Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä ovat sinun niksisi lantun kuorimiseen ja pilkkomiseen?

Vierailija
14.12.2012 |

Omani:

Halkaisen lantun. Sitten se puolikas leikkulaudalle leikattu (kuoreton) pinta alaspäin. Veitsellä alan kuorimaan viemällä veistä ylhäältä alaspäin vähin erin.

Kun koko lanttu on kuorittu viipaloin, sitten tikuiksi ja siitä taas paloiksi.

Varovaisuutta ehdottomasti. Itse käytän leikkuulaudalla alla pari arkkia kostutettua talouspaperia estääkseni laudan liikkumisen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi leikkiä :)

Puukolla puoliksi ja juustohöylällä kuoret pois. Pahimmat paikat poista kuutioinnin yhteydessä.

Vierailija
2/13 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten leikkaan sen viipaleiksi, minkä jälkeen kuoret saa helposti pois pikkuveitsellä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään lanttua läpi vuoden sellaisina reilun sentin kantiltaan olevina kuutioina tai vähän ohuempina "lantturanskiksina".

Halkaisen lantun ja viipaloin sen sopivasti (eli noin vähän alle tai yli sentin viipaleiksi käyttötarkoituksen mukaan). Kun kaikki viipaleet on leikattu, laitan viipaleita yksi kerrallaan suurempi puoli alaspäin leikkuulaudalle. Leikkaan veitsellä vinosti kuoret pois.

Olen huomannut, että tämä on minulle vaarattomin tapa, koska ainoastaan lanttua halkaistessa se on epästabiilisti leikkuulaudalla. Muulloin on aina korkeus pienempi kuin leikkuulautaa vasten oleva leveys ja leikkuulautaa vasten on kostea, liukumaton osa lanttua.

Vierailija
4/13 |
14.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on hyvä perunankuorimaveitsi, jonka kanssa kuoriminen ei tarvitse mitään niksejä, sekä kasa muita kunnollisia teräviä veitsiä, joilla voin pilloa haluamani kokoisia palasia. lisäksi, JOS haluan tikkuja, mulla on sellainen tikuntekopuristin, joka puristaa palan kuin palan mitä tahansa juuresta ristikkoterän läpi tikuiksi. Hankin sellaisen aikanaan kun tein usein ruokaa isommille ihmisjoukoille.

Vierailija
5/13 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitten kuulunut kummoisia niksejä lantun pilkkomiseen?

Itse pilkoin äsken kahdeksan lanttua ja rakko tuli oikeaan käteen, jossa veistä pidän.

Olisi hyvä olla veitsi, jossa on molemmissa päissä kahvat, niin senkun painelisi viipaleiksi ja suikaleiksi ja vielä pätkisi sopiviksi paloiksi. Vielä pitää olla tukeva puualusta, jossa varaa painella tällä kaksipäisellä veitsellä kuinka parhaaksi näkee.

Toisaalta lantuthan voi murskata vaikka lekalla mössöksi, jos ne sen jälkeen vain keitetään laatikontekoa varten. Jos taan muuhun naposteluun, niin silloin vuoleskelee vaikka pieniä tonttu-ukkoja niistä :-)

Vierailija
6/13 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan edellisen senverran, että teen sellaisen veitsen seuraavaa kertaa varten.

Piankos sellaisen kahvan tekee pitkän veitsen kärkipäähänkin.

Vierailija
7/13 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa on ongelma? Minä kuorin lantut tavallisella kuorimisveitsellä, sillä millä perunat, porkkanat ja punajuuret kuorin. Miten kahdeksan lantun kuorimisesta ja pilkkomisesta voi tulla rakkoa käteen?

Siis minulla on Svejcon ihan tavallinen (kiinteäteräinen) kuorimisveitsi. Ensin leikkaan terävällä juuresveitsellä lantun naattipään ja juuren pois, sen jälkeen kuorin sen lantun. Koska olen leikannut nuo päät tasaisiksi, senkun laitan lantun (puiselle) leikkuulaudalle ja painan halki terävällä (Fiskarsin) isolla keittiöveitsellä. Sitten ne puolikkaat on helppo ensin viipaloida ja sitten suikaloida. No, kuorin ensin kaikki lantut ja sitten vasta pilkon.

Vierailija
8/13 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorinta: Poraa lanttuun reikä pituusakselin suuntaisesti. Pujota läpi köysi tai vaijeri ja sido auton vetokoukkuun. Ajele sora- tai asfalttipintaisella tiellä (ei lumisella tai jäisellä) kunnes kuori on kulunut pois.

Pilkkominen: kiinnitä kuorittu lanttu keskusteiästä porakoneeseen tai sorviin ja lastua pyörivää lanttua kirveellä tai massiivisella kokkiveitsellä. Lopuksi katko lastut sopiviksi pätkiksi veitsen ja leikkuulaudalle avulla.

Vierailija
9/13 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorin ja pilkon sen. Sitten laitan siitä ruokaa. Ongelma oli?

Vierailija
10/13 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niksi, käytä erittäin terävää veistä. Ei mulla muuta.

Vierailija
11/13 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä puukko.

Vierailija
12/13 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en enää suostuisi elämään ilman paksua taottia hiiliteräksistä kokkiveistä. Voi olla japanilainen tai ihan vaikka kotimaisen sepän tekemä, mutta oltava täysin joustamaton, iso ja terävä. Tällaisen saa niin teräväksi, että tomaatin saa siivutettua yhdellä kädellä.

Kaikki lantut, kurpitsat, perunat, sipulit, kaikki menee sievästi ja nopeasti tarkasti silpuksi. Ei tarvitse puskea eikä painaa, veitsi uppoaa kuin voihin.

Olin ihan järkyttynyt, kun muutama vuosi sitten yritin laittaa ruokaa uuden miesystävän luona. Ne peltiset muovikahvaiset keittiöveitset eivät pystyneet kunnolla edes porkkanaan, sain sormeeni verisen haavan kun tylsä veitsi vääntyi ja lipsahti. Tuollaisilla välineillä en mitenkään pystyisi laittamaan ruokaa tällä tahdilla mitä normaalisti teen.

Vinkkivitonen: jos lantun pilkkomisesta kuuluu sellainen TAK - TAK - TAK, niin teillä on huono veitsi. Hyvä veitsi soljuu lantun läpi niin pehmeästi, että veitsi ei iske leikkuulautaan voimalla.

Ostakaa kunnon veitsi, ette kadu!

Vierailija
13/13 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niksini on valmis lanttusose. Ei enää kivikovan lantun kuoren jyrsimistä haavoja vältellen.