Kummi"ongelmaa" - miten lahjojen avaaminen??
Ja tahdon ekana sanoa, että olen kiitollinen kummista / ystävästä, lahjoista ja kaikesta, eli ei ole tarkoitus sikäli valittaa. Mutta..
Meillä ei siis lapsilla ole varsinaisia kummeja kun emme kuulu kirkkoon.
Mutta nuorimman synnyttyä yksi tuttu halusi itse ruveta "kummiksi" tälle, no tietenkään emme kieltäneet kun toinen tarjoutui, emme sitä niin vakavasti ottaneet.
Mutta sitten on alkanut olla kyselyitä vanhemman lapsen puolelta (2,5 v vanhempi kuin pikkusisarus), kun hällä ei ole kummia. Olen vaan väistellyt kysymystä ja todennut että tää kaverimme vaikka voi olla vähän hänenkin kummi.
Yleensä kun kummi on tuonut jonkun lahjan nuorimmalle, on tuonut samalla jonkin paketin isommallekin. Ei sillä arvolla ole väliä tuon ikäisillä, vaan lähinnä pakettien määrällä.
No, nyt tuli joululahjat jo etukäteen, ja he ovat myös tulossa meille jouluaikaan sitten kylään, ja sanoin että ai kiva avataan paketit sitten yhdessä, että säästän ne siiheksi.
Katsoinpa pakettipussia, ja nuorimmalle, tälle "kummilapselle", on 3 pakettia ja toisella lapselle 1 paketti.
Voi olla kiusallinen tilanne avatessa, kun isompi lapsi äkkiä kyllä hokaa että paketteja on eri määrät. (Näitä ei siis avata aattona, jolloin voisi jotenkin muiden lahjojen kanssa hämätä tilannetta, vaan nämä avataan erikseen).
Vai oisko noloa sittenkin jo avata nuo lahjat nyt ennen joulua vaan keskenämme, jolloin voisin jotenkin "piilotella" tilannetta että isompi lapsi ei näe että hän saa vähemmän? Ja sitten vaan todeta kun kummi tulee, että avasimmekin paketit jo ja kiitos paljon, ja antaa meidän lahjamme vaan heille. (Miksi hän ylipäänsä toi ne paketit etukäteen meille, kun oli sovittu että tulevat sitten taas joulunakin.)
Kommentit (14)
Toi ne etukäteen että kivempi avata ne samaan aikaan kuin muutkin lahjat. Ja tietenkin teette niin, siksipä ne lahjat on etukäteen tuotu.
Otat valokuvia kun lapsi leikkii lahjoilla, teette sitten yhdessä kiitoskirjeen.
ennen aattoa, eli ei noita voi enää siihen aattopäiväänkään säästää. Joko ne pitäisi avata nyt ennen heidän tuloa tai sitten tosiaan silloin kun ollaan yhdessä ja vietetään joulua jo vähän ennakkoon.
ap
No mä sanoisin silti, että meillä lahjat tuo pukki.
No mä sanoisin silti, että meillä lahjat tuo pukki.
meidän lapset tietää jo varsin hyvin tän pukkikuvion.
ap
Itsehän olet nyt asiasta tekemässä ongelmaa. Ehdotettu ratkaisu ei kelpaa kuitenkaan.
Itsehän olet nyt asiasta tekemässä ongelmaa. Ehdotettu ratkaisu ei kelpaa kuitenkaan.
Mutta kun ratkaisut on "avatkaa aattona" - no kummi odottaa varmaan että lahjat nyt avataan jo ennen aattoa silloin kun he tulevat. KUn itsekin jo menin näin sanomaan (ennenkuin tiesin tilanteen.)
Ja miten me voidaan kertoa että "nämä on pukilta" jos kummi odottaa että lapsi vieressä kiittää häntä lahjasta, ja hänkin tietää että lapsemme eivät usko pukkiin. Eihän se selitys menisi läpikään.
Ehkä meidän pitäisi avata lahjat kuitenkin jo etukäteen jo vaikka tänään ja olla vaan että "avattiin ne jo".
ap
Ymmärrän, että sitä vanhempaa sisarusta voi harmittaa siinä hetkessä, kun sisar saakin pari pakettia enemmän. Mun mielestä lasten pitää oppia kestämään pettymyksia - joskus toinen saa eikä se ole itseltä pois.
Jos niitä paketteja on ihan pakko olla saman verran, voit kääräistä pari ekstrapakettia ja kaivaa ne sitten isommalle, jos näyttää kovin harmistuneelta. Tai voit sanoa, että vielähän niitä lahjoja on tulossa - voit sitten junailla niin, että niitä paketteja on isommalle aattona pari enemmän.
En oikein tajua tota "yhtä monta pakettia jokaiselle" -paniikkia. Sori vaan. On ihan mahdotonta pitää tasalukua kaikille perheen lapselle. Niitä paketteja tulee ja niissähän voi olla ihan erityyppisiä ja -kokoisia lahjoja kussakin. Meillä on kolme poikaa, joista isommat saavat uusia leluja ja kirjoja - pienimmälle on tosi hankala hankkia lelulahjoja, koska lastenhuone on jo pullollaan hänen rakastamiaan isoveljien vanhoja oman ikätason poikien leluja. Pienin saakin tänä vuonna oman Stigan, jotka veljet saivat jo pari vuotta sitten Tässä kohtaa voisi ajatella, että uusi (vähän hienompi kuin veljillä) Stiga kompensoi lahjojen määrässä. Eikä meillä pojat muutenkaan ole lahjoja laskeneet, niitä on tullut aina reilusti muutenkin.
Mun mielestä aika harva odottaa että lahjat avataan ennen aattoa, se on jopa vähän epäkohtelias odotus. Tässä tapauksessa kummin odotus tuskin on se, koska lahjat on etukäteen toimitettu. Jos olisi tarkoitus avata seuraavalla vierailulla, hän varmaan antaisi lahjat suoraan lapsille.
Etukäteen avaaminen kuulostaa erikoiselta, ikään kuin lahjat haluttaisiin niiden oikeiden lahjojen alta pois.
Lahjojen tulo pukilta tarkoittaa tietenkin sitä, että kaikki lahjat avataan samaan aikaan.
Mikä sua estää kysymästä kummilta, että sopiiko että säästetään lahjat aattoon. Sillähän asia ratkeaa. Toi etukäteen avaaminen kuulostaa erikoiselta.
Haluat, että lahjat avataan kummin ollessa paikalla. Lahjapaketteja on 4 kpl. Toinen lapsi saa1 paketin, toinen 3.
Miksi kukaan vanhempi ehdottaa, että joululahjat avataan muuna aikana kuin aattona? Mietipä sitä.
Hei oikeeesti, kyllä lapset ymmärtää, kun niille selittää, miksi paketteja on eri määrät. Mun äiti oli tästä aina niin huolissaan ja laski joulun alla paketteja hysteerisenä, koska mun kummit oli lähisukua ja osti myös mun sisaruksille lahjat ja sisarusten kummit ostivat vaan heille. Äiti siis oli huolissaan, kun minä sain aina vähemmän paketteja. Ei se mulle mikään issue ollut! Olin siihen t-paitaan tai kasettiin todella tyytyväinen, enkä koskaan käsittänyt lahjojen laskemisen ideaa. Ei kannata ainakaan siirtää tätä lapsiin - ei ne varmaan edes laske niitä paketteja ja vaikka laskisi, niin elämä on! Se on vaan ihan kasvattavaa. Lisäksi määrä ei ole tärkeää vaan ajatus (ja laatu). Yksi kallis paketti korvaa monta pienempää ilossa ja arvossa.
tämä "kummihan" on itse paikalla kun lahjat avataan. Eli voi vastata lapsen mahdolliseen kysymykseen itse. Ei sun tarvitse sitä murehtia...
että tietääkö tämä "kummi" olevansa sun vanhemman lapsen mielestä myös hänen kummi? Kerroitko sekä hänelle että lapselle asiasta?
Muutenkaan en ihan ymmärrä tuota kiertelyäsi, sen vuoksi olet nyt vähän pulassa.
että tietääkö tämä "kummi" olevansa sun vanhemman lapsen mielestä myös hänen kummi? Kerroitko sekä hänelle että lapselle asiasta?
Muutenkaan en ihan ymmärrä tuota kiertelyäsi, sen vuoksi olet nyt vähän pulassa.
suoraan luvannut lapselleni, että tämä olisi hänenkin kummi. Vaan olen jotenkin vastannut näihin lapseni kyselyihin, että onhan x sinuakin aina muistanut tms. ja on meidän kaikkien kaveri tms.
Eihän vielä alle kouluikäiselle maailman ihmettelijälle nyt voi sanoa asiaa suoraan "sinulla nyt vaan ei ole kummia mutta sisaruksellesi on x erikseen halunnut olla kummi". Tai olen varmaan about noin ehkä sanonutkin, mutta jollain pitänyt sitä sitten pehmentää/lievittää, just tuolla että x on kyllä meidän kaveri muuten vaan.
Tää ongelmahan lähtee alunperin siitä että yhdellä lapsella on nyt ns. "kummi" ja toisella ei ollenkaan.
ap
En tiedä kaverisi ja sinun välejä, mutta ehkä itse ottaisin hänen kanssaan puheeksi että haluaisiko hän olla "kummi" myös toiselle lapsellesi. Jos itse tarjoutui nuoremman kummiksi niin ehkä tykkäisi olla vanhemmallekin, etenkin jos kerrot että se olisi sekä lapselle että sinulle mieluisaa.
Nyt nykyisellä tyylillä (eli että kiertelet asiaa lapselle ja murehdit lahjojen määrää) aiheutuu vain harmia. Ei ehkä lapselle suoranaisesti, koska kuten muut vastanneet ovat sanoneetkin, lapset eivät välttämättä välitä lahjojen määrästä lainkaan, vaan enemmänkin sinulle (joka murehdit) ja ehkä kaverillesikin - etenkin jos hänelle tuleekin ihan yllätyksenä vaikka lapsen suusta tieto että häntä pidetään myös vanhemman "kummina". Sellainen tilanne saattaisi tuntua tosi ikävältä hänelle, joka on kuitenkin vapaaehtoisesti ja mielellään lupautunut "kummiksi", mutta sitten perheessä onkin puhuttu jotain muuta ja mikä pahinta, joku lahjojen eri määrä saattaa tulla HÄNEN syykseen ihan syyttä!
Eli ota asia puheeksi tai kerro lapselle suoraan mikä on tilanne - ja "kummia" voi hänelle pyytää vaikka näin myöhemminkin jos lapsi sellaista itse toivoo. Mutta älä jatka tällaista peliä, se on epäreilua niin ystävällesi kuin lapsellekin.
Rehellisyyttä peliin, kyllä se siitä.
Toi ne etukäteen että kivempi avata ne samaan aikaan kuin muutkin lahjat. Ja tietenkin teette niin, siksipä ne lahjat on etukäteen tuotu.
Otat valokuvia kun lapsi leikkii lahjoilla, teette sitten yhdessä kiitoskirjeen.