Onko teillä tällaista?
Tuulikaappi ja eteinen on täynnä vaatteita, vaatteita on noin 8-kertainen määrä asujiin verrattuna. Vaatteita roikkuu koukuissa ja henkareissa ja niitä on myös lattialla. Eteisessä on myös pussia ja nyssäkkää ja turvaistuinta ja pyöräilykypärää ym. Olohuoneessa sohvien selkänojilla lojuu sisävaatteita. Sohvapöydällä on purkkaa, tonttulakkia, astioita. Lipaston päällystä on täynnä epämääräistä romua pastillipurkista rasvatuubiin. Lattialla on leluja sikin sokin. Tv-tasolla on niin kynttilätuikkuja kuin lasten pahviaskartelulakin, seassa myös mm. sytkäri. Keittiössä tiskiallas on täynnä likaisia astioita. Ruokapöydällä on iltapala-astiat, eilinen posti, pakkausroskaa... Työtasoilla on leipäpussia, hedelmien kuoria, sipsikulhoa, toisella puolen keittiötä pinoittain lasten joulukortteja, mainoksia, työkaluja, virkkuukoukkua... Keittiön lattiallakin on romua, posteja, leluja, koulureppuja, joulukalentereita... Koko kämppä samanlainen.
Kommentit (15)
Tiedäthän, että se on jo aika lähellä ...
Minä ja mies ollaan siistejä ihmisiä ja ollaan kasvatettu lapsemmekin siisteiksi. Kaikilla tavaroilla on paikka missä sitä säilytetään kun ei käytetä. Jokainen osaa panna tavaran paikalleen, ei ole niin tyhmiä lapsiakaan etteikö osaisi.
ja elän yksin...
Ei vaan jaksa kiinnostaa :/ Siivoan toki noin viikon tai kahden välein eli varsinaista likaa täällä ei yleensä ole. Mutta en jaksa tiskata ja laittaa paikkoja kuntoon joka päivä. Tai edes joka kolmas...
Pakko opetella jossain vaiheessa kai. Ensin täytyy heivata vähintään kolmannes roinasta.
täysin samanlaista. ja meillä kaksi lasta. Heidän syykseen en tätä sotkua tavallaan voi laittaa, oma vikani on, kun en ole ihan pienestä pitäen pitänyt vahtia siitä että tavarat ja vaatteet laitetaan omille paikoilleen. Nykyään sitten pää punaisena huomauttelen siitä, päivittäin. Itsekään en ole mikään siivousintoilija. -silti tämä sotku ärsyttää silmää.
Muuten meillä on siistiä mutta vaatteita lojuu joka paikassa kun ei ole isompaa pyykkikaappia eikä tilaa puolipitoisille.
Leluja on ympäriinsä koska kuopuksella on joku kamala tarve heitellä niitä ja en kokoaikaa jaksa riidellä hänen kanssaan niiden siivoamisesta. Keittiön pidän siistinä, ahdistaa jos likasia astioita on ympäriinsä. Lipastojen päällä saattaa olla kaikenlaista kuten karkkiaskeja, rasvoja, kamera yms. silloin tällöin käytettäviä tavaroita. Pöydät raivaan joka ilta niille kertyneistä tavaroista ja eteisen yritän pitää siistinä vaikka lapset heittelevätkin välillä vaatteensa sikinsokin ja eteinen on liian ahdas meidän kaikkien kamoille.. Lastenhuoneet saan pysymään siistinä uhkailemalla viikkorahan menetyksellä (9v pojat) ja puhtaiden pyykkien kori on kyllä täynnä aina.. inhoan niiden kaappiin viemistää.
Oli lapsuudenkodissani, ja ehkä sen seurauksena mua ahdistaa niin paljon se, että tavaroille ei ole yhtä selkeää paikkaa!
