Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voi ku tuli paha mieli (osallistuin joulupuu-keräykseen)

Vierailija
18.12.2012 |

Olen kotihoidontuella, eli minimit tulot. Mie pienipalkkainen. Vein monta pakettia jolupuukeräykseen. Uusia lasten vaatteita kaikki omissa paketeissaan, mm. mekon ja farkut, yöpaidan, fisher price lelun ja nuken. Kaikki uusia ja moitteettomia, mutta huomaan, että mehän ollaan huonompituloisia, kun nämä köyhät, eikä heille kelpaa meidän lahjat, ku ei ollu kalliita merkkituotteita, vaan ihan semmosia tuotteita, mitä omatki lapset saa lahjaksi. Tais olla viimeinen kerta ku vien mitään. Yksikin "köyhän perheen isä" ostaa osamaksulla tai jollain pikavipillä lapsilleen tabletit ja kaikenmaailman pelikonsoli peleineen yms. Me vaan voidaan haaveilla moisesta, ku ei haluta velkahelvettiin tai -kierteeseen. Eihän ne köyhät mistään halppisjutuista näköjään enää oo kiinnostuneita. Auttaminen on toista nykyään. Paha mieli toisaalta.. ja tämä visti kumpusi aikaisemmin aloitetusta jolupuuketjusta, jossa joku valitti lahjastaan, jonka oli saanut keräyksestä. Oisinpa älynnyt antaa ne lahjat vaikka omille lapsille. :(

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta varmasti löytyy myös vähemmistönä oikeasti tiukilla olevia lapsiperheitä ja esim. huostaanotettuja lapsia joille jokainen pienikin lahja tuo paljon iloa.

Miten joulupata-keräys toimii?

Vierailija
2/22 |
19.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joilla ei edes ole mitään joululahjaperinnettä.

Miettikää nyt oikeasti niitä köyhiä jokta TUNNETTE, moniko hakee lapsen ainoan lahjan jostain keräyksestä?

Nuo keräykset ei muutenkaan ole ihan tätä päivää. Omassa kunnassani ei paljon köyhiä ole ja niinpä niitä keräyslahjja kaupattiinkin ihan tavallisessa perhekerhossa tavallisille keskituloisille perheille koska lahjojen ottajia ei muuten löydetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ny en ymmärrä tätä enään...olisiko tosiaan parempi tuijottaa vain omaa napaansa.Tunnen itseni jopa tyhmäksi,ku olen monta vuotta vieny paketteja keräyksiin.Ja ajatellut sen olevan lasta ilahduttava juttu...

Vierailija
4/22 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muilta kuin itseltäni ja tietävät sen, ovat sen verran jo isoja. Olen iloinen näistä, todella.

Mun satsaus tänä vuonna oli todella vaatimatonta, mutta joulun alla annoin kummitytölle oman neidin vanhan talvitakin sekä luistimet, oikeana lahjana jatkoin lehden tilauksen. Sitten annoin myös lähellä asuvalle vähän "deekulle ukolle" ruokatarvikkeita, joita ei tarvittu itse... Kummityttö oli todella onnellinen saamisistaan kuin myös tämä ukkelikin.

Vierailija
5/22 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin teillä on paha mieli, kun Suomessa ei olekaan sellaista köyhyyttä että lapset olis puilla paljailla ilman vaatteita ja ilman yhtäkään lelua? Voisiko tästä löytää myös jonkun positiivisen puolen? Vai pitäisikö tällaista köyhyyttä jotenkin erityisesti saada tänne Suomeenkin, niin että voitaisiin myös kokea aitoa lähimmäisen rakkautta sitten kun annettaisiin tällaisille lapsille vanhoja alushousuja lahjaksi ja lapset tuntisivat tästä syvää kiitollisuutta? Kaikilla olisi hyvä mieli?

Nämä keräykset on vapaaehtoisia. Niihin ei ole pakko kenenkään osallistua ja jos nyt oikeasti ymmärrettäisiin että joku kympin parin lelu voi ihan oikeasti olla iso juttu jollekkin lapselle, vaikka saisikin lisäksi sitten alushousut mummolta ja värikyniä äidiltä. Ja jos ei ole, niin sittenhän sillä lapsella on asiat hyvin ja voidaan olla siitä onnellisia.

