää ruokaa, kun oli niin hyvää tai että on vieläkin nälkä ja sitten sanovat vielä uudemman kerran, että kiitos.
Siis mä en tajua ollenkaan näitä kommentteja, että kutsujan pitäisi olla muka "kiitollinen", jos joku syö hänen ruokiaan. Mm. nro 19! Haloo! Hän oli nähnyt aika lailla vaivaa ja rahaakin mennyt reippaasti.
Mielestäni kuuluu ihan normaaliin kohteliaisuuteen kiittää siitä, mitä joku tarjoaa.
Kuka kumma neardenthalilainen täällä kommentoi syömisiään?? Siis täh? Olkaa kiitollisia, kun söin teidän laittamaa ruokaa ja join kaikki ruokajuomatkin!!
Häpeä!
[/quote]
En kiitä ehkä sen takia, että en koe saaneeni mitään kiittämisen arvoista. Tuollaisilla candlelight suppereilla minua lähinnä ahdistaisi ja tuntuisi siltä, että olen yleisönä jollekin esitykselle. Tuntuisi siltä, että tässä on nyt perkele vähän pakko arvostaa ja ihastella. Pitää varmaan vielä mennä fb:henkin julistamaan miten hieno ihminen ap on. En todellakaan pidä siitä, että minut pakotetaan mukaan tälläisiin tilaisuuksiin. Mutta pyytääkö illan emäntä anteeksi sitä, että olen joutunut mukaan? Ei. Kiittäkö illan emäntä minua siitä, että olen suostunut mukaan hänen esitykseensä? Ei. Ja vähän ajan päästä saa lukea av:ltä miten yksi moukka ei ikinä kutsu meitä niille ja tarjoa yhtä kallista illallista kuin me tarjottiin niille.
Minulle ystävien väliset suhteet on sitä, että heilutaan kaupungilla, käydään välillä jommankumman kotona syömässä koska tuli nälkä ja jatketaan matkaa. Tarjoiluna on se mitä sattui jääkaapissa olemaan. Kiitetään jos muistetaan. se on jakamista. Sitä, että minun jääkaapin sisältö on sinun. Ei sitä, että minä annan sinulle kuin koiralle ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="22.12.2012 klo 21:54"]
Ei kehunut syödessäänkään, ei mitenkään. Eli ei ikään kuin unohtunut se varsinainen kiitos-sana kun ei ollut edes mitään senkaltaista mielessäkään.
Ihme moukka tosiaan. Ei edes pahoitellut että ei tuonut mitään tuomisia. Tuli vain ja odotti täysylöspitoa ja sitten poistui.
Enpä taida tosiaan enää kutsua. Olkoon.
ap
[/quote]
Sanoit, että olette tunteneet jo 20 vuotta. Onko hän aina ollut samanlainen? Ja jos, niin miten olette jaksaneet pysyä kavereina?
Itselle ei tulisi ikinä mieleenkään olla kiittämättä, varsinkin kun kaverini tekevät aivan taivaallisia ruokia. Tai no, kiittäisin varmasti, vaikka ruoka olisikin pahaa, silloin tosin jäisi muu ylistys herkullisista mauista pois... Aina en vie mitään tuliaisia, sillä järjestämme kavereiden kanssa illallisia lyhyilläkin varoitusajoilla. Yleensä kuitenkin autan tiskaamisessa ja viinilasien kuivaamisessa, niin ehkä se vähän kompensoi lahjattomuuttani :D
Pitäisin tuota moukkamaisena. Tapoihin kuuluu kiittää, kehua ruokia ja emännän vaivannäköä. Tapoihin kuuluu myös tuoda tullessaan jotain, vaikkapa kukkia tai pullo viiniä.
Ja lisäksi kuuluu tapoihin kutsua vastavuoroisesti toista samalla lailla "täyden menyyn" illallisille.
Minä tiedän, että av-palstalla monen mielestä käytöstavat ovat vanhanaikaista hapatusta ja "en minä ketään kutsu kiitosten vuoksi". No en kutsu minäkään, mutta tuollainen toisen vaivannäön noteeraaminen ja arvostaminen on perusjuttu ihmisten välisessä kanssakäymisessä.