Mieheni nettopalkka tässä kuussa oli 4000 euroa.
On matalapalkka-alalla, naisvaltaisella sellaisella tietenkin. Alan keskipalkka on 2400 bruttona, mies sai siis nettona 4000 tässä kuussa. Nettopalkka vaihtelee 2900-4000 euron välillä.
Kaikilla naiskollegoilla olisi mahdollisuus samaan tulotasoon, mutta he eivät halua ottaa vastuuta.
En siis todellakaan usko siihen, että naisilla olisi vain sukupuolen takia pienempi palkka. Kyse on myös työn määrästä ja vastuusta sekä siitä, että osaa vaatia itselleen oikeaa palkkaa.
Itse olen todella vähän arvostetussa työssä, josta naisille keskimäärin maksetaan bruttona 1700 euroa. Minäpä teen tätä samaa p-duunia yksityisenä yrittäjänä ja saan nettona 2500 euroa käteen.
Katsokaa peiliin, naiset, jos tulotaso ei miellytä!
Kommentit (7)
Meillä mies tienaa ihan helvetisti ja syy siihen on, että se pystyy tekemään duunia tarvittaessa iltaisin, viikonloppuisin, matkustaa paljon ja tämän sille mahdollistaa se, että minä en ole vastaavassa tehtävässä. Kuka meillä hoitaisi lapset ja kodin jos kumpikin olisi uratykki? Nyt kun lapset ovat jo kaikki koulussa, olen minäkin ruvennut opiskelemaan itsekseni työn ohessa ja haluan jossain vaiheessa myös ansaita yhtä hyvin kuin mies.
Itse työskentelen miesvaltaisella alalla.
Hyvä esimerkki syrjinnästä on tapaus muutaman vuoden takaa.
Olin töissä eräässä valtion laitoksessa. Hallitsin jokaikisen järjestelmän ja laitteen jota ko työssä käytettiin. Palkkani oli 18 euroa/ h. Työkokemusta löytyi 6 vuotta vastaavista hjommista.
Töihin tuli nuori koulusta valmistunut juippi joka hallitsi tasan sen yhden laitteen käytön. Työkokemus nolla. Sai heti kättelyssä päälle 20 euron liksan. Ei siinä mitään mutta pian palkattiin toinenkin mies töihin samoihin hommiin ja palkka taas mua parempi.
Nostin kissan pöydälle. Selvisi, että samaa duunia tekevistä naisista ( naisia 5, miehiä 30) jokainen nainen sai huonompaa palkkaa kuin miehet. Mukana oli siis tosi kokeneita ja päteviä naisia.
Nostettiin älämölö pomolle, vaadittiin selitystä. Pomo kierteli ja kaarteli (oli oikein vanhakantainen jäärä, talossa 40 vuotta..Mies, tietysti).
Lopulta sanoi suoraan että "ko ootta naisia, saatte vähemmän palkkaa" Lienee sanomattakin selvää mihin lopputulokseen päästiin.. Palkka nousi samalle tasolle myös meillä naisilla ja aika pian tämä mulkku esimies jäikin eläkkeelle.
Se on ihan arkipäivää että nainen saa samasta työstä huonompaa palkkaa kuin mies.  
Työtunnit ja työaika kiinnostaa myös.
Ehkä olen tyhmä, mutta en kyllä ymmärrä miten voisin yrittäjänä hoitoalalla päivätyössä tienata tuollaisia summia.
Oletteko te naiset sitten valmiita maksamaan myös enemmän sairastamisesta ja eläkkeistä, kuten miehet tällä hetkellä tekevät.
Juurihan ehdotettiin naiskiintiötä Noble-palkintoihinkin. Eli kun naiset ei muuten pärjää, niin sitten tehdään kiintiöt. Sama kuin on vauhkottu, että yritysten johtoon pitään saada enemmän naisia. Tämähän vain tarkoittaa, että kun ei löydy tarpeeksi halukkaita tai päteviä naisia tehtäviin, niin sitten ne haetaan vaikka väkisin. Tällainen ei ainakaan nosta naisten arvostusta.
ja saan nettona käteen 3200 e/kk. Ihan joka kk eli tienaan vuodessa todennäköisesti paremmin kuin ap:n mies. Työtunteja on viikossa 37, en tee ylitöitä.
Mieluummin pidän tämän työn ja runsaasti vapaa-aikaa kuin teen töitä vuorokauden ympäri.
Mutta ei tällaisia asioita ole korrektia sanoa ääneen.