Vierailija
6/22 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin meitä ilahdutti pikkuinen pallo ja pikkuauto ja isommalle leffaliput. En muuten tajua minäkään miksi pienituloinen sinne lahjoja kiikuttaa ja sitten valittaa täällä että sitä ja tätä olis omalle perheelle saanut, tai mitä sitten valittaakin. ÄLKÄÄ viekö kukaan mitään jos jostain LAPSEN lahjasta tulee noin hirveä stressi ja paha mieli että sitä pitää tällä tyhjänpäiväisellä palstalla vatvoa vielä joulun jälkeenkin. Aivan naurettavaa. Itse vien lahjoja sitten kun tilanteemme taas kohenee, sama saako lahjan saaja yhden vai kymmenen pakettia. Kun ette osaa lahjoja pyyteettömästi ja sydämestänne antaa vaan haluatte että teidän lahjanne on se ainutkertainen osoitus juuri teidän jalomielisyydestänne niin unohtakaa koko juttu. Olipa tällä palstalla kiitollinen tai ei niin aina tulee kuraa niskaan. Eräs äiti iloitsi kun lapsi sai kauko-ohjattavan auton keräyksestä ja hänet haukuttiin lyttyyn koska lapsi oli saanut MUUTAKIN, mm. yöpuvun. No, eikös teidän muiden lapsilla ole yöpukuja kun siitäkin piti nostaa moinen meteli? Sama kai se saako lapsi sen uuden yöpuvun lokakuussa (silloin se on köyhälle sallittua?) vai joulukuussa (ja joululahjaksi se on liikaa jos saa Joulupuukeräyksestäkin paketin?) Uskomatonta porukkaa täällä. Ja jos joku köyhä ei tajua olla kiitollinen siitä että lapsi saa kuusi numeroa liian pienet villasukat niin sekään ei kelpaa AV:lla.

Vierailija
7/22 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostako tätä ketjua, jos ei oma pokka tai hermot kestä lukea, kuinka ajatuksella ihmiset ovat vieneet lahjoja "hyvää tarkoitukseen", vaikkei menekään oikeisiin osoitteisiin. Se on just surullista, ettei mene oikeisiin osoitteisiin, vaan just niille, joilel se lahjoitettu lahja on romu muiden lahjojen joukossa, ellei sitten ole se merkkijuttu. Eikö huonompituloisen mamman lahja ole merkityksellinen. Haluaako tämä pienituloinen äiti jeesustela, kun ostaa jotain keärykseen, vai osallistua keräykseen, jonka tulsi tuottaa hyvää mieltä vähäosaisille. Näinhän luki "joulupuumainoksessakin". Eikä lahjatoiveissa ollut merkkituotteita kovinkaan paljoa. Ei monikaan lapsi halua niitä merkkijuttuja, vaan heidän vanhempansa. Ja nyt aamen tälle keskustelulle. Hyvää uutta vuotta!

Vierailija
8/22 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pointti lie selvä. En halua haukkua ketään, mutta nämä joulupuukeräykset on nykyään aika kyseenalaisia, kun tarjonta ei vastaa tarpeita. Ei kukaan pienituloinen voi vähistä varoistaan lahjoittaa kenenkään lapsille markkijuttuja tai mitään kallista. Eikö pienillä teoilla ole enää merkitystä.

Vierailija
9/22 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin jatkossa?

Vierailija
10/22 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomessa vain ole niin köyhiä, ettei niitä vaivaisi nämä first world problemit joululahjojen tiimoilla. Jos siihen köyhyyteen on johtanut luottohäiriömerkinnät, ylivelkaantuminen jne, sellaista tavaraa, joka sitä materiankaipuuta tyydyttäisi, ei ole.

Ne köyhät, joilla on prioriteetit kunnossa, saavat pienen lahjan lapsille järjestettyä, eikä näilläkään ole odotukset taivaissa.

Vierailija
11/22 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairaslomalla ja miehen tulot pudonneet rajusti, tienaa n. tonnin kuussa ja se menee kokonaan vuokraan...ostimme lahjaksi lapselle vain sellaista, mihin oli varaa. Ei saanut isoa ja kallista Lego-settiä vaan kympin paketin jne. Mielestäni tämä ok, tilanne on nyt mitä on ja pitää olla kiitollinen, että saadaan edes vuokra maksettua + ruokaa pöytään...

..vaan kun lukee tuella elävien kirjoituksia, tulee sellainen olo että ei sen ihan näin pitäisi mennä. Ketjuissa sossutkin puolustavat lasten oikeutta saada sama kuin keskituloiset ikätoverinsa, minusta ajatuskin on absurdi- mihin ala-asteikäinen tarvitsee tablettia ja miksi sellainen pitää ostaa vieläpä VELAKSI?

Vierailija
12/22 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa suurin osa köyhistä on niitä, jotka eivät joko hallitse rahankäyttöään tai sitten asenne on sellainen, että on ihan ok jos muut rahoittavat kotona makaamisen.

Eihän se lasten vika tietenkään ole, että vanhemmat ovat tällaisia huono-osaisia, mutta antajan ilosta on turha haaveilla.

Vierailija
13/22 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mihin sä veit ne lahajt. oliko siellä joku köhyä sanbmassa ettei kelpaa?

Vierailija
14/22 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa suurin osa köyhistä on niitä, jotka eivät joko hallitse rahankäyttöään tai sitten asenne on sellainen, että on ihan ok jos muut rahoittavat kotona makaamisen.

Eihän se lasten vika tietenkään ole, että vanhemmat ovat tällaisia huono-osaisia, mutta antajan ilosta on turha haaveilla.

Kyllä minä tunnen iloa siitä, että olen voinut laittaa lahjoja eteen (lähinnä Joulupuu-keräyksen kautta). Siitäkin huolimatta, että vanhemmat ovat saattaneet sössiä raha-asiansa. Eihän se lasten vika ole ja siksi on ihana ilahduttaa heitä pienellä lahjalla.

Vierailija
15/22 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi on näitä keräyksiä, joihin ei saa laittaa käytettyjä tavaroita. Tavarat voisi lahjoittaa paketoimattomina ja kerääjät sitten valitsisivat mikä kenellekin sopii ja heittäisivät pois, jos olisi rikkinäistä (toisesta ketjustahan ilmeni, että osa laittoi näihin uusien tavaroidenkin keräyksiin rikkinäisiä leluja). Luulen, että silloin lahjat menisivät heille, jotka niistä oikeasti voisivat ilahtua eli eivät vanhempien "mulle merkkituotteita ilmaiseksi" -ideologian saastuttamille lapsille.

Vierailija
16/22 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pointti lie selvä. En halua haukkua ketään, mutta nämä joulupuukeräykset on nykyään aika kyseenalaisia, kun tarjonta ei vastaa tarpeita. Ei kukaan pienituloinen voi vähistä varoistaan lahjoittaa kenenkään lapsille markkijuttuja tai mitään kallista. Eikö pienillä teoilla ole enää merkitystä.

Eihän sen tarkoitus olekaan että muut pienituloiset siihen osallistuu!! Mikä vittua teitä vaivaa kaikkia tämän joulupuujutun kanssa. Jos jo valmiiksi koit, ettei sinulla ole varaa siihen niin miksi, MIKSI, ne lahjat ostit???

Eikö mammojen martyyriydellä ole mitään rajoja enää? Kiusatkaa niitä miesparkojanne ja jättäkää köyhät lapset rauhaan. Vittu kun pistää vihaksi, enkä yleensä IKINÄ kiroile!!!

Vierailija
17/22 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mihin sä veit ne lahajt. oliko siellä joku köhyä sanbmassa ettei kelpaa?

joissä "köyhät" valittaa saamistaan lahjoista. Pitäs olal jotain merkkikamaa ja kallista. Kuulemma ei kelpaa mikään krääsä, jota siis ovat kaikki alle 20e maksavat lahjat. Jokukin sanoi, että poika tykkäsi lahjasta, jonka sai keräyksestä, mutta onneksi sai vielä 10 lahjaa lisää, että tuli sitten kunnolla niitä lahjoja. Meilä lapset saa itse ostamiamme lahjoja ja suurin osa alle 20e. (vaatteita, suklaata, peli, kirja jne)

Vierailija
18/22 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siksikin, että olemme itsekin pienituloisia. Lapsille ostettiin sellaiset lahjat, mihin on varaa ja niin, että jää rahaa ruokaankin loppu kuulle :)

Olin yksinhuoltajanakin jonkun aikaa, ostin osamaksulla tietokoneen, mikä oli minulle tarpeellinen koulun takia. Lapsillekin opetetaan rahan arvo, eikä sitä, että raha kasvaa puissa. Tiedän itsekin näitä köyhiä perheitä, keillä menee ulosottoon monta tonnia, kun ovat ostaneet osamaksulla, muttei maksa ja ovat ottaneet pikavippejä ja ostavat niillä kaikkea, koska kaikilla muillakin on. Minustakin se on naurettavaa. Itse sen jo kauan sitten päätin, etten ikinä joudu pulaan raha-asioissa, eikä ikinä lähde luottotietoja, laskujen ja kaikkien suhteen olen tosi tarkka.

Vierailija
19/22 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sen tarkoitus olekaan että muut pienituloiset siihen osallistuu!! Mikä vittua teitä vaivaa kaikkia tämän joulupuujutun kanssa. Jos jo valmiiksi koit, ettei sinulla ole varaa siihen niin miksi, MIKSI, ne lahjat ostit???

Eikö mammojen martyyriydellä ole mitään rajoja enää? Kiusatkaa niitä miesparkojanne ja jättäkää köyhät lapset rauhaan. Vittu kun pistää vihaksi, enkä yleensä IKINÄ kiroile!!!

Itse haluat vaan lapsosillesi ilmaiseksi lahjoja, jotta voit tuhlata omat sossunrahat vaikka viinaan ja omiin tärkeisiin menoihin, kuten uuteen iphoneen tms. eikö vaan?

Vierailija
20/22 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten olisit voinut niputtaa lahjat niin että olis tullut pari kunnollista settia, esim. mekko + lelu + suklaa. Joulupuukeäryksen paketti on monelle lapselle AINOA lahja mitä saa. vaikka ilmeisesti jotkut hakee sieltä, vaikka taloudessa ei olekaan mitään vikaa ja lapset saa lahjoja myös sukulaisilta.

Me kerättiin työporukalla kimppa ja hankittiin 50e lahjoja lähinnä teineille, pikkulapsille kun on niin helppo antaa ja harva muistaa niitä isompia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan