En voi sietää Rosa Meriläistä
Noin. Sainpa sanottua, ja nyt helpotti.
Kommentit (33)
Tykkään siitä että Roosa uskataa oa oma itsensä. Ei kaikkia tarvitse miellyttää, eikä kaikista tarvitse pitäää, mutta kaikkien kanssa on tutava toimeen.
Tykkään siitä että Roosa uskataa oa oma itsensä. Ei kaikkia tarvitse miellyttää, eikä kaikista tarvitse pitäää, mutta kaikkien kanssa on tutava toimeen.
Minusta Suomi tarvitsee Rosan ja Sofi Oksasen kaltaisia pelottomia, suorasukaisia ja älykkäitä ajattelijoita herättämään keskustelua vaikeista ja vaietuistakin aiheista.
Rosa on raikas tuulahdus ja tekee tasa-arvokehitykselle hyvää.
Minusta Suomi tarvitsee Rosan ja Sofi Oksasen kaltaisia pelottomia, suorasukaisia ja älykkäitä ajattelijoita herättämään keskustelua vaikeista ja vaietuistakin aiheista.
mistähän vitun "vaietuista" asioista he ovat meille suoneet valaistuksen?
mistähän vitun "vaietuista" asioista he ovat meille suoneet valaistuksen?
Sitä juuri, että mistä ihmeen vaietuista asioista varsinkaan Rosa Meriläinen puhuu? Vitusta?
Sofi Oksanen kuuluu kyllä mun silmissä samaan joukkoon, mutta on kyllä rankia ellei paria Rosaa ylemällä. Sofilla on ihan asiaakin.
Ja sinulle vielä, joka opiskelit naistutkimusta, kuten huomasit, olen kyllä ihan tietoinen siitä, ettei se ole enää oppiaineen nimi, mutta silti... On toki ihan hyvä (krhm kuitenkin...), että tuollainen oppiaine on olemassa, mutta sen vaarana on juurikin se, että kaikki eivät kykene näkemään metsää puilta ja erottamaan kattilaa padasta. Siis IHAN OIKEASTI, kyllä asia vaan on niin, että nyky-Suomessa naisen oltavat on aivan h-tin hyvät. Okei, ehkä naisia ja miehiä ei ole yhtä paljon johtopaikoilla, mutta pakko kai sinunkin on myöntää, että se saattaa myös johtua siitä, että sukupuolten välillä ihan oikeasti on jotain keskimäärin mitattavia eroja, ja ehkä miehet keskimäärin on urasuuntautuneempia ja kunnianhimoisempia kuin naiset. Ei välttämättä kaikki sukupuolten väliset erot yhteiskunnassa johdu vaan miesten ylivallasta.
Historia ja varsinkin maailmanhistoria on sitten asia ihan erikseen, mutta mun pointtini olikin tässä ketjussa Rosa Meriläinen, joka ratsastaa juurikin tuota sinun nostamaasi tosi hämärää (nykysuomalaisen) feminismin peistä kantaen, vaikka mitään ihan oikeaa asiaa ei enää ole.
Suomessa mun mielestä feministi voi olla vain sellainen, jolla on jotain omakohtaista kaunaa tai outoja tunteita ilmeisesti lapsuudesta, jotka sitten jotenkin lakaistaan feminismin kultaisen maton alle, kun se on tosi kätevää.
Mä olen edelleen sitä mieltä, että Suomessa miehen rooli on huomattavasti paljon vaikeampi kuin naisen. Ei ole varmastikaan ihan sattumaa, että myös nuorten miestenalkujen koulutulokset on huomattavan paljon huonommat kuin samanikäisten tyttöjen.
Ärsyttää toi naisten ylivalta, vaikka nainen itsekin olen.
ap
tosiaan mutta olen itsekin huolissani pojista ja heidän kapeista mahdollisuuksistaan ja roolimalleistaan. Olen myös huolissani syrjäytyvistä miehistä (tosin en ajattele, että esim. erojen vähentäminen ja se, että naiset heitä hyysäisisvät olisivat ratkaisu ongelmiin).
