Mitä jouluvalmisteluja teet?
Ja millaisella aikataululla?
Mun suunnitelma olis suunnilleen näin:
Tänään:
-joulukortit valmiiksi ja postiin
Tällä viikolla:
-joululahjojen hankinta niille, joille toimitettava jonnekin
-kyläilyjä ja lahjojen vientiä
-keittiön ja kylpyhuoneen perusteellinen siivous
-jouluvalojen ja koristeiden laitto
Ensi viikolla:
-loput lahjaostokset (omalle perheelle)
-piparien leivontaa
-petivaatteiden ja pyyhkeitten vaihto
-kodin siivous
Viikonloppu ennen joulua:
-kuusen hankinta
-jouluruokien osto
-ruokien valmistus jos tarvii jotain ennakkoon
Sitten joulun viettoon! :)
Kommentit (4)
Lapsille ja miehelle olen askarrellut työlistan ja vahdin että sitä noudattavat. Listalta löytyy joulukuusi ja sen koristeet, joulukoristeet, saunan ja kylpyhuoneen siivous, pyykkien viikkausta, jäälyhdyt.
Omassa listassani on:
Tänään yleistä raivausta, pari joululahjaostosta, kortit.
Maanantaina lahjaostoksia.
Tiistaina työpaikan jouluateria, ruokaostoksia.
Keskiviikkona jouluverhot ja valot sisälle.
Torstaina joulukukat ja lahjojen paketointia.
Perjantaina loput ruokaostokset, viimehetken lahjaostoksia. Lakanat, käsipyyhkeet. Jouluastiat kaivan varastosta.
Lauantaina leivontaa, piparit, kakut. Siivousta.
Sunnuntaina karjalanpaisti uuniin. Viimeisten lahjojen paketointia.
Aattona mies saa vielä juosta kaupoissa, jos jotain on unohtunut.
Ja millaisella aikataululla?
Mun suunnitelma olis suunnilleen näin:
Tänään:
-joulukortit valmiiksi ja postiinNe on tehty jo aikaa sittenja tänään vein postiin.
Tällä viikolla:
-joululahjojen hankinta niille, joille toimitettava jonnekin
-kyläilyjä ja lahjojen vientiä
-keittiön ja kylpyhuoneen perusteellinen siivous
-jouluvalojen ja koristeiden laittoJouluvaloja ja koristeita ja verhot yms olleet jo monta viikkoa.
Tällä viikolla panostan laajemmin kodin siivoukseen. Viikonloppuna synttäreitä ja kyläilyä.
Kaikki lahjat ostettu jo joknen viikko sitten.Ensi viikolla:
-petivaatteiden ja pyyhkeitten vaihto
-kodin siivousViimeisiä siivouksia. Kinkut ja muut sulamaan.
Viikonloppuna alkaa kinkkujen yms paistot.Viikonloppu ennen joulua:
-kuusen hankinta
-jouluruokien osto
-ruokien valmistus jos tarvii jotain ennakkoonKuusi on jo olohuoneessa. Viime hetken ostokset kaupasta. Viimeisten ruokien valmistus. Lähinnä kaikki kalat ja rosolli. KAstikkeita.
Kaikki muu on tehty ajoissa ja pakastimet pursuaa herkkuja.Ja aina tuossa väleissä, kun tulee käytyä kaupassa niin päivitän ostoslistoja.
Rakastan joulua. Nauton siitä kaikesta tekemisestä.
Suunnittelen ja aloitan ajoissa. Ikinä ei tarvitse stressata.Sitten joulun viettoon! :)
Joulu on ihanaa aikaa. Panostan siihen paljon. Koristeluilla, kattauksella, ruoalla, juomilla.
Joskus aattona tai joulupäivänä ajattelin paistaa joulutorttuja (valmistaikinasta tietysti) ja glögiä lämmittää. Ehkä valmisrosollin voisi myös ostaa. Pipareita onkin jo kaapissa. Käyn aattona ystävällä syömässä ja hän toivoi, että toisin jotain leivonnaista, nuo tortut käy varmasti hyvin.
Sit jos jaksan, voisin askarrella ikkunaan paperista joulutähden, vaikka tuleepa tuo joulu ilmankin. Kynttilöitä täällä onkin jo.
Tärkein on vielä tekemättä: kirjastosta ISO kasa hyviä kirjoja ja leffoja. Ja niiden seuraksi jotain mässytettävää. Ja metsäneläimille siemeniä. On luvattu lumista ja kaunista joulua kerrankin!
Ensimmäistä kertaa elämässäni sitten lapsuuden odotan enkä pelkää joulua. Syynä se, että oon kertonut kaikille sukulaisille ja perheenjäsenille, et en aio tulla käymään jouluna kenenkään luona enkä aio myöskään ostaa kellekään yhtä ainutta lahjaa. Ei siis rahanmenoa, aaton kulumista autossa istuessa reissatessa hautuumaalta ja sukulaiselta toiselle, stressiä ruokien ja lahjavalintojen onnistumisesta ja siitä miten ne saa kuljetettua ehjänä toiselle puolelle Suomea, ei huolta rahanmenosta. Toi ystäväkin miehineen, ketä aion nähdä, ei juhli ollenkaan joulua, joten ei mitään stressiä senkään suhteen.
Suoritusvapaata joulua itse kullekin!
postitan joulukortteja ja ostan lahjat. Siinäpä se.