Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytän sektiolla, koska haluan pitää naiseuteni

Vierailija
22.12.2012 |

Onko muita, jotka eivät halua alapäänsä muuttuvan ja sen takia valitsevat sektion synnytystavaksi? En itse siis halua alapääni muuttuvan, löystyvän, repeävän enkä kipuilevan synnytyksen jälkeen. Otan mielummin siistin sektiohaavan ja ajattelen synnytystä paljon ulkonäkökeskeisesti.

Vaikka kyse on maailman luonnollisimmasta asiasta, niin silti koen, että myös äidin hyvinvointi on tärkeää ja jos sen hyvinvoinnin saa aikaiseksi suunnitellulla sektiolla, niin hyvä. :) En henkilökohtaisesti vaan voi ymmärtää alatiesynnyttäjiä, että riskeeraavat nyt tieten tahtoen alapäänsä ja ottavat vuosien saatossa avoimin mielin vastaan mahdolliset pidätysongelmat, kiristävät alapään arpikudokset, laskeumat, löystyneen alapään ym. ym.

Tämä oli myös plastiikkakirurgini mielipide, kun kävin konsultoimassa häntä pohtiessani synnytystapaa. Sanoi, että sektiohaavat ovat nykyään lähes poikkeuksetta suunnitellussa sektiossa bikinirajan alapuolella siististi ja että synnytyksessä tulleita alapään vaurioita on haastavaa korjata. Kannusti myös ajattelemaan omaa terveyttäni ja naiseuttani, etten äitiyden myötäkään katoa roolini taakse vaan pysyn naisena lapsesta huolimatta.

Toiset sanovat, että alapää ei mennyt miksikään ja että hyvin palautui alatiesynnytyksestä. Toiset taas kamppailevat siitä tulleiden ongelmien kanssa ja jälkikäteen katuvat, etteivät ottaneet sektiota. Itse päädyin sektioon, koska en halua jälkiviisastella, kun on jo liian myöhäistä. Tsemppiä kaikille suunnitellun sektion valitseville! On sekin ihan oikea tapa synnyttää! :)

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiolla syntyneet vauvat ei saa sitä immuunia jonka altiesynnytyksessä on tarkoitus saada.

Vierailija
22/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten olet muuten vaan tietämätön siitä että raskaus ITSESSÄÄN voi löysyttää alapäätä,aiheuttaa pidätysongelmia jne. Lisäksi kaikki on niin yksilöllistä, paitsi leikkauksesta jää KAIKILLE arpi, alatiesynnytyksestä sitä ei jää. Leikkauksen jälkeiset vaivat ovat myös moninkertaiset alatiesynnytykseen verrattuna, mm. haavan mahd.märkiminen, ulostusvaikeudet haavan takia,vauvan nostaminen,ym. Ps: ystäväni ensimmäinen lapsi leikattiin ja on aina harmitellut arpea (bikinirajan alla) vaikka onkin todella hoikka ja synnytyksestä jo yli 10 vuotta, niin ikävä ohut "röllö" arven molemmin puolin mikä ei voi hävitä millään laihdutuksella :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietin paljon kaikkea tuollaista ennen lasten syntymää. Pelkäsin monikkoraskauteni raskausarpia ja muita kaameita muutoksia kropassani. Sektiota en saanut vaikka toistuvasti pyysin. No, olin onnekas sillä vauriot olivat ällistyttävän pienet.

Monilla ei kuitenkaan ole yhtä hyvä tuuri. Luulen että pienet vauriot kuitenkin menettävät lapsen synnyttyä merkityksensä kun elämä ei enää pyöri oman navan ympärillä. Ne isot vauriot ovatkin sitten oma lukunsa, onko todella niin ettei niitä mitenkään pysytä paremmin ennakoimaan ja estämään.

Vierailija
24/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin kiireelliseen sektioon synnytyksen loppumetreillä, kun alatiesynnytys todettiin mahdottomaksi. Olin oikeastaan helpottunut siitä, että se meni lopulta niin. Leikkaus oli ohi nopeasti. Leikkaushaava on parantunut tosi siististi ja on lähes huomaamaton. Ensimmäinen viikko oli kuitenkin tuskallista. Sängystä nouseminen oli tosi vaikeaa, mutta ylös oli päästävä. Moneen viikkoon ei saanut nostella mitään vauvaa painavampaa.

Sektion jälkeen minulle oli kuitenkin yllätys, ettei missään oltu etukäteen varoitettu siitä, että alavatsani tulisi olemaan osittain tunnoton, koska sektiossa on tuhoutunut samalla joitain tuntohermoja. Toki sen kanssa voi elää eikä sitä huomaa käytännössä mitenkään, jos ei ala kosketella vatsaa. Vatsa on siis osittain tunnoton pintakerroksista, mutta toisaalta tuntuu siltä kuin vatsa olisi pieksetty... Onneksi ainakin minulla tuo tunnoton alue päättyy sektiohaavan kohdalle ja alapäässä on normaali tunto. Se kai tässä on pääasia, ettei alapää ole kärsinyt pahemmin. Kai sinä tiedät sen, että sektionkin jälkeen tulee jälkivuotoa, vaikkei vauva tule jalkovälistä ulos? :D

Vierailija
25/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta sektiolla synnyttäneenä (kyllä sektiokin on synnytys eikä pelkkä leikkaus!) olen salaa tyytyväinen alapääni vuoksi että minulle määrättiin joka kerta sektio.

Tuntuu vaan ettei sitä saa ääneen sanoa ilman että joku pillastuu tai pitää minua pinnallisena. Seksi tuntuu tietysti ihan samalta ja kolme kertaa samasta kohtaa tehtyä arpea ei edes huomaa silmillä, vain käsin tuntuu pieni epätasaisuus iholla.

En koe että nauseuteni menetti alatiesynnytyksen menettämisestä mitään. Imetin kyllä kaikkia pitkään mutta tuskin äitiyteni olisi ollut pullolastenkaan kanssa erilainen.

Vierailija
26/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikanaan tulen myös ottamaan sektion, mutta ymmärrän täysin ihmisiä jotka synnyttävät alakautta. Sehän on se luonnon oma tie ja "oikea tapa" :)

Vierailija
27/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio ei ole synnyttämistä. Se on leikkaus.

vaikka se sinua kuinka hirmuisesti harmittaa, niin kyllä sektio on synnytys. Erilainen kuin alatiesynnytys, mutta synnytys siltikin. Ihan lääketieteellisesti.

Vierailija
28/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolustukset "kyllä sektiokin on synnytys" ym. "seksi tuntuu ihan samalta" -puheet, kun eivät muusta tiedä. Itse alakautta synnyttäneenä en huomaa eroa seksielämääni ennen synnytystä,mutta mieheni mielestä se on paljon paremman tuntuista kuin ennen synnytystä. Sektioäideillä on jokin ihmekäsitys että kaikki alapäät vaurioituvat synnytyksestä. Sehän on niin kiinni monesta asiasta, kudostyypeistä, geeneistä, ym. Joku sektioäiti voi plörtsähtää alhaalta pahemmin raskauden myötä kuin alakautta synnyttänyt, koska raskuas itsessään venyttää paikkoja ja voi aiheuttaa kohdunlaskeumaa jne. Nimim. Milloin tämä saataisi oppiaineeksi peruskouluihin, tod. moni aikuinenkin pihalla kuin lumiukko :D

Vierailija
29/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varmin tapa on jättää lapset kokonaan tekemättä, jos pelkää naiseutensa menettämistä."

Hetkinen, hetkinen! Ei kai lapsettomat nyt ihan oikeita naisia sentään ole?? ;)

(Fight, fight, fight!)

Vierailija
30/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio ei ole synnytys

Yksikään lääkäri ei suosittele sektiota, jos alatiesynnytys on mahdollinen

Sektiossa on paljon enemmän riskejä kuin synnytyksessä

Naiseus on muutakin kuin alapää

Synnytysten jälkeen oma seksielämäni on parantunut huomattavasti, syytä siihen en tiedä

Vierailija
32/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytystavat vaihtelevat paljon paikkakunnittain ja maakohtaisesti. Esim. meillä päin leikataan moni lapsi maailmaan, koska yleinen käsitys on, että kipu ei kuulu synnytykseen ja että naisen kehoa ei turhan takia tarvitse koetella alatiesynnytyksellä, kun sektio on täysin mahdollinen.