Feminismin kannatus ja naistutkimuksen opinnot eivät mitenkään sulje tätä asiaa pois, päinvastoin, nämähän ovat pitkälti rakenteellisia ja ideologisia ongelmia, jotka johtuvat yhteiskunnan valta ym rakenteista.
se naistutkimusta opiskellut
ps. Rosasta muuten vielä, että Sofi on kyllä mielestäni tehnyt merkittävämpää kuin Rosa ja esim. Oras Tynkkynen on saanut valtavasti aikaan sekä ympäristöasioissa että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asioissa sekä politiikassa että järjestökentäll. Mutta se, että joku toinen on tehnyt enemmän, paremmin tai merkittävämpää ei todellakaan syö jonkun toisen arvoa silmissäni.
tai että naisilla olisi ylivalta.
Juuri uutisissa oli tutkimus että näin ei ole, nuorten naisten ja mies mielestä ovat mutta totuus on kyllä toinen.
Minäkin koin olevani tasa-arvoinen miesten kanssa kunnes synnytin lapset. Kyllä yhteiskunta ja sen mielipiteet vieläkin aika karsaasti katsovat äitiä joka luo uraa lasten kustannuksella tai kun haet työpaikkaa lisääntymisikäisenä ja vastassa on yhtä pätevä mies, jokainen työnantaja jossain aivosopukassa laskee että nainen voi jäädä äitiyslomalle ja mitä se maksaa.
Minusta on hyvä että joku joskus ravistelee vaikka en voi sanoa että aina olisin samaa mieltä Rosan kanssa on hyvä että hän pistää ajattelemaan.
Olen myös huolissani syrjäytyvistä miehistä (tosin en ajattele, että esim. erojen vähentäminen ja se, että naiset heitä hyysäisisvät olisivat ratkaisu ongelmiin).
Mitä tarkoitat tuolla edellisellä?
Mutta mua kiinnostaa kyllä tietää, millaista sun feminismisi oikein on, siis millä tavalla kannatat feminismiä? Itsekin kannatan suvaitsevaisuutta ja sen lisäämistä, mutta mun mielestä nykyfeminismi nimenomaan vaan lisää segregaatiota, kun puhutaan länsimaista ja ennen kaikkea Suomesta.
Ja mitä Rpsa Meriläiseen tulee, hänen arvoaan mun silmissäni ei nosta tai laske se, mitä joku muu tekee, vana ihan hänen oma käytöksensä ja puheensa. Olenpa vain todennut sen, että mun mielestäni hänen panoksensa julkisessa keskustelussa yhteiskunnassa ei tuo siihen mitään merkittävää tai kiinnostavaa lisää.
ap
En siis tuomitse hänen tekojensa tai puheidensa pohjalta, joku siinä vaan ottaa päähän, todella vastenmielinen otus enkä todellakaan katso hetkeäkään häntä jos tv:ssä esiintyy. kanava vaihtuu nopeasti. Samainen oksennusrefleksi muuten tulee Mikko Kuustosesta.
tai että naisilla olisi ylivalta.
Juuri uutisissa oli tutkimus että näin ei ole, nuorten naisten ja mies mielestä ovat mutta totuus on kyllä toinen.
Minäkin koin olevani tasa-arvoinen miesten kanssa kunnes synnytin lapset. Kyllä yhteiskunta ja sen mielipiteet vieläkin aika karsaasti katsovat äitiä joka luo uraa lasten kustannuksella tai kun haet työpaikkaa lisääntymisikäisenä ja vastassa on yhtä pätevä mies, jokainen työnantaja jossain aivosopukassa laskee että nainen voi jäädä äitiyslomalle ja mitä se maksaa.
Minusta on hyvä että joku joskus ravistelee vaikka en voi sanoa että aina olisin samaa mieltä Rosan kanssa on hyvä että hän pistää ajattelemaan.
Voitko linkittää tuon uutisen tai tutkimuksen? Mä olen ihan avoin kuulemaan lisää ja korjaamaan mielipidettäni.
Mitä tulee tuohon sun esimerkkiin, en kyllä puhuisi siitä, että yhteiskunta katsoo uraäitejä karsaasti, vaan lähinnä niin tekevät toiset äidit, eli juurikin tämä av-palsta. Justhan Katainenkin puhui osa-aikatöistä ja siitä, miten tärkeää olisi saada mutsit av:ltä oikeisiin töihin. Toisaalta yhteiskunta on niin laaja käsite, että sitä voi venyttää miten vaan. Voi tehdä jotain asennetutkimusta, mutta mä luulen että sellaisetkin jossain vaiheessa kuitenkin lyö päänsä siihen seinään, että miesten ja naisten välillä oikeasti on jotain biologisia ja fysiologisia eroja, joista ei oikein päästä mihinkään ja jotka kuitenkin vaikuttaa sitten moneen asiaan.
ap
Mutta en voi sietää foorumihahmoja jotka katsovat asiakseen inhota ihmisiä joita eivät edes tunne.
Mutta en voi sietää foorumihahmoja jotka katsovat asiakseen inhota ihmisiä joita eivät edes tunne.
joiden mielestä ei saa tehdä mitään, mihin he itse totaalitäydellisyydessään eivät tietenkään koskaan alentuisi.
Julkkisten haukkuminen on tämän palsta yksi hauskimpia anteja, hyvä ap.
Ja sinä niuho, etkö siirtyisi tekemään omia avauksiasi jostain kristillisistä lähimmäisenrakkaus -aiheista? Hus.
Vähemmänpä sinä minua tunnet kuin minä Rosa Meriläistä. Rosa on julkisuuden hahmo ja kertoo omista mielipiteistään melko hankasti. Olen todella harvoin samoilla linjoilla hänen kanssaan, enkä lisäksi tykkää hänen tavastaan tuoda itseään ja omia ajatuksiaan julki. On muutakin, mistä en hänessä pidä, mutta siitä en sano mitään.
Ei tämä nyt sen pahempaa ole kuin naapurin selän takan kuiskuttelu, mitä me kaikki tehdään - sinä myös. Ihminen on niin susi, voi hyvä isä!
ap
Roosa on monia asioita mitä naisen ei pitäisi olla. Samalla lailla emännät täällä pillastuu kaavan rikkomisesta niin kuin jossain Somaliassa vanhat naiset pillastuu ajatuksesta ettei tyttöjä silvottaiskaan.
Toi on niin helppo naru vetää! Ei se nyt ole siitä kiinni, että Rosa olisi jotenkin ihmeellisen, ainutlaatuisen epäkonventionaalinen! Ei mulla ole mitään sellaisia ihmisiä vastaan, jotka kaavoja rikkovat, päin vastoin. Ja siis MITÄ kaavoja tuo muka edes rikkoo? Ihan peruskamaa heittää, kunhan vaan yrittää rumilla sanoilla ja riehumisella (sitä tekemällä tai ihannoimalla) provosoida, vaikka ajatus on ihan perusmutaa.
Minusta se nyt vaan ihan yksinkertaisesti on ärsyttävä.
ap
Nainen saa rikkoa kaavaa vain yhdellä tavalla. Sillee kiltisti ja kohteliaasti ja sivistyneesti, ei rumia sanoja ainakaan.
Kyllä niitä Suomessa on monia muitakin kuin Meriläinen. Monia arvostan suuresti, Meriläistä en.
nykyisinhän sen oppiaineen nimikin taitaa olla sukupuolen tutkimus. Ja hei haloo itse opiskelin 2000-luvulla Tampereen yliopistossa naistutkimusta laajana sivuaineena ja opinnot sisälsivät myös miestutkimusta.
Haloo tutustu yliopistolaitoksen historiaan ja tähän päivään, palkkaeroihin, segregaatioon, maailmanlaajuisiin tasa-arvo ongelmiin. Kyllä kulttuurissamme vähesytään myös muita asioita kuin naisiin liittyviä mutta kyllä kulttuurissamme on paljon naisvihamielisyyttä se on mielestäni aivan selvä.
Feminismi ei ole sama kuin vihata miehiä. Kun mielestäsi naisilla on yhteiskunnassa niin järjettömän vahva asema niin pitäisikö sitä heikentää?
Itse voisin sanoa kuin oliko Akuliina Saarikoski en haluaa yhtäläistä palaa homeisesta kakusta. Toivon yhteiskunnan muuttuvan suvaitsevaisemmaksi ja tasa-arvoisemmaksi.
Voin lisäksi kertoa vielä, että oikeasti elän varsin porvarillista ja tavallista perhe-, harrastus- ja työelämää jottei jää vääriä mielikuvia minusta. Suurin osa kavereistanikin on ihan tavallisia, osa jonkin verran aktivisteja eri aloilla (eläinten ja ihmisten oikeudet yms.) Ihailla nyt saa mitä tykkää ja toivoa yhteiskunnan muutosta vaikka näihin normirattaisiin sulahtaisikin itse helposti.
Olen siis se, jota ap kritisoit. Sinänsä hauska kun vauvapalstalla on tällaista keskustelua.