Miten te kouluttamattomat juntit kuvittelette, että
jokaisen alateemisen suomen kieli on täydellistä? Esimerkiksi lääkiksessä ei opeta suomen kieltä ja oppikirjat ovat englanniksi. Entäs matemaattis-luonnotieteellisessä tiedekunnassa? Luuletteko, että siellä päntätään pilkkusääntöjä tai yhdyssanoja? Oletteko oikeasti noin järjettömän tyhmiä? Minä olen lääkäri ja äidinkieli on ruotsi. Isän kanssa puhun suomea. Ja minua ei voisi tuon taivaallista kiinnostaa suomen kielen kielioppi. Riittää oikein hyvin, että puhun sitä täysin sujuvasti ja potilaani ymmärtävät minua hyvin. Fyysikkomieheni ei osaa yhdyssanoja oikeastaan lainkaan ja on vielä tohtori. Kaikki väitöskirjan artikkelit olivat englanniksi ja kaikki suomen kielinen teksti menee aina oikolukijan kautta.
Mikään ei mielestäni osoita suurempaa tyhmyyttä kuin se, että tällä palstalla huutaa, että et osaa edes kielioppia! Kertoo siitä, että tämän huutaja ei tosiaan osaa yhtään muuta argumentoida! Mutta saapahan silloin aina tuntea itsensä vähän yläpuolella olevaksi....
Kommentit (66)
kouluttamattomien junttien parissa? Ilmeisesti haluat vain päteä, taidat olla pienisieluinen ihminen! Luulisi, että teille, ylempää keskiluokka oleville, olisi omat keskustelupalstat, joissa voitte vertailla Guccejanne.
ajattelen, että koulutettuja kiinnostaa enemmän huoliteltu, kirjoitettu suomen kieli. Ja siis ihmettelen suttuista kieltä koulutetuilta. En ole siis sellainen, joka kommentoi näihin ketjuihin jatkuvasti kielenkäyttöä, naureskelen toki räikeimmille virheille.
Mutta onneksi aloittaja teki avauksen, minulle ei ainakaan ole aina niin selvää, että kaikki koulutetummat eivät lue suomenkielisiä aikakauslehtiä tai suomenkielistä kirjallisuutta, mistä tulee oman käsitykseni mukaan paljon mallia kielenkäyttöön ja kirjoitukseenkin (ehkä kuitenkin varsinaisesti ne kirjoitussäännöt opitaan yo-kirjoituksia varten, itselläni ainakin suurin osa tietämyksestä on siltä ajalta).
jotka päästetään lääkikseen sisään alemmilla pisteillä kuin suomenkieliset.
voisi järjestää jonkun tukiryhmän? Selvästi näyttää olevan isokin ongelma.
jos edes yliopiston käyneet ihmiset eivät opi maansa pääkieltä.
Eivät kaikki akateemiset osaa matematiikkaakaan, itsekin olen aika lailla sen unohtanut, vaikka aikoinani kirjoitinkin laajasta matematiikasta laudaturin...
PS: sinulla ap ei ole pahoja virheitä tekstissäsi, äkkiseltään bongasin vain tuon suomenkielisen (se on yhdyssana). Joten ihan turhaan väität, että et osaa kielioppia.
;-)
-t. toimittaja, ytm-
olen kyllä huomannut, että kaikkien akateemisten suomen kieli ei ole täydellistä. Se ei estä mua olemasta sitä mieltä, että sivistynyt ihminen osaa äidinkielensä kieliopin eikä tee juurikaan kirjoitusvirheitä. Useassa ammatissa ja harrastuksessakin on osattava ilmaista itseään kirjallisesti. Kun kieli on puutteellista, ilmaisu hämärtyy joskus jopa niin pahasti, että viesti ei välity. Väärinkäsitysten todennäköisyys kasvaa.
Äidinkieli on opittu ennen yliopistoa, peruskoulun ja lukion opinnoissa. Ei sitä juurikaan opeteta korkeakoulutasolla, kuten varmasti tiedät. Se, että käyttää työssään paljon englantia, ei mielestäni poista vaatimusta äidinkielen osaamisesta.
Se, että argumentoinnin pettäessä aletaan huomautella pilkkuvirheistä, on heikkoutta ja surkeaa keskustelukulttuuria, siinä olet oikeassa.
Se, että äidinkielesi on ruotsi, muuttaa toki tilanteen kohdallasi, AP. Oletan, että ruotsin kielen osaamisesi on paremmalla tolalla kuin suomen.
jotka päästetään lääkikseen sisään alemmilla pisteillä kuin suomenkieliset.
monen monta kertaa. Esim muumejen, ompa, niimpä..
Toivottavasti ap ei ole mun lääkäri, vaikuttaa idiootilta.
Minä arvostan hyvää kieltä ja virheetöntä, sujuvaa tekstiä mutta olenkin ollut himolukija jo vuosikymmenten ajan. Pystyn toki tuottamaan myös hyvää englantia vaikka en väitöskirjaa olekaan tehnyt. Pointti nyt vaan on se, että kun kirjoittaa oikein, sanoma on paljon vakuuttavampi.
Olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Opintoihini ei kuulunut normatiivista kielioppia. Sehän opetellaan jo peruskoulussa eikä siihen akateemisia opintoja tarvita. Kielenhuolto toki on tarpeellista jo senkin takia, että voisimme ymmärtää toisiamme mahdollisimman hyvin. Jokainen normaaliälyinen voi kielenhuoltoasioita aivan itse kerrata ja tarkistaa kirjoista tai netistä. Hyvä paikka opetella näitä asioita itsenäisesti on Kirjoittajan ABC-kortti, Oulun yliopistin ylläpitämä sivusto.
http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/
koskaan joutumasta tällaisen lääkärin vastaanotolle.
koskaan joutumasta tällaisen lääkärin vastaanotolle.
Ja kyllä täällä ikävä kyllä todella lytätään aloituksia ja kommentteja ala-arvoisesti haukkumalla niiden kirjoitusvirheitä, ikäänkuin yhdyssanamoka estäisi täysin tekstin ymmärtämisen.
-9-
Olipa kieli mikä tahansa, kielioppi on aika tärkeää. Ei arkisessa puhekielessä eikä nettikeskusteluissa, niissä pärjää hyvin ilmankin.
Jopa lääkärin on hyvä tietää, että pilkun puuttuminen tai sen paikan vaihtuminen virkkeessä voi muuttaa asian merkityksen ratkaisevasti. En ala tässä miettimään esimerkkiä, keksikää itse.
Aika suurta tyhmyyttä, jos oman äidinkielen teksti pitää kiertää oikolukijan kautta. Eikö lääketieteellisessä ja luonnontieteellisessä tiedekunnassa tarvitse kirjoittaa kypsyysnäytettä, eli virallista suomenkielen koetta, tai ruotsinkielisillä vastaavaa ruotsiksi?
Ai niin, tehän olette tietenkin opiskelleet ulkomailla ja tohtorimiehesi ei ole suomalainen.
Oliskos hauskakin provo? Menee kevyesti läpi, niin kielitaidottomia lääkäreitä ja tohtoreita olen tavannut. Ilokseni myös mm. tähtitieteilijöitä, joilla on sekä kieli että sana hallussaan.
ap on ruotsinkielinen, joten varmaan on sitten tehnyt kypsärinkin ruotsiksi...
Sitä paitsi, se ei ole pelkästään kielikoe. Siinä mitataan myös tutkielmansa alan tuntemusta.
Kun joku puhuttelee niinkin sivistyneesti kuin "te kouluttamattomat juntit", niin jätän hänet nautiskelemaan omasta loistostaan. Mikä muuten on "alateeminen"?
Itse valmistuin Polilta ja kyllä siellä ainakin piti kirjoittaa kypsyysnäyte hyvällä äidinkielellä (suomi tai ruotsi). Itse koen, että hyvä ja oikeaoppinen kieli ei mittaakaan välttämättä koulutusta vaan sivistystä. Tunnustaudun siis pikkuiseksi kielipoliisiksi :)
Ja tuollainen ihminen on lääkäri!
Ettekö te oikeasti noin korkealle kouluttautuneet oppineet peruskoulun aikana yhtään mitään?
Ja jos sinä kerran ruotsinkielisenä et välitä suomenkielen kieliopista, niin älä tule vaatimaan sitten meiltäkään sitä että sinun kieltäsi opeteltaisiin koulussa.
Ja tuollainen ihminen on lääkäri! Ettekö te oikeasti noin korkealle kouluttautuneet oppineet peruskoulun aikana yhtään mitään? Ja jos sinä kerran ruotsinkielisenä et välitä suomenkielen kieliopista, niin älä tule vaatimaan sitten meiltäkään sitä että sinun kieltäsi opeteltaisiin koulussa.
Ei ap:lla ole tuossa juurikaan virheitä. Itselläsikin oli yksi pilkkuvirhe...
Hermoheikko ja panettelet toisia.
Joo ja mä en kuulu tohon ryhmään kelle kirjoitit.