4-vuotiaani oppi aamulla lukemaan!!
Joo, tiedän, että vastaukseksi saan sen, että eipä tuo nyt niin ihmeellistä ole ja, että joka toinen 4-vuotias lukee. Mutta mä olen niin ylpeä omasta lapsestani!!! Onneksi saan huutaa sen täällä nimettömästi kun kavereille ei kehtaa tällä tavalla hehkuttaa. Lapsi on aivan haltioissaan kun lukee tuossa nyt itse nalle puh -lehteä. Ihana katsoa pienen riemua omasta onnistumisesta :)
Kommentit (14)
ei joka toinen osaa lukea 4 vuotiaana. Meillä esikoinen oppi lukemaan 5 vuotiaana ja keskimmäinen opettelee nyt, on ekaluokalla. Esikoisen eskariope sanoi, että noin puolet oppii lukemaan eskarissa, loput ekan kouluvuoden syksyllä. Ja sitten on muutamat poikkeukset suuntaan ja toiseen... Yksi kökkö juttu tuossa sitten on, kerron jo nyt: kaupassakäynti muuttui teillä sitten TODELLA paljon vaikemmanksi, sillä lapsi pysähtyy tavamaan joka lööpin mikä eteen tulee ja siinähän sitten 4vlle selittelet, miksi isä puukotti äidin ja tyttö hyppäsi parvekkeelta:(
Onhan pukin kontissa uusia kirjoja =)?
Melko sujuvisti oppi heti lukemaan ja vielä tekstikirjaimia.
Opin itsekin lukemaan 4v ja muistan kuinka hienoa oli kun uusi maailma avautui edessäni... Nyt vaan sitten paljon, paljon kirjoja lapselle tutkittavaksi!
Hyvää joulua pienelle lukutoukan alullekin!
ei vielä nyt 6-vuotianakaan pysähdy lööppejä lukemaan.
Muutenkin kyllä luki aluksi lähinnä yksittäisiä sanoja ja muutenkin hitaasti niin ettei Nalle Puh -tarinoiden luku olisi onnistunut.
Meillä on luettu tosi paljon. Käydään kirjastossa ja kirjakerhosta tulee 1-2 kirjaa myös joka kuukausi kotiin. Lapseni on jo pitkään halunnut leikkiä koulua, jossa minä olen opettaja. Olen joutunut välillä toppuuttamaan harjoittelua. Mutta mikään ihmelapsi ei ole kyseessä. Joudun joskus aika tavalla häpeämään neidin käytöstä esim. silloin kun meillä on hänen kavereitaan leikkimässä. Kova omistushalu omista tavaroista. Osaa kirjoittaa hienosti ja tosi hienolla käsialalla, mutta ns. vapaa piirtäminen on ihan ikätasoista tai vähän alle.
Toki kun on oma ainut lapsi niin pakahtuu ylpeydestä, mutta parasta tosiaan on katsoa lapsen ihanaa omaa onnistumisen riemua ja ylpeyttä itsestään.
Nykypäivänä koulussa ja jo eskarissa on ihan luonnollista, että oppilaat ovat eritasoisia esim. lukemisessa ja kirjoittamisessa ja sen mukaan annetaan tehtäviä, mitä osaa, joten sen puolesta en ole huolissani. Meidän tyttö menee eskariin vasta puolentoista vuoden päästä niin ehtii siihen mennessä vielä kyllä oppimaan vaikka mitä.
Tuossa iässä kävin itse jo pianotunneilla ja äidin mukaan jaksoin jo harjoitella ja keskittyä. Siihen ei meidän tyttö vielä kykenisi. Koitetaan syksyllä aloittaa pianotunnit kun on vähän päälle viisivuotias. Baletissa ja telinevoimistelussa käy jo innoissaan 2 x viikossa. Ja uimassa käydään kerran viikossa yhdessä. Uimataidon tyttö oppi vähän päälle 4-vuotiaana.
Onnea lapselle ja äidille.
Saa ja pitääkin olla ylpeä!
Oma 5 vee on oppimassa. Pitkät sanat ei vielä mene jos ei saa asiayhteydestä vinkkiä, mutta ylepä on poika ja äiti taidoista!
Lukee siis yksittäisiä sanoja, ei vielä mitään tarinoita.
Ainut haitta on se että osaa lukea sitten myös iltalehtien kamalia lööppejä. Miksi niiden pitääkin laittaa ne polven korkeudelle että varmasti pikkulapsetkin lukee kaikki murhajutut. Tavuviivat vaan puuttuu.
Se on aina hieno tunne kun huomaa, että lapsi osaa lukea. Avartaa paljon lapsen maailmaa. Ole ihan rauhassa iloinen:) Varmaan pukki tuokin, nyt ikioman kirjan;) Hyvää joulua teille!
4-vuotiaana kaikki oasivat lukea jo sujuvasti esim. telkkarin tekstitykset. Lööppejä en muista yhdenkään lapsemme koskaan lukeneen tai ihmetelleen.
Meidän lapsemme oppi myös 4-vuotiaana lukemaan ja silloin oli joulukuu! Taisi olla joulukuun 16. päivä.
Muistan ihan tarkasti vielä sen hetken, kun lapsi istui sylissäni ja minä kirjoitin tietokoneelle hänelle sanoja ja virkkeen "Maija on iloinen" ja Maija luki sen!!
Hehän ovat yleensä nähneet vanhemman lukemassa nimenomaan tekstikirjaimia, ei mitään tavutettua tikkukirjaintekstiä. Ja jos taito on opittu seuraamalla vanhemman lukemista, niin yleensä se tosiaan paljastuessaan on sellainen että lapsi pystyy lukemaan varsin sujuvasti tavallista tekstiä lehdistä tai kirjoista.
Olen itse oppinut lukemaan nelivuotiaana ja meillä tytär on myös, poika vasta koulussa. Tuohon lööppiasiaan sanoisin että meillä se ei ainakaan ole ollut ongelma, tytär kyllä lueskelee joskus ääneen niitä lööppejä, mutta ei näytä välittävän niiden sisällöstä mitään. Mutta itse muistan lapsena ahdistuneeni joskus kovinkin kun vanhempien kirjahyllystä otin luettavaksi muistaakseni yliluonnollisista ilmiöistä kertovan kirjan joskus 5-vuotiaana. Aloin ihan mielettömästi pelätä ufoja, kummituksia ja muuta, eikä vanhempien vakuuttelut että ei sellaisia oikeasti ole olemassa auttaneet, kun siinä kirjassa kerran kerrottiin niistä.
Mäkin just jostain luin noita prosentteja, minkä verran eskarilaiset osaavat lukea, joten ei todellakaan kovin moni 4-v opi lukemaan. Mun omassa tuttavapiirissä on yksi 4,5-vuotiaana lukemaan oppinut ja muut lapset ovat sitten oppineet hetki ennen eskaria, eskarissa ja osa vasta ekalla luokalla.
Mun esikoinen oppi lukemaan vähän alle 6-vuotiaana vajaa puoli vuotta ennen eskarin alkua. Kuopus oppi lukemaan 6,5-vuotiaana pari kuukautta eskarin aloittamisen jälkeen. Molemmat olivat kotihoidossa siihen asti, jos sillä nyt on asiaan mitään vaikutusta. Se on kyllä mahtava juttu, kun lapsi oivaltaa, miten luetaan. Kun se vaan sitten yhtenä päivänä tapahtuu, ilman mitään opettamista.
Saat olla ylpeä lapsestasi, vaikka muut äidit varmasti yrittävätkin iloasi pilata. Joku oppii aikaisin lukemaan ja joku toinen taas pyöräilemään. Joku osaa pienestä asti leikkiä kauniisti kavereiden kanssa ja joku oppii hyppimään yhdellä jalalla ennen muita. Luin myös juuri, että aikaisin lukemaan oppiminen ei vaikuta mitenkään tulevaan koulumenestykseen, vaan siihen vaikuttaa se, miten lapsi pystyy keskittymään. Mutta onhan se ihana, kun lapsi pystyy itse lukemaan. Avautuu ihan uusi maailma =)
Meilläkin tytär opetteli aikoinaan samoissa iässä ihan itsekseen lukemaan. Yllättäen vaan aina välillä jossain alkoi kylteistä tai lehdistä lukea tekstejä itsekseen. Oli oppinut lukemaan niin että oli seurannut kirjassa olevia kirjaimia ja minun puhettani kun luin hänelle iltaisin satuja ääneen. Yhdistellyt itsekseen kirjaimet äänteisiin sitten.