Eteisessä on vain talvitakit, muut on pakattu varastoon. Laukkuja vain 1-2 mitä käytän, muut ovat eteisen kaapissa pahvilaatikossa (mistä vaihtelen toisinaan). Pyöräilykypärille on myös oma paikka eteisen kaapin ylälokerossa. Myöskään kenkiä ei loju siellä täällä, kaikilla on 1-2 paria kenkiä, muut ovat eteisen kaapissa (mun paremmat saappaat, monot yms.).
Sisävaatteita saattaa jäädä lojumaan, mutta ne korjataan pois illan päätteeksi viimeistään. Sohvapöydän päällä ei ole kuin lamppu, kynttilä ja pieni kori kaukosäätimille, kaikki muu siihen ajautuva siivotaan illalla pois. Rasvatuubi on olohuoneen pöydän laatikossa (tuleepa rasvattua ihoa telkkaria katsoessa, toisin kuin jos se olisi vessan kaapissa). Purkat ovat eteisen lipason päällä pienessä rasiassa (missä muutakin "sälää"), tonttulakit lastenhuoneessa, astiat omilla paikoillaan!
Leluja tahtoo jäädä, mutta ne on vietävä ainakin omaan huoneeseen joka päivä, ja huonekin siistittävä useamman kerran viikossa (menee käskemättä jo).
Tuikkukippoja ja muita kynttilänjalkoja on harkitusti, mutta niitä on kyllä näin talviaikaan aika monta. Ovat myös ahkerassa käytössä tunnelmaa luomassa. Yksi tuikkukippo toimii sytkäri- ja tikkuastiana, eli sinne on helppo heittää ne lojumasta.
Askartelut ja parhaimmat piirustukset säilytän makkarin kaapissa omassa kenkäboksissaan, jonne ne vien aina kun niitä taiteillaan/kotiin kannetaan ja ovat näytillä olleet. =)
Posti käydään läpi saman tien, mainoslehtiä meille ei tulekaan. Tärkeät paperit tai myöhemmin paneuduttavat laitetaan keittiön kaapin paperialtaaseen, joka käydään läpi aina toisinaan. Siinäkin 3 lokeroa: akuutit, ei-niin-akuutit ja mapitettavat ei-kiireelliset.
Tyhjät hedelmä- ja leipäpussit menevät heti tyhjennyksen jälkeen muovinkeräyslaatikkoon (joka sijaitsee keittiön kaapissa). Likaiset astiat jokainen huolehtii heti käytön jälkeen koneeseen. Hedelmät kuoritaan suoraan bioastiaan, en osaa edes kuvitella niitä lojumassa jossain...
Virkkuukoukut, langat yms. sijaitsevat ompelukorissa keittiön kaapissa, jonne ne palautetaan heti käytön lopettamisen jälkeen, samoin kuin työkalut omaan laatikkoonsa vaatehuoneeseen.
Reput säilytetään omassa huoneessa, joulukalenterit ovat esillä eteisessä.
Tässä nyt pieni kuvaus kuinka teillä lojuvat tavarat on meillä sijoitettu. =)
Olen ollut aikoinaan sellaisessa taloudessa töissä. Onneksi minulle ei kuulunut kuin pakolliset kotityöt, tiskaus ja ruuanlaitto. Ja joskus omaa työtäni helpottaakseni ripustin vaatteet kuivumaan ja leippasin ne kaappeihin. Koska muuten nekin saattoivat hukkua sinne kaiken muun sekaan.
Oli lapsuudenkodissani, ja ehkä sen seurauksena mua ahdistaa niin paljon se, että tavaroille ei ole yhtä selkeää paikkaa!
Lapsuudenkotini oli aina kuin pommin jäljiltä. Itse tykkään, että koti on avara ja että tavaraa on mieluummin liian vähän kuin liian paljon. Täytyy kyllä myöntää, että meilläkin jää helposti vaatteita lojumaan selkänojille jne., mutta varsin siistiä meillä noin yleisesti ottaen silti on.
on siistiä. Eteinenkin näyttää tuolta vain talvella, kun toppavaatteet ja varatoppikset vievät tilaa.
Tilaa ja paikkoja periaatteessa on ihan hyvin, mutta tuntuu vain, että tavaraa kertyy, vaikka sitä heittää pois. Tilannetta ei helpota se, että me vanhemmat molemmat teemme pitkää päivää töissä ja koululaiset ovat paljon keskenään ja kavereittensa kanssa kotona ja illat menee varsinkin näin joulunaikaan harrastuksissa, kyläilyissä ja joulujuhlissa ym. Ei tämä niin kamala ole kuin mitä joskus näkee television siivous- ja hamstrausohjelmissa, siivotaankin joka päivä jotain. Mutta silti tätä roinaa kertyy häiritsevänkin paljon joka paikkaan lojumaan. Ap.
Jatkuva raivaus menossa. Yrittää välttää ostoksia, mutta jouluna ja synttäreinä tavaraa tulee taas! Voimat menee kolmen pienen lapsen hoitoon? Ruuanlaittoon ja pyykkäämiseen. Olen uupunut.
Eilen illalla siivosin KAIKKI tavarat paikoilleen ja nyt on jo hirveä kaaos. Mitään ei saa tehtyä ja jos saa, sotkua syntyy toisaalla kun en ole vahtimassa. Kuopuksen viskaamat aamupuurotkin on vielä lattialla kun en ole jaksanut niitä siitä vielä raivata. Samoin kuopuksen jäljiltä on pyykkitelineeltä revityt vaatteet pitkin poikin lattiaa ja samoin sanomalehtipino on levitetty. Ei vain jaksais olla jatkuvasti siivoamassa. Tuntuu, että jatkuvasti saa siivota muiden jälkiä, niin se perussiivoaminen eli juuri keittiön ja tiskien siivoaminen sitten jää kun ei niitä enää jaksa.
Poikkeuksena eteinen meillä on yleensä siisti. Se on ahdas, joten pidän sen siistinä, koska muuten kotiin tuleminen ahdistaisi niin hirveästi.
Meillä on kans tosi siistiä ja puhdasta. Kaikilla tavaroilla on oma paikka ja illalla siivotaan lasten kanssa lelut ja heidän mentyä nukkumaan siivoan vielä keittiön (aina sitä myöten että pyyhin kaapinovista sormenjäljet) ja pyyhkäisen vessanpöntön ja lavuaarin. Tässä menee n. 20 min. Ainoa "syntini" on telineessä roikkuvat pyykit, jotka saattavat olla n. yhden vuorokauden "liikaa" eli jos olisivat esim. tänään kuivia niin korjaan ne vasta huomenna. Olen siististä kodista joten en siedä likaa enkä epäjärjestystä. Mieheni on perussiisti, pitää järjestystä yllä mutta joskus toivoisin, että ylläpitäisi puhtautta enemmän. Eli saattaa esim. syödessään pudottaa jotain eikä sitä huomaa ja mä sitten joudun näitä ruoka/juomatahroja lattiasta pyyhkimään. Mutta tuo on siedettävää, ei tarvi laittaa lusikoita jakoon ;)
Olemme siistejä. Tiedän, mitä missäkin kaapissa on. Tavaroille löytyy paikka, se on tärkeintä! Eteisen kaappi on niin pieni, että sinne ei mahdu mitään ylimääräistä.
Mulla on 2 lasta, joten sotkua jonkun verran syntyy. Iltaisin joutuu aina järjestellä taloa seuraavaa päivää varten. Harvoin jää seuraavaan päivään sotkut. Pyykit voi tietty jäädä kylppäriin, mutta ei roinat lattialle eikä astiat tiskialtaaseen.
Lisätkää säilytyspaikkoja / koreja. Nimikoi ne. Sinne helppo heittää ja lapset itse penkokoot koriaan.