Jeesustellaanko seurakunnan muskarissa?
Ilmoittauduin puolivuotiaan lapseni kanssa seurakunnan muskariin ja nyt arveluttaa, että lauletaanko siellä vaan uskonnollisaiheisia lauluja ja kiitetään herraa kaikesta?!
Kommentit (11)
Ja tämä seurakunnan muskari oli jopa kalliimpi kuin muut muskarit. Tuli vaan mieleen kysäistä jos joku tietäis, että millasia lauluja siellä laulellaan.
että uskonnollisia lauluja. Riippuu toki hyvin paljon vetäjästä, mutta luulisin että kyllä siellä aina joku uskonnollinenkin laulu on mukana, alussa ja lopussa ainakin. Joku himouskis voi laulattaa vain uskonnollisia lauluja.
Joten joo kyllä siellä taidetaan jeesutella, ainakin vähän. Kyllä se seurakunta haluaa sitä omaa juttuaan tuoda julki.
Miten joku voisi tietää mitä teidän seurakunnan muskarissa lauletaan. Se riippuu aivan vetäjästä miten hengellisyys näkyy. Toivottavasti edes jotenkin näkyy.
Oltiin vauvamuskarissa ja laulettiin ihan yleisiä lastenlauluja ja leikkejä. Lopussa oli joku vähän hengellisempi laulu.
Ei siis ollut pelkkää rukoilua ja Jumalasta puhumista, vaan ihan normilastenlauluja ja -leikkejä. Tämä Espoossa Tuomiokirkkoseurakunnassa.
Mutta jos seurakunnan kerhoon aikoo mennä, niin pitää kyllä tiedostaa, että siellä sitten saattaa mukana olla uskonnollisia juttuja. Jos ei niitä halua, niin kannattaa etsiä kerhot muualta.
Minä ja lapsi ainakin viihdyimme, ja luultavasti siellä myös keväällä jatkamme. Oman kokemuksen mukaan siellä laulettiin muutakin kuin uskonnollissävytteisiä lauluja. Tosin laulut liittyivät melko paljon esimerkiksi vuodenaikoihin ja luontoon; saattoipa sanoissa enkelitkin vilahtaa.
Kyllä srk:n muskareihin on tervetulleita kaikki uskonnolliesta vakaumuksesta riipumatta, ja se on ainakin osittain otettu huomioon. Ei sitä kannata ottaa minään jeesusteluna, vaikka siellä Herraa joskus kiitettäisikin.Jokainen saa olla mitä on, ja uskon että pikkuinen viihtyy joka tapauksessa muiden lasten ja mukavan lauleskelun ympäröimänä :)
aika samoista kouluista, on mielestäni muskarit, mikäli siis pätevä opettaja, aika yhtenäisiä ympäri Suomen.
Ja seurakunnilla on tapana nimenomaan palkata päteviä. Ihan varmasti joku loppulaulu voi olla vähän rukousmainen, mutta ne yksinkertaiset loruleikit ovat aika samoja joka paikassa.
Minua ne hieman häiritsevät, olen ateisti. Hain lapselle paikkaa myös kahdesta ei uskonnollisesta muskarista, mutta hän ei päässyt niihin. Otin sitten seurakunnan muskaripaikan vastaan, olin sitäkin varuiksi hakenut, kun lapsi tykkää musiikista niin kovin paljon. Lapsi kyllä viihtyy uskismuskarissa mainiosti ja itsekin suurimmaksi osaksi viihdyn, koska lapsella on niin mukavaa.
Mieheni on uskis ja maksaa kirkollisveroja, jos jollekin tulee mieleen, että lapsi lusmuilee vapaamatkustajana seurakunnan toiminnassa.
Hei! Olen 22v. nuori lastenhoitaja. Olen töissä kunnallisessa päiväkodissa ja teemme paljon yhteistyötä seurakunnan lastenkerhojen jne kanssa. Voisin sanoa että riippuu tosi paljon kerhonvetäjästä se uskonnollisten laulujen määrä. Mitä olen nähnyt niin usein sadut on jotain "kaunisteltuja versioita" Jeesuksen teoista tms. Ne on ihan kauniitakin stooreja lähimmäisenrakkaudesta. Lisäksi seassa on toki näitä tavallisia lastenkirjoja. Laulut on usein lapsille suunnattuja virsiä, mutta jos ohjaajaksi sattuu "tavis" tapakristitty niin siellä lauletaan tavallisia lauluja ja pari "pakkovirttä". Koska olen näin nuori niin muistan vielä itsekin omat seurakunnanjutuissa käynnit. Siellä tosiaan kerrottiin näitä Jeesus-tarinoita ja lausuttiin ruokarukous mutta sen kummemmin en muista uskonnon siellä näkyneen.
ei "jeesusteltu". Ainoa yhteys seurakuntaan oli se, että sitä piti kanttori seuraküntatalon salissa.. ihan tavallisia lastenlauluja rallatettiin.
Hyvällä ja innostuneella mielellä aloitamme kirkkomuskarin ensi vuoden alusta. Vähän vaan arvelutti, että jos siellä tosiaan paasataan jumalansanaa. Kyllähän sitä nyt muutaman enkelilaulun voi laulaa ja kuunnella myös ehkä jonkin verran kivaa satua sedästä nimeltään jeesus.
Ai niin, se on niin halpaa. Olet varmasti siellä ensimmäisenä kajeltamassa, ettei mun lapselle sitten täällä jeesustella, kerta en edes kuulu kirkkoon.