Tupakointi aiheuttaa suurimman osan virtsarakon syövistä.
Se suurentaa virtsarakon syövän riskin noin nelinkertaiseksi.
Kommentit (9)
Isoäiti sai ensin jonkin munuaissövistä, se hoidettiin pois, mutta sitten syöpäsoluja löytyi rakosta.
Ja tupakoinut parikymppisestä.
Oli myös keuhkoahtaumatauti astman lisäksi, että kannattiko tupakointi? Ilman tuota mykkykäärylettä olisi elänyt geenien perusteella vielä 10-20v (äitinsä eli yli 90vuotiaaksi).
tuo COPD on todella inhottava sairaus josta moni tupakoitsija ei edes tiedä. Keuhkosyöpä ei ole todellakaan ainoa tupakkasairaus.
tupakoitsijat havahtuvat ja lopettavat heti tupakoinnin? Tämä tieto tuskin saa ketään lopettamaan röökaamista.
Moni lopettaa tupakanpolton ensimmäisen sydäninfarktin jälkeen, mutta eivät kaikki.
Hän vähensi tupakointiaan diagnoosin (syöpä, munuaisissa, sellainen joka on vain tupakoitsijoilla) jälkeen, ei koskaan lopettanut.
Ja COPD:ista saatiin tietää vasta kuoleman jälkeen, oli kuitenkin ihan diagnosoitu jo kauan ennen kuolemaa. Ei kai halunnut säikäyttää, varsinkin kun suvussa lääkäreitä ja taudeista tietoisia muutenkin.
Ei kuollut muuten COPD:iin (onneksi!) vaan sydän petti (vakavan keuhkokuumeen seuraus). Mitä minä COPD:sta tiedän... karsea tapa kuolla.
Hän vähensi tupakointiaan diagnoosin (syöpä, munuaisissa, sellainen joka on vain tupakoitsijoilla) jälkeen, ei koskaan lopettanut.
Ja COPD:ista saatiin tietää vasta kuoleman jälkeen, oli kuitenkin ihan diagnosoitu jo kauan ennen kuolemaa. Ei kai halunnut säikäyttää, varsinkin kun suvussa lääkäreitä ja taudeista tietoisia muutenkin.
Ei kuollut muuten COPD:iin (onneksi!) vaan sydän petti (vakavan keuhkokuumeen seuraus). Mitä minä COPD:sta tiedän... karsea tapa kuolla.
jotta tupakan vaarat konkretisoituisivat. Musta mainontaakin enemmän tupakoinnin asiaa on ajanut se, että ongelmista on niin häveliäästi olleet vaiti ne, jotka niitä on oikeasti nähnett. Se että puhutaan vain että keuhkosyöpäriski kasvaa, ei riitä, se kuulsotaa liian kliiniseltä. Musta toi australian meininki, että aletaan näyttää oikeasti valokuvia vaurioista, on aika vastaansanomaton tapa viestiä, mitä se kasvanut riski pitää oikeasti sisällään. Itse olen onnellisesti lopettanut jo pari vuotta sitten, enkä hetkeäkään liian aikaisin, ikää jo vähän päälle 40
jotta tupakan vaarat konkretisoituisivat. Musta mainontaakin enemmän tupakoinnin asiaa on ajanut se, että ongelmista on niin häveliäästi olleet vaiti ne, jotka niitä on oikeasti nähnett. Se että puhutaan vain että keuhkosyöpäriski kasvaa, ei riitä, se kuulsotaa liian kliiniseltä. Musta toi australian meininki, että aletaan näyttää oikeasti valokuvia vaurioista, on aika vastaansanomaton tapa viestiä, mitä se kasvanut riski pitää oikeasti sisällään. Itse olen onnellisesti lopettanut jo pari vuotta sitten, enkä hetkeäkään liian aikaisin, ikää jo vähän päälle 40
Meille jo koulussa näytettiin tupkoitsijan ja terveen keuhkojen erot konkreettisesti. Ehkä joku ei aloittanutkaan sen takia, ja se on hyvä.
Body worlds -näyttelyssä on muuten myös konkreettinen esimerkki... plastinoitu odottava äiti sikiöineen. Äiti oli tiennyt ettei todennäköisesti selviäisi raskaudesta (syöpä?), ja antoi itsensä ja sikiön plastinointiin varoittavaksi esimerkiksi. Tietenkin keuhkotkin vaurioineen näkyy, mutta se sikiö on vakuuttavin. Lapsi ei saanut syntyä tupakan takia.
Onko tuo tarina sikiöstä totta? tarkoitatko äitiä, jolla oli lähes täysikokoinen vauva kohdussa?
Kun olen ihmetellyt, miksi täysiaikaista lasta ei muka saatu pelastettua, semminkin, kun tiedossa oli ettei äiti ehkä selviä?