Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elokuvien ikärajoista - Hobitti

Vierailija
18.12.2012 |

Kuinka tarkasti nykyään syynätään elokuviin menijöitä? Pitääkö olla henkkarit mukana (ei kai tuon ikäisellä muuta ole kuin Kela-kortti)? Jos lapsi on ihan melkein 9, uskaltaako liput hankkia, kun ikäraja on 12 ja jousto 3 vuotta? Onko kukaan jäänyt kiinni, eikä ole päässytkään elokuvaa katsomaan?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia?

Vierailija
2/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se on loppupeleissä vanhemman vastuulla. Hobitissa oli kyllä aika hurjia kohtauksia enkä kyllä 9-vuotiasta veisi leffateatteriin. Mm. revitään örkki käsin hengiltä, raahataan irtileikattua päätä, puukotetaan maha auki jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitses vielä. Ei ollut mikään lastenelokuva se, kun hakattiin päitä irti ja viillettiin vatsoja auki.

Leffa kesti liian pitkään ja oli täynnä silmitöntä väkivaltaa. Ihan liian pitkään pelkkiä taistelukohtauksia. Tolkien vedetty leffalla lokaan.

Vierailija
4/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 12 v. oli just siinä rajalla, pelottavuuden suhteen siis. Ei niitä ikärajoja ole tehty teidän kiusaksi vaan lasten suojaamiseksi.

Vierailija
5/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian pitkä leffa ton ikäiselle, lisäksi raaka.

Vierailija
6/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ikärajojen kans aika tarkkana. Lasteni isä taas ei, ja meillä on siis kuopus katsonut tänä syksynä vajaa 5-vuotiaana Taru sormusten herrasta-trilogian. Hobitista olen kuullut monenlaista juttua, ja ei kuulema pitäisi olla liikaa, jos ei LOTR pelottanut.

Esikoisen kans olisin siis menossa, ikää on 9 ja kokoa itse asiassa sen verran, että tuskin tulee kyselyjä. Kaveri on pienempi, ja "ongelma" siksi. Äh, ahdistaa, kun tuota on odotettu pitkään ja nyt ehkä omien odotusteni mukaisesti, mutta kuitenkin, elokuvan ikäraja on 12. Kirja on luettu, ja ihan ykkössuosikki...

Vierailija
7/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka 5-vuotiaasi olisi nähnyt Taru sormusten herrasta, se ei tarkoita että 9-vuotiaasi olisi kypsä katsomaan elokuvateatterissa Hobitin.

Teillä taitaa olla pahasti hakusessa lapsen kehitystason ymmärtäminen.

Käy itse katsomassa elokuva jos olet sitä odottanut, älä vie lasta sinne.

Vierailija
9/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffaan oltaisiin menossa, jos siitä ei "jäisi kiinni" siksi että oma lapsi on vielä liian pieni. Mieti, ap, nyt hetki asiaa ihan lapsen kannalta. Ja aina voit tosiaan käydä katsomassa sen itseksesi.

Vierailija
10/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis lapsi on se, joka on elokuvaa odottanut, ja paljon. Tiedän kyllä, että täällä saa kaikenlaisia vastauksia... Onneksi suht järkeviäkin, välillä. ;)

Ollaan kyllä lasten isän kanssa erottu, ja siitä olen aivan täsmälleen samaa mieltä, että 5-vuotiaan ei kuuluisi katsoa yhtään ainoaa k-11 elokuvaa, eikä sillä voi perustellakaan tietenkään mitään, että näin on isällä päässyt käymään. Sivuhuomautuksena kuitenkin todettakoon, että lastensuojelu/olosuhdeselvitystä tehnyt sosiaaliviranomainen ei viitsinyt korvaansa lotkauttaa, kun toin esiin oman huoleni siitä, että isällä ei pätkän vertaa välitetä ikärajoista eikä muutenkaan osata huomioida lapsen kehitystasoa. Minä siis niistä yleisesti huolehdin tarkasti, vaikka käytän jossain määrin omaa harkintaakin.

Tässä tapauksessa on siis kyse ikäisekseen kypsästä ihan melkein 9-vuotiaasta, joka aivan varmasti jaksaa katsoa kolme tuntia elokuvaa hievahtamattakaan ja toisaalta on siis itse lukenut kirjan ja isänsä kanssa katsonut myös LOTR-elokuvat. Ns. kiinnijääminen olisi tosiaan kiinni hyvin pienestä ja hyvin epätodennäköistä (luullaan aina ikäistään vanhemmaksi), mutta kun mua ahdistaa ylipäätään kaikenlainen sääntöjen rikkominen, oli se kuinka pientä vaan... Kaiken lukemani ja kuulemani perusteella vaikuttaa muuten siltä, että elokuva olisi lapseni kehitystasoon nähden ihan sopiva. Nyt mietitään, ja ankarasti, mitä tehdä. ;)

Vierailija
11/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolkien vedetty leffalla lokaan.

Mutta ap:lle, lapsesi on liian nuori. Ei missään tapauksessa sovi vielä tuon ikäiselle.

Vierailija
12/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten kanssa. Olivat kaikki nähneet myös nuo LOTR-elokuvat.

Eipä oltaisi kyllä menty jos oltaisiin etukäteen tiedetty, mielestäni oli kyllä huomattavasti pelottavampi kuin nuo aiemmat.

Jos leffateatterissa jää kiinni siitä, että yrittä salakuljettaa alaikäistä leffaan niin menettää leffalipun hinnan.

Vierailija
13/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi: 11 – Deemed non-harming for children of at least 11 years of age. Children of at least 7 years of age are admitted if accompanied by an adult 18 or older.

Japani: G: General audiences, all ages admitted.

Norja: 11 (ages 11 and up) Children under 11 must be accompanied by a parent or guardian 18 or older. Moderate violence, coarse language, sex scenes, nudity, moderate drug use, suicide scenes and attempts.

Kanada: Parental Guidance - Parental guidance advised. There is no age restriction but some material may not be suitable for all children.

Ranska: U (Tous publics) valid for all audiences.

Vierailija
14/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa: children 12 or older admitted, children between 6 and 11 only when accompanied by parent or a legal guardian (green sign)

UK: Recommended for 12 years and older. People under 12 years must be accompanied by an adult.

USA: PG-13 – Parents Strongly Cautioned – Some Material May Be Inappropriate For Children Under 13. These films may contain sex references, up to four uses of explicit language, drug innuendo, strong crude/suggestive humor, mature/political themes, moderately long horror moments,Blood,and/or moderate action violence. There are usually no restrictions on non-sexual nudity. However, extreme bloodshed is rarely present. This is the minimum rating at which drug content is present; with the exception of Austin Powers and Click. Marijuana smoking is the only illegal drug use that can be depicted in a PG-13 film, with the exception of Forrest Gump, in which a brief scene depicts an actress snorting cocaine. While PG-13 films usually have more profanity than PG films, this is not necessarily the case. A film that is given a PG-13 rating due to profane language and/or racial insults is given this rating because it contains more of these elements than a PG rating would permit, or the film contains uses of stronger profanities than a PG would permit. A film rated PG-13 for "intense violence" is given this rating if blood is present in a violent way. The films Gremlins and Indiana Jones: Temple of Doom are well known as the movies for which PG-13 was created. In recent years, this rating has been used for the majority of American films released.[citation needed] Some films that have received a PG-13 rating have a director's cut with an R rating..

Vierailija
15/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet valmis valehtelemaan, niin ei kukaan missään tapauksessa ryhdy tarkistamaan mukana olevan lapsen syntymäaikaa (muualta kuin kysymällä sinulta).

Olen itsekin monesti varautunut valehtelemaan lippukassalla, mutta jos olen itse ollut ostamassa lippua eipä lapsen ikää olla kysytty. Varmuuden vuoksi on kuitenkin pitänyt valmentaa lapsi itse valehtelemaan, ja tämä on se ikävin puoli mielestäni. Ei mitään hirveän hyvää vanhemuutta. Mutta en olekaan hirveän hyvä vanhempi, ainakaan tällä elämänalueella.

Vierailija
16/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että opetatte lapsenne valehtelemaan heti pienestä pitäen.

Hienoa, että lapsenne on "kypsiä ikäisekseen". On siellä paljon pahempiakin leffoja menossa. Vuokratkaa vaikka kaikki viisi Saw-leffa ja katsokaa koko perheen voimin. Ne nähtyään se 5-vuotias voi tietysti katsoa mitä vain, koska "on se nähnyt Saw'tkin".

Voi jessus..

Vierailija
17/21 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Ranskassa eivät nuoret kännää iltaisin kaduilla, siksi saavat ostaa viiniäkin kaupasta. Japanissa lapsille on suunnattu selkeät, omat markkinat eikä heitä edes kiinnosta tuossa iässä joku ulkomainen fantasiahömppä (+ vanhemmat kasvattavat lapsensa kurilla).

Vierailija
18/21 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin harkita hobitin (ja lotrin, väkivalta aika samalla tasolla) näyttämistä yli 10 vuotiaalle, riippuu tietysti ihan lapsesta, toiset on säikympiä kuin toiset. Kyllähän sitä itsekkin muksuna tuli nähtyä painajaisia joistakin elokuvista jotka liian nuorena näki. Pysyviä traumoja ei tietääkseni koskaan kuitenkaan tullut.

Kannattaa varmaan aina käydä itse ensin kattomassa elokuva ja sitten päättää sen perusteella että soveltuuko omalle muksulle.

Vierailija
19/21 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin harkita hobitin (ja lotrin, väkivalta aika samalla tasolla) näyttämistä yli 10 vuotiaalle, riippuu tietysti ihan lapsesta, toiset on säikympiä kuin toiset. Kyllähän sitä itsekkin muksuna tuli nähtyä painajaisia joistakin elokuvista jotka liian nuorena näki. Pysyviä traumoja ei tietääkseni koskaan kuitenkaan tullut.

Kannattaa varmaan aina käydä itse ensin kattomassa elokuva ja sitten päättää sen perusteella että soveltuuko omalle muksulle.

Vierailija
20/21 |
04.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin 9-vuotiaan (oli juuri täyttänyt) kanssa eikä ollut liian pelottava. Olemme tarkkoja ikärajoista eikä poika ole tottunut katsomaan mitään pelottavia, joten "turtumusta" ei ollut. Ensin luimme kirjan ja kertaa odotettiin hartaasti. Nyt odotetaan jatko-osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi