Helposti raskaaksi tulevat: onko kuparikierukka riittänyt ehkäisyksi?
Olen siis helposti raskautuva (ekasta kierrosta joka kerta), ja nyt en MISSÄÄN NIMESSÄ halua enempää lapsia, mutta aborttikin tuntuu ajatuksena mahdottomalle. Hormonaaliseen ehkäisyyn olen aina voinut luottaa, mutta nyt jouduin ottamaan kuparikierukan, koska hormonaalinen ehkäisy on vaaraksi terveydelleni (ja muitakin syitä on). Uskaltaakohan tähän luottaa ainoana ehkäisynä vai kannattaisiko käyttää lisäksi kondomia / varmoja päiviä tms..? Onko kuparikierukka muilla helposti raskaaksi tulevilla riittänyt ehkäisemään raskauden?
Kommentit (7)
Oliko kierukka siis paikallaan kun raskaus alkoi? Miten raskaus onnistui?
ap
Omia kokemuksia ei ole, paitsi itse olen herkästi sikiävää sorttia, mutta onneksi on kondomi ja pillerit riittäneet. Äidilläni on viisi suunniteltua (?) lasta ja kolme kuparikierukkaraskautta, joten itse en uskaltaisi luottaa kierukkaan. Tosin tämä oli 70-luvulla, ehkä nykyään osataan laittaa kierukka paremmin tms?
Ja olen helposti tullut raskaaksi kahdelle eri miehelle. Kuperikierukka vaan muuten aiheutti ongelmia, joten otatin pois jo alle vuoden päästä. Menkat oli ihan kauheet, sai istua suunnilleen ämpärillä kolme pv ja menkkakivut oli myös todella pahat, myös selkävaivoja. Ehkäisynä kuitenkin toimi.
Oliko kierukka siis paikallaan kun raskaus alkoi? Miten raskaus onnistui?
ap
neuvolan terveydenhoitaja koukki sitten kierukan pois ja tuumasi vain, että kesken saattaa mennä, mutta onko väliä, kun raskaus ei ollut suunniteltu.
Raskaus meni yliaikaiseksi, laskettu aika oli 11.6 ja lopulta käynnistivät 29.6, kun istukka oli kalkeuttunut
Aikaa tuosta jo 21v
Mietin myös sitä, onkohan näissä raskautumistapauksissa kierukka todellakin ollut oikein paikallaan raskauden alkaessa? Sehän voi tulla pois itsekseen (huomaamattakin) tai mennä väärään asentoon tms. Ajattelin siksi oman mielenrauhani takia käydä säännöllisesti vaikka yksityisellä ultrassa tarkistamassa, että kierukka on paikallaan. Jos kierukka on oikein paikallaan ja raskaus kuitenkin alkaa, eikö kierukan poistaminen aiheuta raskauden keskeytymisen?!
Olen itse myös kuullut useista kierukkaraskauksista 70-80-luvuilta, mutta haluaisin nyt kuulla kokemuksia ihan esim. viimeisten 10 vuoden ajalta :) jos tekniikka tosiaan on kehittynyt niistä ajoista...
ap, joka edelleen miettii voiko tähän luottaa
Meidän perheen kaksi lasta saanut alkunsa heti. Väliaikoina ja edelleen kuparikierukkaa olen käyttänyt ja hienosti on toiminut.
raskaus oli jo vkoilla 20, kun se todettiin. Imetin tuolloin, enkä ihmetellyt miksei kuukautisia tule.
Jotain aavistelin, kun rinnat olivat niin kipeät imetyksen aikana.
Tuohon aikaan mieheni teki reissu hommia paljon ja taisi olla vuoden ainoa yhdyntä ja vielä raskauduin siitä.