Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Negatiivisiä asioita Ruotsista/ruotsalaisista

Vierailija
16.12.2012 |

Ärsyttää, kun Suomessa ajatellaan Ruotsin olevan joku paratiisi, ihmiset ovat onnellisia, uudet muotivirtaukset tulevat sieltä ym. Lehdissä kerrotaan suhteellisen suuri määrä siellä tapahtuvia asioita ja uutisia. Varsinainen maanpäällinen paratiisi! Kaiken lisäksi monella suomalaisessa tuntuu olevan joku ihme alemmuuskompleksi ruotsalaisia kohtaan.

Vastapainoksi tähän ketjuun saa kirjoittaa VAIN negatiivisiä asioita Ruotsista, ruotsalaisista ja kaikkeen mikä vain liittyy siihen maahan.

Tiedän, tiedän: joka maassa on hyvät ja huonot puolensa, kuten Suomessa, Ruotsissa jne.

Eli nämä ainakin tulee mieleen:

- ruotsalaisilla on oikeasti paljon ongelmia maahanmuuttajiena/pakolaisten kanssa. Ollut ehkä muutama vuosikymmen sitten hyödyllistä ja kannattavaa, mutta ei kyllä enää...

- ihme ylemmyys suomalaisia kohtaan; meistä saa kyllä sanoa asioita, mitä vaikkapa somaleista ei todellakaan saa sano. Tai on rasisti. Muutenkiin suomenkielisten kohtelu aikojen saatossa.

- ruotsalainen ruoka aikamoista huttua

No, eipä tullut nyt heti muuta mieleen. Saa jatkaa :)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset naiset varsinaisia "luksus huoria" ts. jalat levällään, sinne missä vaan rahaa on.

Vierailija
2/7 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä käyttää vierasperäisiä sanoja, jos niitä ei osaa taivuttaa. Olisit ihan yhtä hyvn voinut käyttää otsikossa sanaa kielteinen.

Kysymykeen mennäkseni: kyse ei ole niinkää siitä millaisia ruotsalaiset ovat, mitä he ajattelevat milloinkin ja mistäkin. Mitä me voimme siitä täälä oikeati tietää? Suomalaiset maahanmuuttajat ovat menestyneet Ruotsissa hyvin, päässeet kulttuuri-instituutoiden johtotehtäviin jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata käyttää suomenkielen sanoja, jos ei osaa niitä oikein kirjoittaa: hyvn, kysymykeen, niinkää, oikeati, instituutoiden. Ymmärsin kuitenkin, mitä tarkoitit noilla sanoilla, niin eipähän tarvitse alkaa hiiltyä ja päteä.

Eikä tässä ollut kyse pelkästään maahanmuutosta, vaan yleisesti asioista.

Vierailija
4/7 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ennakkoluulot suomalaisia kohtaan. Ylipäänsä ruotsalaiset ovat todella ennakkoluuloista väkeä, vaikka yrittävät muuta esittää. Tämä liittyy myös kohtaan 2.

2. Ulkokultaisuus. Minun on todella vaikeaa nauraa Solsidan-sarjan huumorille, sillä tunnen niin paljon ruotsalaisia, jotka ovat ihan oikeasti komediasarjan henkilöhahmojen kaltaisia. Erityisesti kaikille myötäilevä Alex ja "tärkeintä on, mitä naapurit ajattelevat" -Mickan.

Korostan nyt vielä, että kokemukseni perustuvat lähes yksinomaan Tukholmassa asuviin ruotsalaisiin. Pääkaupungissa asumisella on tunnetusti usein maassa kuin maassa tietynlainen vaikutus ihmisiin... ;)

Vierailija
5/7 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niillä on ihan neutraali suhtautuminen suomalaisiin. Joskus vähän hyväntahtoista läppää viinasta ja puukosta. Suomalaiset vaan luulee niin, oman alemmuuskompleksinsa takia.

Sen sijaan ruotsalaiset on huumorintajuttomia lampaita. Niitten vitsit on lastentarhatasoisia.

Sit ne nauraa päälle ja sanoo että "hah hah, laskin vain leikkiä". No hyvä kun sanoit, en ois huomsannutkaan. Ironiaa ne ei ymmärrä yhtään.

Ruotsalaiset naiset on noin yleistäen aika teennäisiä. Vaikka nyt anoppini. Jos olen ollut hänen kanssaan iltaa viettämässä, hänellä on ollut "såå rooligt" ja mulla on ollut korkeintaan ok ilta. Miehet on yleensä järkevämpiä: suorempia ja reilumpia. Enkä itse ole mikään hyvä jätkä joka tulee toimeen vain miesten kans.

Nimim. jo 28 vuotta Tukholmassa.

Vierailija
7/7 |
16.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niillä on ihan neutraali suhtautuminen suomalaisiin. Joskus vähän hyväntahtoista läppää viinasta ja puukosta. Suomalaiset vaan luulee niin, oman alemmuuskompleksinsa takia.

Ei todellakaan ole neutraali suhtautuminen. Joillain voi olla, tai jotkut voivat piilottaa ennakkoluulonsa paremmin kuin toiset. Mutta esimerkiksi olen kuullut pokejen baarin ovella puhuvan toisilleen, että "katsos, tuolla tulee pari suomalaista, noita ei sitten sisälle..."; tai että eläkeläispariskunta, joiden kanssa osuin joskus vieruspöydästä ravintolassa pari sanaa vaihtamaan, hämmästyivät pohjattomasti, kun kävi ilmi, että olen suomalainen JA korkeakoulutettu JA siistissä sisätyössä.

Nuori polvi on ehkä avoimempi, mutta kyllä mulle on ollut järkytys, kuinka puolitosissaan niitä "suomalainen on alkoholistimörköpuukkojunkkari"-vitsejä kerrotaan, vaikka ruotsalaisethan ovat todellisuudessa ihan samanlaisia kännimörköjä.

t: se pari vuotta Tukholmassa asunut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän