Ekat kiinteet vauvalle
Meillä on nyt muutama päivä maisteltu perunaa jatkettuna korvikkeella. Kyseessä 4kk+ vauva, joka ollut käytännössä korvikkeella alusta asti.
Peruna on ollut tosi löysää eli melkein maitovelliä perunalla. Kerran päivässä olen tuota perunaa tässä muodossa maistattanut ja ihan vaan makuannoksena eli ei varmaan teelusikkaakaan maista.
Mitä te olette antaneet ensimmäisinä kiinteinä? Peruna on se perinteinen, mutta kyllähän se aika äkläkkäälle maistuu, kun pelkkää tärkkelystä on. Viikon kokeilun jälkeen olisi tarkoitus maistaa porkkanaa. Oliskohan porkkana ollut esim. parempi eka maistettava, kun on kuitenkin makeanmakuinen varsinkin keitettynä? Sekoittaisinko porkkanan jo vähän tuttuun perunaan toisella viikolla vai kokeillaanko taas esim. viikko pelkkää porkkanaa ja sitten sekoitetaan?
Miten te olette toimineet?
Kommentit (23)
Saa laittaa varsinkin perunaan paljon nestettä, sinuna laittaisin vettäkin enkä pelkkää korviketta.
Jos se on hienoksi muussattua, kuten ensimmäiset soseet ekoina kuukausina saa ollakin (lapsia kyllä tukehtuu kuoliaaksikin saakka) niin siitä tulee kamalaa liisteriä. Ja se sitten tarttuu kiinni kurkkuun ja lapsi sitä sylkee pois.
Itselläni on 4 lasta ja olen antanut vaihtelevasti lapsille eri aloituksilla, hadelmät ja marjatkin on ok kunhan ei anneta liikaa niitä vaan välillä kasviksiakin niin lapsesta ei tule herkkupeppu mutta tärkeää kunhan pidät mielessä että et anna pariin päivään uutta raaka-ainetta koska lapsesi voi olla allerginen ja sitten siitä otetaan pois ne joita olet antanut ja kokeillaan yksi kerrallaan kun iho-oireet on parantunut.
Niitä joita on annettu ennestään voidaan sekoittaa keskenään. Mitä pointtia on tehdä peruna-porkanamössöä? Testaa eka perunaa. Sitten porkkanaa ja kolmantena vaikka jotain jota voit sekoittaa perunaan tai porkkanaan.
Jos miettii että mikä kasvis on liian makea niin se on melko kurjaa. Ihan sama annatko perunaa vasta 5 kk ikäiselle vasta (muutaman viikon päästä) vai aikaisemmin.
syömään opettaneena: kiinteät olen aloittanut kaupan peruna-porkkana -soseella, ei siis pelkkää perunaa tai pelkkää porkkanaa. Tätä joitakin päiviä ja jos maistuu eikä mitään allergioita tule, niin sit kasvissose (peruna-porkkana-maissi).
Olen itse imettänyt eikä vauvat ole reagoineet täysimetysaikana mitenkään mun ruoka-aineisiin, joten ajattelen että tuskin ovat sitten kovin allergisia. En siis todellakaan ole syöttänyt yht'ä ainetta viikkoa vaan ihan oman mieltymysten mukaan.
huikeesti kahden lapsen kokemuksella, että kantsii noita neuvolan ohjeita soveltaa aika paljon. Mä laskin aikoinaan, että jos kokeilee viikko kerrallaan yhtä ruokaa, niin aika köyhää sapuskaa se penska saa vielä vuoden vanhanakin, vaikka silloin vois periaatteessa syödä muun perheen kanssa samoja ruokia.
Porkkana ei kuulemma oo paras aloitussose, vaikka hyvältä pottuun verrattuna maistuukin, kun kuulemma sitten ne vähemmän makeet ei enää meekään. En tiiä, eka muksu meillä ois syönyt vaikka pieniä kiviä, mut toinen oli tosi nirso. Nyt sitten noin eskari-ikäisinä homma on kääntynyt toisinpäin. Eli odotettavissa voi olla mitä vaan :) Mielestäni tuo kiinteiden aloitus oli tosi työläs vaihe ja keittiö oli tosi sottainen aina. En kaipaa sitä aikaa hirveästi :) Mut siis palatakseni asiaan, niin mä antaisin useammin kuin kerran päivässä niitä soseita, niin pääsis nopeemmin monipuolistamaan valikoimaa. Ja tuo maistamiskertojen määrä: jotkut ei opi joihinkin makuihin ikinä. Ja se on just tosi ärsyttävää ihan pikkulasten syömisessä, että vaikka kuinka vähän yrittäisi laittaa ruokaa, niin kamalasti menee biojätteeseen tavaraa.