Vihanhallinta ongelma 15 vuotiaalla
Ongelmana on 15-vuotias tyttö, joka sekoaa täyin, kun jokin ei mene oikein tai tulee suuria tai pieniä vastoinkäymisiä. Lyö itseään, repii omia tai toisten hiuksia, hakkaa seiniä sekä toisia ihmisiä, potkii.
Kiljuu, huutaa, karjuu ja makaa lattialla itkemässä.
Olen hänen pikkusiskonsa lisäksi usein mustelmilla.
Hän käy psykologilla (ilmoitti kyllä viimeksi lopettavansa) ja psykologi kertoi käytöksen johtuvan omien vanhempien puutoksesta (olen vain hänen huoltajansa, kuin myös hänen siskonsa).
Kommentit (8)
15 vuotias on pahimmassa murrosiässä. Tuon ikäisellä ei ole vielä aikuisen itsehillintää ja sen vuoksi ylilyöntejä tulee. Puhuminen on hyvä keino; selvitä, onko tytöllä jotain murheita vai ahdistaako muuten vain. Murrosikäistä voi usein ahdistaa ilman mitään järkevää syytä. Ala-asteikäinen saattaa olla tunnetasolla jo melko lähellä aikuista, mutta murrosiässä tulee raju taantuma. Onko teillä kotona jotain ongelmia, minkä vuoksi tyttö voisi oirehtia? Suosittelen myös käyntiä psykologin juttusilla.
Kuten jo aikaisemmin kerroin. Olemme käyneet psykologilla jo 5 vuotta. Tuloksetta, sillä tyttö ei ole sanaakaan siellä sanonut. Paitsi viimeksi (n. kk sitten) ilmoitti ovet paukkuen ettei hän sinne enää tule
15 vuotias on pahimmassa murrosiässä. Tuon ikäisellä ei ole vielä aikuisen itsehillintää ja sen vuoksi ylilyöntejä tulee. Puhuminen on hyvä keino; selvitä, onko tytöllä jotain murheita vai ahdistaako muuten vain. Murrosikäistä voi usein ahdistaa ilman mitään järkevää syytä. Ala-asteikäinen saattaa olla tunnetasolla jo melko lähellä aikuista, mutta murrosiässä tulee raju taantuma. Onko teillä kotona jotain ongelmia, minkä vuoksi tyttö voisi oirehtia? Suosittelen myös käyntiä psykologin juttusilla.
Kuten jo sanoin aikaisemmin, psykologin puheilla ollaan rampattu jo viisi vuotta. Tuloksetta.
Ongelmana on 15-vuotias tyttö, joka sekoaa täyin, kun jokin ei mene oikein tai tulee suuria tai pieniä vastoinkäymisiä. Lyö itseään, repii omia tai toisten hiuksia, hakkaa seiniä sekä toisia ihmisiä, potkii.
Kiljuu, huutaa, karjuu ja makaa lattialla itkemässä.
Olen hänen pikkusiskonsa lisäksi usein mustelmilla.
Hän käy psykologilla (ilmoitti kyllä viimeksi lopettavansa) ja psykologi kertoi käytöksen johtuvan omien vanhempien puutoksesta (olen vain hänen huoltajansa, kuin myös hänen siskonsa).
kerran kunnolla takaisin turpaan tai vaihtoehtoisesti kutsut poliisit paikalle ja teet tytöstä rikosilmoituksen. Aikuisen kokoisella ihmisellä ei ole mitään oikeutta kohdella muita väkivaltaisesti, ja se on syytä oppia saman tien.
Sen jälkeen voit alkaa tytön kanssa pohtia miksi on mieli niin mustana.
Ainakin puhua, puhua janpuhua. Ja ilmoittaisin myös , että välitän vaikka tyttö käyttäytyis miten. Ja tietty pitäisin huolen siitä, että tyttö saa tarvitsemansa ammattiavun ja lääkityksen tms. Kait te voite mennä johonkin 'as a family'?
Ainakin puhua, puhua janpuhua. Ja ilmoittaisin myös , että välitän vaikka tyttö käyttäytyis miten. Ja tietty pitäisin huolen siitä, että tyttö saa tarvitsemansa ammattiavun ja lääkityksen tms. Kait te voite mennä johonkin 'as a family'?
Kohtausten välissä ei ole mitään tiettyä aikaa tai mitään erikoista ei tapahdu. Ikinä ei voi ennakoida näitä kohtauksia. Julkisilla paikoilla ei mene noin överiksi, siellä lähinnä pientä kiukuttelua ja välinpitämättöyyttä.
Puhuminen on ajan haaskausta. kännykkä ja netti pois ja jos riehuu, niin pipaa autolla hoitoon lepositeisiin.