Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yks päivä aloin miettiä, mitä oikein haluan elämältä, siis ihan konkreettisia, arkipäivän asioita

Vierailija
20.12.2012 |

Mä elän/elin mietteissäni usein sellaista paljonpuhuttua "sitten kun"-elämää. En haaveile isoista rahoista eli mitään sellaista että "sitten kun minulla on rahaa, teen/ostan sitä tai tätä ja sitten se on täyttä elämää ja nautin" En ole materialisti, tavarat ja raha ja omistaminen ei tuo mulle onnea, sen olen tajunnut jo vuosia sitten. Mutta siis ihan arjessani, esim. siivotessani tai mitä tahansa arkisia asioita touhuillessani huomasin (ennen tätä siis tiedostamattani) touhuavani vähän sillä mentaliteetilla että "kunhan saan tämän siivottua ja kotini järjestykseen, niin... (...mitä? siihen asti en ikinä ole päässyt?), tai kun esim. nyt opiskelen, mietin koko ajan että "sitten kun valmistun ja pääsen töihin, sitten minä..." (niin mitä?) tai "sitten kun on huominen/ensi viikko/loma/ensi kesä/lapset isompia, sitten minä..." (niin mitä?)

Ryhdyin tuossa sitten oikein ajattelemalla ja miettimällä miettimään, että MITÄ mä "sitten" haluankaan tehdä. Mistä mä nautin, mitä mä haluan tässä tai tulevissa elämäntilanteissa tehdä, arkipäivisin? (arkeahan tämä suurin osa elämästä kuitenkin on, tässä ja nyt)

ja arvatkaa millaisia asioita löysin! lisää tulee varmaan vielä, mutta tässä muutama, hyvin arkisia ja tavallisia asioita, mutta tarkasti mietittyjä, niitä juttuja, mistä oikeasti nautin:

- mä haluan pelata lasteni kanssa lautapelejä iltaisin

- haluan ryhtyä leipomaan, ehkä kerran viikossa voisi vaikkapa viikonloppuisin kokeilla jotain uutta reseptiä, lapset voisivat tulla mukaan jos haluaisivat

- haluan istua illalla sohvalla, viltin alla, kuuma tee kädessäni ja katsoa jonkun hyvän elokuvan/sarjan jakson

- haluan lukea kirjoja

- haluan tehdä käsitöitä, neuloa ja virkata

- haluan olla ja nauttia hetkestä.

Ajatelkaa miten yksinkertaisia asioita! :O Ja näitä mä tosiaan haluan! Kuinka helposti ne voinkaan toteuttaa! Olen mä siis tehnyt näitä kaikkea ennenkin, mutta jotenkin taustalla päässäni, tiedostamatta, on ollut sellainen kiireinen "sitten kun"-ajatus, näitä asioitakin tehdessäni en ole kuitenkaan MUISTANUT nauttia näiden asioiden tekemisestä, en ole elänyt siinä hetkessä, olen lähinnä suorittanut (jos en aina niin ainakin suurimman osan ajasta) kaikkea näitä, ja jotenkin se suuri osa sen tekemisen ja hetkessä elämisen nautinnosta on jäänyt kokematta, kun on ikäänkuin valmistellut vasta sitä "tulevaa elämää", jolloin tapahtuu jotain(?) ja teen jotain muuta(?), jota en ole ikinä edes hoksannut miettiä, mitä se oikein on jota niin odotan tapahtuvaksi, jotta sitten voin alkaa täysillä elämään?

Eikö ole hassua?

Ja varmaan moni on tajunnut tämän jo aiemmin, mäkin oon kyllä LUKENUT tästä asiasta aikasemmin ja luullut ymmärtäväni, mutta nyt se vasta oikeasti iskostui tajuntaan. Kuinka yksinkertaista onkaan nauttia elämästä, kuinka yksinkertaisista asioista voikaan nauttia!

Ja jotenkin sen tajuaminen, että se mitä mä haluan elämältä, ei edes vaadi mitään hurjia ponnisteluita. En tarvitse hienoa ammattia, en mahtavaa uraa, en isoja tienestejä, en isoa omakotitaloa, en ensi viikkoa/lomaa/ensi kesää... tai siis voisi ajatella vaikka niin, että vaikka mulla olisi nuo kaikki, mitä sitten kuvittelisin haluavani tehdä? No noita samoja asioita mitä äsken luettelin, haluan pelata lautapeliä iltaisin lasten kanssa ja lukea jne.. ja siis mähän voin tehdä sitä jo nyt! Ja nauttia siitä! :D

(te varmaan pidätte mua ihan pöpinä, on vaikea selittää tätä ajatusta, kun tämä on niin yksinkertainen homma, mutta kuitenkin, mä oikeasti tajusin tämän vasta nyt, vaikka luulin tajunneeni tämän jo aiemmin, tai oikeastaan en ennen edes tajunnut, että tässä olisi jotain tajuamista :D )

Mutta eipä mulla muuta, hyvää joulun odotusta teille kaikille! Toivottavasti tiedätte mitä haluatte, teette sitä, ja myös nautitte siitä! :)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt vaikka siitä siivoamisesta, arkiruoanlaitosta ja muusta sen hetken jossa lepään ilman halua mihinkään muualle. Eli siis en ajattele että sitten kun saan tämän viikkosiivouksen tehtyä, voin tehdä jotain kivaa, vaan nautin viikkosiivouksesta ja kaikista siihen liittyvistä tuntemuksista ja aistimuksista.

Vierailija
2/4 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo sitku-homma loppui iän mukana. Nyt mäkin haaveilen siitä, että saan istua rauhassa sohvalla katsomassa jotain leffaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin minäkin olen asiat ajatellut. Kyllä sitä huomaa, että kun ikää karttuu, niin tulee järkeä päähän... Tätäköhän se aikuistuminen oikeasti onkin? Täähän on kivaa!

Vierailija
4/4 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava vaihe on se, että nautiti miltei jokaisesta asiasta jota teet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi