miten ihmiset ei tajua perintökaaresta mitään?
tuossa alempana oli tuo perinnönjakoketju jossa ap kysyi miten oman osan perinnöstä voi ottaa heti "jakoon" eikä jättää kuolinpesään. Siinä sitten kaikki sättii ap:ta ahneeksi, ja moni argumentoi että "ei se perintö ole sinun rahaa vaan isäsi ja äitisi rahaa, ja jos isä kuolee niin se kuuluu äidille".
Ei tasan kuulu. Ei ellei puolisoilla ole keskinäistä testamenttia.
Avioliitossa omaisuus on aina henkilökohtaista. Eli jos isä kuolee, isän omaisuus on isän omaisuus, ei äidin omaisuus, ja isän perilliset eli lapset (tai jotkut muut perimisketjussa) perivät sen.
Ymmärrän että moni jättää kuolinpesän jakamatta ja itsekin tekisin aikanaan niin jos mulla olisi normaalit vanhemmat. Mutta mulla sattuu olemaan narsistivanhempi johon on välit poikki syystä (useita pahoinpitelyitä minuun kohdistuen taustalla) ja perintö antaa tällaiselle narsistille sellaisen lasson ja niskalenkin jolla nöyryyttää, hyppyyttä ja kyykyttää rintaperillistä.
Itse vaadin aikanaan kun jompikumpi vanhemmistani kuolee osuuteni HETI. Oli se sitten normaali osa tai lakiosa niin pesä menee heti jakoon. Ahmeudesta ei ole kyse, voin antaa vaikka joka ikisen roposen hyväntekeväisyyteen, mutta en ala mihinkään helvetin yhteisomistukseen narsistin kanssa saati sitten hoitamaan kuolinpesän asioita joita elossa oleva vanhempi kiusallaan sotkee ja hämmentää.
Jokaisella on ihan selkeä oikeus vaatia pesänjakoa heti. Pesä jaetaan jos yksikin osakas sitä vaatii. Kuolinpesään ei ole mikään pakko suostua osakkaaksi.