Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan vauvan rauhoittumaan?

Vierailija
13.12.2012 |

Esikoisvauvani on viikon ikäinen ja levoton aina hereillä ollessaan. Hän kuitenkin nukkuu päivän aikana hyvin paljon. Valveilla ollessaan useimmiten hieman "pykii" eli näyttää siltä, että puklu olisi tulossa mutta ei tulekaan. Irvistelee naamaa ja kitisee itkua. Röyhtäytettyä saan pyllyyn taputtelemalla olalla, mutta ei auta rauhoittumaan. Monesti joudun syöttämään monta kertaa putkeen ja sitten ehkä rauhoittuu nukkumaan. (Vaippa vaihdettu joka syötöllä - ei peräkkäisillä - ja kun kuuluu kakkausääniä.) Ei puklaa tyynylle tämän jälkeen kovinkaan usein. Onko siis kyse siitä, että mahassa on ilmaa, liikaa maitoa vai mahakipuja? Ilmeisesti ei liikaa maitoa, kun kerran lisääkin mahtuu?

Kaipaisin vinkkejä, alan olla hieman väsynyt tuntikausia kestävään hyssyttelyyn väsyneenä. Zzz... :/

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomasin imettäessä, että tietyt ruuat eivät sopineet vauvoille. Tarkkaile siis mitä syöt ja yritä syödä mahdollisimman vähämausteisia ja ei-voimakkaita ruokia. Sellaisia mitkä eivät yleensäkään aiheuta ongelmia kenellekään. Jos taas syötät korviketta, niin vauvahan voi reagoida siihen ja kannattaa kokeilla vaihtaa merkkiä. Yksi syy voi myös olla maitoallergia, mutta siinä luulisi tulevan muitakin oireita.

Mun yksi lapsista pulautteli aivan tajuttomasti. Kaaressa vain lensi päivittäin eikä mitään varsinaista syytä löytynyt. Häntä röyhtäytettiin tavallista enemmän ja kanneltiin muutenkin "röyhtäytys"asennoissa.

Kannattaa koittaa syöttää pidempään, jos lapselle jää selvästi nälkä. Jos imetät, niin vaihdat rintaa välillä.

Vierailija
2/14 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyasennossa ja nukuttaa välillä esim. turvakaukakolla. Voit myös nukuttaa vauvaa vatsallaan rintasi päällä.

Vastasyntyneen elimistö vasta totuttelee ravintoon, siitä seuraa kaikenlaisia vatsavaivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile laittaa kantoliinaan, se on leppoisampaa itsellesi. Ihan vielä viikon vanhaa ei voi laittaa pystyyn (kietaisuristi2), mutta viikon-parin päästä jo voi. Se on hyvä asento vauvalle, jolla on ilmavaivoja.

Vierailija
4/14 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile laittaa kantoliinaan, se on leppoisampaa itsellesi. Ihan vielä viikon vanhaa ei voi laittaa pystyyn (kietaisuristi2), mutta viikon-parin päästä jo voi. Se on hyvä asento vauvalle, jolla on ilmavaivoja.

jos panee polvet koukkuun, eikä jalkoja levälleen sammakkoasentoon! Noin kantelin meidän ipanaa aika kauan, kun unohdin, että ne jalat sais jo avata :D

3

Vierailija
5/14 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa korviketta. Olen syönyt lähipäivinä mm. ruisleipää ja hieman suklaata. Voisivatko nämä aiheuttaa jotain?

Onko kantoliinailua helppo opetella yksin vai pitäisikö tilata kantoliinakanavalta opastaja kotiin?

Vierailija
6/14 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lehmänmaitotuotteet eivät kuulu muuten ruokavaliooni paitsi hyvin harvoin suklaan ja kerman muodossa.

Ap

Vierailija
7/14 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa korviketta. Olen syönyt lähipäivinä mm. ruisleipää ja hieman suklaata. Voisivatko nämä aiheuttaa jotain?

Onko kantoliinailua helppo opetella yksin vai pitäisikö tilata kantoliinakanavalta opastaja kotiin?

ruisleipä aiheuttaa ilmavaivoja usein kenelle vain.

Vierailija
8/14 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantoliinan voi opetella itsekseenkin, mutta kannattaa ihan ekaksi harjoitella sidontaa nukella tai silloin kun vauva on rauhallinen.

En tiennytkään, että vapaaehtoiset tulevat kotiin opastamaan, hieno juttu. Eli voisihan se olla kiva tapa aloittaa sidontojen opettelu.

Vierailija
9/14 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ja yhdellä lapsista tosi kovia vatsanväänteitä. Ilmaa tulee jo 2 leivänpuolikkaasta tosi paljon.

Vierailija
10/14 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat vaikuttaa, mutta eivät välttämättä - mä itse jätin pois esim. kaalin, linssit, voimakkaammat mausteet, sipulin jne., mutta varoin niitä vain aluksi. Meillä ainakin se kolmen kuukauden koliikki piti paikkansa, sen jälkeen ei kauheasti vatsavaivoja ollut.

Mä katsoin netistä ohjeet kantoliinan sitomiseen ja vauvan sinne asettamiseen. Kun vauva on polvet koukussa liinassa, kantaminen on ehkä hieman hankalampaa kuin sammakkoasennossa, mutta ei nyt niin hankalaa, ettei onnistuisi. Mäkin olin kuitenkin synnytyksen jäljiltä aivan puolikuntoinen pitkään, mutta jaksoin kuitenkin kantaa vauvaa ihan hyvin siinä vaiheessa, kun alettiin käydä kaupungilla.

3

Vierailija
11/14 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailu pystyasennossa.

Röyhtäyttele kerran taikka kaksi kesken ruokailun (ilman määrä vähenee paremmin kuin kerran ruoan päälle röyhtäyttäminen)

Jos et itse nuku päivisin, laita mahalleen nukkumaan (ilmat pääsee tässä asennossa paremmin pihalle)

Pierujumppaa, eli jaloista kiinni ja pyörittele näitä niin että polvet koskettavat vauvan massua.

Tätä kun hetken teet niin alkaa pylly paukkua oikein huolella (:

Vierailija
13/14 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailu pystyasennossa.

Röyhtäyttele kerran taikka kaksi kesken ruokailun (ilman määrä vähenee paremmin kuin kerran ruoan päälle röyhtäyttäminen)

Jos et itse nuku päivisin, laita mahalleen nukkumaan (ilmat pääsee tässä asennossa paremmin pihalle)

Pierujumppaa, eli jaloista kiinni ja pyörittele näitä niin että polvet koskettavat vauvan massua.

Tätä kun hetken teet niin alkaa pylly paukkua oikein huolella (:

Kiitos! :)

Vierailija
14/14 |
13.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen viikon iässä lapsi alkoi nieleskellä koko ajan, ja samalla itkuisuus lisääntyi hurjasti. Lääkäri epäili silent refluksia ja laittoi kokeiluun gaviscone närästyslääkettä. Se auttoi. Oireilu loppui n. 3 kk iässä, eli ihan klasssinen ikä jolloin koliikki myös loppuu. Ei siis ollut allergista vaan rakenteellista refluksia. Neuvolassa täti tuumasi että nimenomaan tää silent refluksi usein sotketaan koliikkiin eikä oteta vakavasti, vaikka lääkkeillä ja/imetysdieetillä on hyvin hoidettavissa. Katsele googlesta ne oireet paremmin ja jos kuulostaa tutulta n varaa aika lääkäriin. Tsemppiä, on ihan kamalaa kun vauva vaan huutaa ja huutaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi