Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeisestä masennuksesta kärsineet ja palstan muut

Vierailija
20.12.2012 |

kyökkipsykologit, apuanne kaivataan!

Olen muutama kuukausi sitten esikoisensa synnyttänyt äiti, jolla on elämän suunta hukassa... tai ainakin siltä tuntuu. Lievää masennusta ja ahdistusta on, mielialat vaihtelevat, välillä on ihan ok päivä ja välillä kaikki tuntuu olevan pielessä. Pyörittelen ihan liikaa asioita mielessäni.

Elämässä on viimeisen parin vuoden aikana tapahtunut muutoksia, mm. työpaikan vaihdoksia, muuttoja useampia tms. joten tämä saattaa olla myös oirehtimista aiemmasta. Olen avioliitossa, joka on kestänyt n. 10 vuotta ja minulla on viimeisen parin vuoden aikana ollut ihastuksia ja olen harkinnut jopa pettäväni miestäni. Päällisin puolin elämässä on kaikki kunnossa, on kavereita, taloudellinen tilanne kohtalainen jne.

Masentuneena olen toimintakykyinen, mutta turhautunut ja aggressiivinen. Aggressio ei onneksi kohdistu suoraan vauvaan. Pahinta on, että musta tulee välinpitämätön enkä jaksa reagoida heti, kun vauva huutaa. Ja huutoa voi jatkua jonkin aikaa, ennen kuin teen jotain. Ja silloinkin tuntuu, että en osaa aidosti lohduttaa vaan olen vaan hiljaa ja halaan.

Kaipaisin ihan käytännön vinkkejä, miten olette masennuksenne selättäneet ennenkuin tilanne on mennyt liian pitkälle.

Asumme pienellä paikkakunnalla, joten en halua puhua asiasta neuvolassa. Perhekeskuksen psykologinkin tunnen muista yhteyksistä, joten sinne en kehtaa avautua. Kavereillekaan en ole vielä asiasta puhunut, en oikein tiedä, miten ottaa asian esiin.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan sama tilanne, oli ihan kuin minun kirjoittamani, mutta siihen vielä päälle 2,5 v isosisarus. Ja tämä pimeä vuodenaika.

Aggression tunnistan myös itsestäni ja on vaikea välillä olla huutamatta kun uhmaikäinen oikein koettelee. Olen pakottanut itseni joka päivä liikkeelle lasten kanssa ja yrittänyt nukkua väsymystä pois, huonolla menestyksellä.

Ystäville olen kertonut ja se on auttanut. Oletko jutellut vauvan isän kanssa? Saatko apua häneltä vauvan hoitoon? Meillä auttoi se, että opetettiin vauva juomaan pullosta niin hän voi viettää isänsä kanssa pitempiä aikoja. Kannattaa siis jutella asiasta edes jonkun kanssa, se saa vyyhdin alkusolmut ainakin aukeamaan. Tsemppiä!

Vierailija
2/3 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään diagnosoitua masennusta tms. mutta ensimmäinen vuosi toisen lapseni syntymän jälkeen oli vaikeaa aikaa. Olin hyvin ahdistunut, aggressiivinen, erittäin turhautunut ja levoton ihminen. Joskus tuntui, että elämä on kokonaan pilalla, mikään ei onnistu. Olin omissa maailmoissani aina jos pystyin, ja itkin paljon. Lapsi tuntui vieraalta, ja koin hänen itkunsa ahdistavaksi enkä aina meinannut jaksaa vastata siihen. Välillä olin lapselle vihainen siitä, että hän itki niin paljon. Usein tuli tunne, että olisin mieluiten missä tahansa muualla kuin täällä kotona vankina, mutta kuitenkin, kun olin pois, oli ikävä vauvaa. Kummallisinta oli, että vaikka koin olevani surkea äiti pienemmälle, olin silti isommalle hyvin rakastava, hellä ja kärsivällinen äiti. Oli järkytys muuttua tuollaiseksi kuvailemani ihmiseksi, ja koin siitä ihan musertavaa syyllisyyttä, mutten tiennyt miten korjata asia.

Minulla oli raskausaikana ja synnytyksen jälkeen elämässä paljon muutoksia ja surua, ja ne veivät sen energian mikä olisi pitänyt mennä vauvaan kiintymiseen ja tutustumiseen.

Aika auttoi tässä asiassa, ja kavereiden kanssa juttelu. Huomasin että oli muitakin, joilla oli samanlaisia pettymyksen ja aggressiivisuuden tunteita. Pikkuhiljaa se oma olo alkoi helpottamaan.

Minua auttoi paljon se, että hyväksyin sen turhautumisen oikeutetuksi. Minulla ei ollut yhtäkkiä mitään omaa, ei omaa tilaa, omaa aikaa, muuton vuoksi kavereita oli vähän, ei työtä johon palata, ei yhtään minuuttia miettimisrauhaa. Aina piti olla muita varten, mukautua muiden tahtoon, olla se joka joustaa. Ei mikään ihme että tuntuu ettei saa happea. Ei se ole normaali tila, ja koska olin niin yksin lasten kanssa, en koskaan saanut olla muuta kuin äiti.

Nykyään, kun pienempikin on kohta kaksi, on helppoa olla hänellekin hyvä äiti. Hän huusi sen ekan vuoden ja on muutenkin luonteeltaan voimakastahtoinen ja herkkä, joten huutaa paljon vieläkin, mutta enää se huuto ei aiheuta mussa negatiivisia tunteita, koska sen vastapainoksi on muitakin hetkiä ja muutakin elämää.

Tsemppiä kovasti, ap, kyllä se siitä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän etten ole ainoa, jolla on tämmöisiä tuntemuksia.. Helpottavaa kuulla, että muillakin on ollut vastaavaa. Kakkoselle: vauvan isä auttaa kyllä ja pääsen onneksi välillä pois kotoa. Tosin sitten se tuntuu välillä vähän itsekkäältäkin, koska tiedän, että mieheni tarvitsisi myös omaa aikaa iltaisin. Miehelle olen puhunut ja hän ymmärtää tiettyyn rajaan tilannetta. Kärsii näistä puuskista eli mielialanvaihteluista kuten itsekin. Mietin sitäkin, onko imetyksellä yhteyttä masennukseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi