Käsittämättömät jouluruuat mielestäsi ;)
Jouluruuista kun nyt on paljon keskusteltu, olis kiva koota yhteen niitä ihmetyksen aiheita mitä muiden jouluruokiin liittyy. Eli ei mitään haukkumisia, vaan ihan hyvässä hengessä :).
Itselle ei olisi vielä 10v sitten tullut mieleenkään että jouluna syödään
-herneitä
-maksalaatikkoa
-makaronilaatikkoa
-lihapullia
-italiansalaattia
Kommentit (48)
karjalanpaisti, italiansalaatti, täytekakku
mitä ne italiansalaattia jouluna syövät tarjoavat uutena vuotena
Voiko mitään sen arkisempaa olla!
Mutta lihapullat on lisätty joulupöytään varmaan siksi, kun joku ei tykkää jouluruuista. Mun mielestä jos jouluruokapöydän kymmenistä herkuista ei löydy yhtään mitään suuhun pantavaa, niin olkoot ilman sitten.
Muistan, kun ruotsin kirjassa oli aikoinaan kuva perinteisestä ruotsalaisesta joulupöydästä. ei se kai hirveästi poikennut suomalaisesta, paitsi että siinä oli tarjolla lihapullia, mitä ihmettelin silloin. Ruotsalaisethan syö muutenkin aina lihapullia, eli olisikohan se perinne Ruotsista lähtöisin?
Italiansalaattia syödään vain jouluna, ei koskaan muuten.
Keitetyt perunat. Voiko mitään sen arkisempaa olla!
No niitä syödään tietenkin sen karjalanpaistin, mädin ja ehkä kinkun/kalkkunankin kanssa!! Ne on vain lisuke. :D :D
Meillä on lihapullia aina jouluna, tänään ensimmäisen kerran kuulen, että joku niitä ihmettelee.
Karjalanpaisti tai -piirakat, maksa- ja makaronilaatikot eivät ole meillä tapana, mutta en ihmettele niitäkään.
Lanttulaatikko on pahaa.
Suuri ihmetyksen aiheeni on myön kalaton joulupöytä, kalaherkut ovat parasta joulupöydässä.
suurin ihmetyksen aihe on;
(tietenkin raikas!! kuka tarjoisi nuutunutta??)
Vihersalaatti.
eikö nyt perskutarallaa yhtä ruokaa voida nauttia ilman kuuluisaa salaattia!
Oon kerran tehnyt jouluksi vihreää salaattia ja ai että oli hyvää. Meillä ei perinteisesti ole ollut ikinä muuta vihreää kuin ne herneet (ne kuuluu mun mielestä ehdottomasti joulupöytään, sanoi kuka mitä hyvänsä), niin kivasti tuo salaatti toi keveyttä.
Mun lapsuudenkodissa ei muuten kunnollista salaattia tarjoiltu juuri koskaan, paitsi juhlapyhinä, poisluettuna joulu. Arkena oli joka päivä kämästä porkkanaraastetta, jota riitti jokaiselle n. teelusikan verran. Varmaan sen takia oon oppinut rakastamaan niin kamalasti kaikkia kasviksia, kun ne oli niin harvinainen herkku ja liittyivät aina juhlaan. Niin, paitsi porkkanaraaste ei oikein uppoa vieläkään. Muuten porkkanat on kyllä hyviä.
Tietysti! Perusalaatti ja nakit uutena vuotena :)
mitä ne perunasalaattia uutena vuonna syövät sitten juhannuksena?.
Pari vuotta sitten palstailin enemmän täällä ja joka mamma tuntui tekevän feta-salaattia. Jos se on sitten halloumia nykyään...
Perunasalaattia uutena vuotena Italiansalaattia syödään vain jouluna, ei koskaan muuten.
Perunasalaatti kuuluu uuteen vuoteen ja vappuun ja Italiansalaattia syödään jouluna, ei missään nimessä uutena vuotena. :D
Silloin herkutellaan tietysti uusilla perunoilla. Jouluna meillä ei muuten ole keitettyjä perunoita.
Silloin herkutellaan tietysti uusilla perunoilla. Jouluna meillä ei muuten ole keitettyjä perunoita.
eihän siinä ole järkeä syödä perunasalaattia uutena vuotena ja vappuna
Vappuna syödäänkin silliaamiainen, ei perunasalaattia.
että makaronilaatikko, purkkiherneet, lihapullat ja italiansalaatti on jotain jouluruokia :o Ja olen 36v.
Meillä muita kummastuttavaa jouluruokaa voisi olla friteeratut sipulirenkaat ja marinoidut oliivit ym tapakset. Vihersalaatti on kyllä ehdoton, kinkkua on vaan ihan vähän, pääpaino lohessa eri muodoissaan ja mätiä ja smetanaa tietty.
niin lihapullat, makaroni- tai maksalaatikko ei ole ikinä kuulunut meillä joulupöytään. Eikä myöskään karjalanpaisti.
muta taas joulupöytään kuuluu ehdottomasti maksalaatikko, munanpuolikkaat (sallatin kanssa)lihapullat ja säilykeherneet =)