Moni lääkäri ainakin meillä päin puoltaa sektiota sen vuoksi, että se on nopea toimenpide, siitä saa lääkäri hyvän korvauksen ja siitä toipuminen on paremmin kontrolloitua ja paremmin hallittavissa kipulääkkeillä. Ymmärrän täysin aloittajaa, vaikka se monesta saattaakin pinnalliselta kuullostaa. Ei pinnallisuudessa ja oman itsensä arvostamisessa pitäisi mitään pahaa olla. :)

Vierailija
33/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm..."kipu ei kuulu synnytykseen" -ei kuulunut minullakaan vaikka synnytin alakautta. Lääkitys meni niin kohdilleen kuin mennä voi enkå missään vaiheessa tuntenut kipua. Heti pääsin hoitamaan vauvaa ja parin päivän päästä kotiin missä pystyi vaivoitta touhuamaan

Vierailija
34/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kellekään. Toipuminen vei todella kauan, eppari leikattiin ja kursittiin kasaan miten sattuu, en voinut istua kunnolla moneen kuukauteen, seksiä ei tarvinnut harrastaa varmaan vuoteen. jne.

Sektio oli helppo ja toivuin nopeasti.

Vierailija
35/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen synnyttänyt kaksi kertaa alateitse, eikä se ole vähentänyt naiseuttani. Outoa edes ajatella että se vähentäisi, päinvastoin. Raskauskin muuttaa alapään ulkonäköä, ei pelkkä synnytys. Itse pääsin helpolla eikä synnytyksestä jäänyt jälkiä. Rinnat sen sijaan hieman roikkuvat, imetin molempia lapsia vuoden. Toisaalta tämä taitaa olla provo, kuulostaa oudolle että kävit puhumassa plastiikkakirurgin kanssa synnytystavasta?:D Huolehdin itsekin ulkonäöstäni, ehkä välillä liikaakin, mutta tuo kuulostaa jo pinnallisuuden huipulta.

Vierailija
36/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla ei paikat veny juurikaan mutta uskallan väittää että tosi tiukat paikat eivät voi olla ennallaan alatiesynnytyksen jälkeen. Joillain vaginaan menee oikeasti venyttämälläkin vain alle kahden sormen levyinen instrumentti, toiset synnyttämättömätkin ovat paaljon löysempiä. Yksi kesä papaa on tullut otettua, ei sen hohdokkaampi kokemus useista alapäistä;).

Ja jos paikat tiukkenee synnytyksestä on syynä episiotomia ja se on ommeltu sitten kiinni alkuperäistä tiukemmaksi. Ei ne paikat muuten kutistu. Tietty jos on oikein isosti varustettu mies voi synnytys parantaa seksielämää niin kuin yhdelle tutulle kävi, yhdyntäkivut hävisi synnytyksen myötä.

Vierailija
37/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen syntyi sektiolla, oli ärsyttävän sekainen olo kun vaiva syntyi ja haava oli todella kipeä! Kävely ja istuminen sattui.

Toinen lapsi syntyi alateitse, kivunlievityksenä ilokaasu. Aivan erilainen tunne kun sai lapsen rinnalle, lisäksi kaikki kivut loppuivat heti. Minulla istuminen onnistui heti, eikä alapäätä tarvinnut ollenkaan tikkailla tms. Seksiä harrastettiin n.4 viikon jälkeen, vain pientä kipua tuntui.

kellekään. Toipuminen vei todella kauan, eppari leikattiin ja kursittiin kasaan miten sattuu, en voinut istua kunnolla moneen kuukauteen, seksiä ei tarvinnut harrastaa varmaan vuoteen. jne.

Sektio oli helppo ja toivuin nopeasti.

Vierailija
38/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on sektiolla syntynyt nukkunut aina hyvin ja korvatulehduksiakin mahtuu 11 vuoteen yksi. Täysin terve tyttö.

Vierailija
39/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sinun vaginasi muuttuu ja löystyy jo raskauden aikana, sori nyt vain.

Itse olen synnyttänyt kaksi lasta alateitse, eikä mulla ole mitään ongelmia. En ole revennyt synnytyksissä, epparia ei ole tehty, pidätyskyky on pysynyt hyvänä ja koska treenaan lantionpohjan lihaksia, ei niidenkään kanssa ole ongelmaa. Palautuminen synnytyksestä tapahtui nopeasti.

Harvemmin niitä pahoja repeämisiä ja komplikaatioita on, niistä vain puhutaan enemmän kuin niistä synnytyksistä ja palautumisistä jotka ovat menneet putkeen.

Se että "pysytkö naisena" äitiyden myötä ei ole vaginasi tiukkuudesta kiinni.

Mutta ihan ok provo.

Vierailija
40/51 |
22.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia yritän saada sektion, olen aika varma että yksikin isompi lapsi/vaikea synnytys alakautta riittää pilaamaan alapääni lopullisesti (eikä kyse estetiikasta vaan esim. pidätysongelmista ym.).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi