Miten tuit lastasi joka ei päässyt ekalla haullaan yliopistoon
Kommentit (6)
mun omat vanhemmat harrasi vastaan yliopistoon menoa (olen rupusakki wt lapsuudenkodista), kieltäytyivät maksamasta pääsykoekirjoja, eivät antaneet rahaa bussilippuun pääsykoepaikkakunnalle, haukkuivat ja vähättelivät muutenkin suunnitelmiani, "ei susta mitään tule ja naisista ei oo mihinkään". No sitten ekalla kerralla en päässyt, ja voi sitä vanhingonilon ja vittuilun määrää...vanhemmat oli ihan liekeissä kun saivat ivata ja pilkata.
Seuraavana vuonna tein töitä ja luin, rahoitin itse kirjat ja matkat, ja pääsinkin sisään. Eivät edes onnitelleet. Haukkuivat vaan ja tekivät selväksi että ekonomit ovat turhinta maailmassa ja niillä ei tee mitään ja töitäkään en saa.
Sittemmin ovat haukkuneet kaikki työpaikat, puolison, lapset jne...just name it. Nykyään emme ole enää väleissä koska mitään tukea ja kannustusta ei ole tullut koskaan, vain sitä ainaista haukkumista, ja kun se alkoi kohdistumaan lapsenlapsiin niin laitoin pelin poikki.
Joten ap, vaikket mitenkään erityisesti tukisi niin sekin olisi jo hyvä verrattuna omaan kohtalooni :) Ja jos vaan sanot jotain rohkaisevaa niin aina parempi!
seuraavilla kerroilla on helpompaa, kun tiedät, millaiset pääsykokeet ovat. Sitten sanoin, että sinulla on hyvin aikaa miettiä, mitä haluat opiskella. Välivuosi lapsella menee armeijassa.
Tiedän kyllä, että pääsykokeet ovat erilaisia. Lisäksi lapsella on vielä hakusessa, mikä se mieleinen ala voisi olla.
Kävipä ainakin katsomassa, millaisia ne pääsykoekirjat ovat ja tulevana vuonna yliopisto on tutumpi paikka.
"Muistutin, että yliopisto-opiskelu on ihan turhaa haihattelua jossa valuu monta vuotta hukkaan ja järkevämpää on käydä lyhyt koulutus, jonka jälkeen pääseen työelämään kiinni. Olin todella iloinen, että tyttäreni ei päässyt opiskelemaan kauppakorkeaan, kun omalla paikkakunnalla saattoi lukea merkonomiksi, se on paljon parempi vaihtoehto ja merkonomi on hyvä koulutus."
t. osa-aikainen siivooja
Minä en ole tuo äiti, mutta kun lapseni valmistui myös ammattiin, uskon vakaasti motivaation yliopisto-opiskeluun kohenevan kovasti, kun en välillä vuoden töissä.
että ohjaa hakuvaiheessa lasta hakeutumaan muuallekin kuin yliopistoon. Jos on hakenut vaikka kauppatieteitä opiskelemaan, niin samalla lukemisella voi ihan hyvin hakea amk:iin tradenomiopintoihin. Lisäksi ennen hakuvaihetta kannattaa miettiä, minne hakee. Jos jonnekin on ollut edellisvuonna matalat pääsypisteet, niin ne todennäköisesti ovat kohonneet seuraavana vuonna. Jos kykenee lähtemään esim. pk-seudun ulkopuolelle, niin mahdollisuudet opiskelupaikkaan ovat paljon paremmat. Lisäksi kannattaa satsata preppauskurssiin. Esim. lääkikseen ja oikikseen päässeistä yli 90 % on käynyt preppauskurssin.
"Muistutin, että yliopisto-opiskelu on ihan turhaa haihattelua jossa valuu monta vuotta hukkaan ja järkevämpää on käydä lyhyt koulutus, jonka jälkeen pääseen työelämään kiinni. Olin todella iloinen, että tyttäreni ei päässyt opiskelemaan kauppakorkeaan, kun omalla paikkakunnalla saattoi lukea merkonomiksi, se on paljon parempi vaihtoehto ja merkonomi on hyvä koulutus."
t. osa-aikainen siivooja