Ilmeisesti koko perhe pitää mua materialistina, kun tykkäään ostaa
joululahjoja tai askarrella niitä. En ikinä osta kenellekään mitään kallista, vaan jotain pientä ja kivaa ja yleensä askartelen myös lahjoja. Silti saan jouluaattona kuulla perheeltäni kommentteja "miks sun piti mennä ostamaan kaikkee, voi voi voi, nyt meni kaikki rahat, haluut sä tän itelles?" ja veljeltäni sain jo ennen joulua kommenttia, kun kysyin, mitä lahjoitetaan vanhemmille. Kuulemma olen kauhea materialisti ja hänen mielestään yksi yhteinen itsetehty lahja on ihan tarpeeksi. Itse olisin siis ostanut tuon lisäksi vielä jotain pientä ja tarpeellista tai jotain hyväntuoksuista toiseen pakettiin.
Olenko siis kauhea materialistipaska vai onko nykymaailmassa edes sallittua pitää lahjojen antamisesta jouluna?
Kommentit (14)
Kaikki eivät halua nurkkiinsa kivaa pientä saatika itsetehtyä. Ajatuksena toki kiva, mutta monelle kauhistus ja jäädä vielä kiitollisuuden velkaan jostain, mitä ei nurkkiinsa haluaisi pyörimään.
Mitään minkäänlaista rojua tai rompetta "materiaalipaskaa" en halua.
Luulen kans, että koittavat hienovaraisesti vihjata, etteivät halua lahjojasi. Ihmisillä on niin paljon tavaraa, ja ehkä näillä perheenjäsenilläsi on erilainen käsitys siitä, mikä on tarpeellista.
Onneksi lähipiirissäni ei ole kaltaisiasi. Koita tajuta, että kukaan ei halua sitä rojua! EI HALUA! Et ilahduta ketään vaan ärsytät!
Onneksi lähipiirissäni ei ole kaltaisiasi. Koita tajuta, että kukaan ei halua sitä rojua! EI HALUA! Et ilahduta ketään vaan ärsytät!
ihan ostat joululahjoja, etkä tee kaikkea itse :)
Kuka väitti, että lahjani ovat "ROJUA"? Olen kyllä joka kerta harkinnut lahjat todella tarkkaan, enkä osta todellakaan mitään rojua kuten esim. joku posliinienkeli Tiimarista. Itse tekemänikin lahjat ovat yleensä ihan fiksuja kuten seuraavan vuoden kalenteri perhekuvilla.
Minusta nyt sattuu olemaan kiva antaa lahjoja, niin eikö voisi edes esittää sillä hetkellä olevansa iloinen lahjasta, eikä heti alkaa valittaa sitä, kuinka minulta nyt meni varmaan hirveästi rahaa tähän saippuanpalaseen. Todellakin perussuomalaista tämä "ei sun ois mitään tarvinu ostaa".
ap
Koeta tajuta, että lajoitan pois kaiken turhan. Haisulilahjat ei kiitos!
ostetaan jo hyvissä ajoin, johan siihen aletaan laittaa merkintöjäkin viimeistään lokakuussa. Myös muut itsetehdyt, elleivät ne ole syötävää, ovat todennäköisesti turhia, ylimääräisiä tai muuten sopimattomia, joita pitäisi sitten siirrellä paikasta toiseen ennen roskiin laittamista. Todennäköisesti pieniä edullisia ja tarpeellisia, käyttöön tulevia ei myöskään valmiina löydy toisen valitsemana. Vaikka ne sinusta on kivoja ja ajatuksella tehtyjä ja ostettuja, muut yrittävät vihjaista, että kiitos riittää.
ostetaan jo hyvissä ajoin, johan siihen aletaan laittaa merkintöjäkin viimeistään lokakuussa. Myös muut itsetehdyt, elleivät ne ole syötävää, ovat todennäköisesti turhia, ylimääräisiä tai muuten sopimattomia, joita pitäisi sitten siirrellä paikasta toiseen ennen roskiin laittamista. Todennäköisesti pieniä edullisia ja tarpeellisia, käyttöön tulevia ei myöskään valmiina löydy toisen valitsemana. Vaikka ne sinusta on kivoja ja ajatuksella tehtyjä ja ostettuja, muut yrittävät vihjaista, että kiitos riittää.
Eli sinun mielestäsi köyhät eivät saa antaa lahjoja, mutta rikkaat, joilla on varaa ostella jokaiselle iPad, voivat antaa kalliita lahjojaan? Vai sanoisitko "ei" jollenkin iPadille?
Olet tainnut ymmärtää lahjan antamisen täysin väärin.
ap
Lahjakortti kivaan kahvilaan, urheilusukat, käyttötavaraa.
Kuka väitti, että lahjani ovat "ROJUA"? Olen kyllä joka kerta harkinnut lahjat todella tarkkaan, enkä osta todellakaan mitään rojua kuten esim. joku posliinienkeli Tiimarista. Itse tekemänikin lahjat ovat yleensä ihan fiksuja kuten seuraavan vuoden kalenteri perhekuvilla.
Minusta nyt sattuu olemaan kiva antaa lahjoja, niin eikö voisi edes esittää sillä hetkellä olevansa iloinen lahjasta, eikä heti alkaa valittaa sitä, kuinka minulta nyt meni varmaan hirveästi rahaa tähän saippuanpalaseen. Todellakin perussuomalaista tämä "ei sun ois mitään tarvinu ostaa".
ap
Et tiedä, millaisen kalenterin tai millaista saippuaa haluan. Täysin tarpeetonta rojua ne ovat minulle, ellen itse ole valinnut. Palasaippuaa en käyttäisi koskaan mihinkään, mitään itse tehtyjä kalentereita en huolisi seinälleni jne.
Et tiedä, millaisen kalenterin tai millaista saippuaa haluan. Täysin tarpeetonta rojua ne ovat minulle, ellen itse ole valinnut. Palasaippuaa en käyttäisi koskaan mihinkään, mitään itse tehtyjä kalentereita en huolisi seinälleni jne.
Eli jos kalenteri on neutraali mustavalkoinen, johon liimattu kuvia perheetämme ja lapsesi on sen sinulle vaivalla väsännyt, niin heität sen roskiin ja sanot sen olevan turhaa rojua? Ok, aika tunnekylmä ihminen olet. Toivottavasti et saa sitten yhtään lahjaa tänä jouluna, kun kerran mikään ei kelpaa.
Ja saippua oli vain esimerkki. Jos tiedän ihmisen pitävän saippuasta ja luulen tietäväni, mitä merkkiä hän käyttää, niin miksen ostaisi sitä saippuaa hänelle lahjaksi? Vai onko sekin rojua?
ap
Niin kauan kuin käyttää rahat järkevästi ekana tarpeellisiin asioihin sitten vasta ylimääräiseen, ei ole materialistipaska. Omat on rahasi joten etköhän ole oikeutettu kuluttamaan ne juuri niihin asioihin joihin haluat. Onpas minuakin materialistipaskaksi sanottu kun kerran vuodessa ostan jotain kallista itselleni.