Olisko minunkin pitänyt kerjätä ilmaislahjoja? Kuka haluaa antaa
kun olen yrittäjä enkä sossupummi? Ja teen välillä 6 pvä/vko töitä, joskus yli 12 tunnin päiviä.
Tulot menee parilla sadalla alle toimeentulotuen normin koko syksyltä. Jos olisin kerjännyt täällä tai jossain keräyksessä lapsilleni 50e lahjat niin multa olisi säästynyt 300e jolla olisin saanut vuokran maksettua. Nyt pitää jättää vuokranmaksu vuodenvaihteeseen jotta saan lapsilleni joululahjat ja ruuat sunmuut.
En koe olevani kohderyhmää kuitenkaan vaikka tuo 300e säästö olisi todella tullut tarpeeseen. En vaan jotenkin ilkiä, vaikka tulot on meillä pienemmät kuin monella muulla ketkä täällä kerjää tai keräyksistä hakee lahjoja.
Onko muita joilla oikeasti pienet tulot mutta hankkii lapsilleen lahjat silti eikä jätä muiden hyväntekeväisyyden varaan?
Kommentit (8)
Voisinhan hakea koko katraalle ilmaislahjat. Sen sijaan lykkään laskuja. Kateutta mistä? Puutteellisesta elämänhallinnasta?
Ei ole joulupuu keräystä, ei pelastusarmeijaa. Lahjat hankin ja maksan laskuja tammikuussa, vaikka varaa ei olisi.
Ei ole joulupuu keräystä, ei pelastusarmeijaa. Lahjat hankin ja maksan laskuja tammikuussa, vaikka varaa ei olisi.
laitat vain jonkin nyyhkytarinan, ja tilinumeron.
harmi ettei niihin voinut laittaa toiveeksi että paketin saisi työssäkäyvä ÄITI.
Sossun tuloille ei kuitenkaan ylletä edes.
Mutta pystyn kuitenkin tekemään lapsille joulun siirtämällä laskuja. Olen ollut tt-tuella ja pystynyt silloinkin, ostamalla ennakkoon lahjoja, osamaksulla, säästöillä, siirtämällä laskuja. Olisi kyllä todella paskamutsi-fiilis jos lasteni lahjat olisivat jonkun hyväntekijän villasukkien varassa:(
Mutta jotenkin ärsyttää sellaiset jotka ei edes yritä vaan itkee että kun en voi lapsilleni jouluna mitään antaa, antakaa te vieraat ihmiset. Oma äitini oli työtön yksinhuoltaja lama-aikana eikä ikinä ollut tilannetta että oltaisiin jouluna oltu ilman lahjoja tai ruokia! Minulla on todella ihanat muistot lapsuuden jouluista ja niistä lahjoista joita oli kymmenisen pakettia. Sisältö tusseja, taskulamppu, pörrösukat, pieni pehmolelu yms.
Minulla on vakavaa masennusta sairastava läheinen joka myös fyysisesti työkyvytön ja yksinhuoltaja. Mutta eivät jää hänenkään lapsensa ilman lahjoja. Äiti säästää vähästäänkin että saa lapsille joulun.
Siksi mielestäni nämä kerjääjät ovat henkisesti köyhiä, kun eivät säästä omastaan vaan vetoavat muiden sääliin. Jos välittävät lapsistaan pystyvät kyllä tekemään sen joulun eteen jotain. Toki voi olla että syynä on mielenterveysongelmat jonka vuoksi eivät pysty suunnittelemaan rahankäyttöään, mutta ei täällä kukaan ole sellaista valittanut.
Mutta ilmeisesti olenkin paha ihminen kun kehtaan arvostella täällä minua paremmin toimeentulevia köyhiä jotka eivät muka pysty lapsilleen edes yhtään lahjaa antaa.
Kyllä minäkin voisin ostaa pikku lahjan jollekin mielen- tai fyysisen sairauden takia joulun laittamiseen kykenemättömän vanhemman lapselle. Mutta lienee näistä useimmat vaan tavan vanhempia jotka haluavat säästää joululahjarahoista johonkin muuhun ja siksi kerjäävät muilta:/
ap