Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pyydettiin kummiksi-olen eronnut kirkosta

Vierailija
10.12.2012 |

mietin suostuakko vai ei.

Minulla ei ollut suurta syytä erota kirkosta, mutta mietityttää silti.

Tuttava on suht läheinen, mutta jotenkin pidän kummiutta asioita mutkistavana asiana.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten voit olla muuten vaan -kummi, kuten yksi kirkosta eronnut ystäväni on kaverinsa lapselle. Mutta virallisiksi kummeiksi ystävän on etsittävä jotkut toiset ihmiset.

Vierailija
2/11 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pyysi ilmeisesti epäviralliseksi kummiksi? Minä olen kieltäytynyt vetoamalla siihen, että yhdistän kummiuden lapsen kristillisen kasvatuksen tukemiseen enkä ole kristitty. Tämäkään selitys ei mennyt ilman mielen pahoittamista läpi, lahja-automaattia kun kaivattiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et kelpaa kummiksi.

Ja jos et kerro pyytäjille totuutta, niin he ovat pian pulassa, jos kummeja ei olekaan riittävästi. Lapsella pitää olla kaksi (muistaakseni) kummia. Jos sinut on laskettu tuohon kahteen, niin kummeja ei ole tarpeeksi vaan heidän on etsittävä joku tilallesi.

Vierailija
4/11 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun et kuulu kirkkoon voit sanoa että et voi ryhtyä kummiksi. Kummit ovat kirkon jäseniä.

Vierailija
5/11 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja onnistuu ihan netissä. JOten jos kummiksi haluat niin eikun liittymään kirkkoon.

Jos taas et halua kummiksi niin sinulla on hyvä syy, voit vain sanoa ettet kuulu kirkkoon.

Vierailija
6/11 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja onnistuu ihan netissä. JOten jos kummiksi haluat niin eikun liittymään kirkkoon. Jos taas et halua kummiksi niin sinulla on hyvä syy, voit vain sanoa ettet kuulu kirkkoon.

(jos siis on eronnut)

Jos liittyy kirkkoon takaisin, niin joutuu maksamaan myös kirkollisverot. Että kukin itse mielessään saa miettiä liittyäkö kummiuden takia takaisin kirkkoon jos siitä joskus on eronnut :-)

(itse olen kummi ja kuulun kirkkoon, ei ollut mikään kirkkoon kuulumattoman kannanotto siis)

Vierailija
7/11 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuulunut kirkkoon, mutta silti hyvä ystäväni minut kummiksi halusi ja tottakai suostuin. Kastajaisissa seisoin muiden kummien tavoin rivissä, sain jopa ystäväni pyynnöstä lapsen pään kuivata sillä liinalla. Hieman vain ahdisti, sillä en oikein tiennyt, mitä tehdä yms, kun apppikin tiesi etten kirkkoon kuulu. Hävetti, kun en osannut edes sitä rukousta. Onneksi lapsen sukulaiset olivat kaikki ymmärtäväisiä :)

Virallista kummitodistusta en tietenkään saanut, mutta ystäväni askarteli minulla oman :)

Vierailija
8/11 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, että haluavat vain lahjakoneen ja rahan kiilto silmissä haluavat sinut kummiksi lapselleen?

Itse ainakin pahoitin mieleni lapsuuden ystävälleni. Olimme 19 vuotta parhaimmat ystävät ja aina pitäneet yhteyttä tänne asti vaikka välimatka tälläkin hetkellä 800 km. Pyysin häntä lapsemme kummiksi mutta hän kieltäytyi, syyksi hän sanoi, ettei osaa olla lasten kanssa eikä omasta mielestään sovi kummiksi. Tottakai pahoitin aluksi mieleni mutta nyt en enää edes mieti sitä. Jokaisella on syynsä ja ei ole tosi ystävä jos ei sitä ymmärrä. Olemme edelleen siis ystäviä ja kiinnostuneita toistemme kuulumisista :). Ja pyysin häntä kummiksi vain yhdestä ainoasta syystä, hän on todella tärkeä ihminen minulle! En koskaan ole ajatellut kummiutta rahallisessa merkitysessä. Ei mitään merkitystä saako lapsi kummiltaan jouluna/synttäreillä lahjoja, pääasia, että kyselee kuulumisia ja laittaa vaikka synttäreillä kortin, se on sitä oikeaa välittämistä!!

Vierailija
9/11 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkosta eronnut kun minua pyydettiin kummiksi.

Liityin kirkkoon.... noin 5 min. ja kohta eroan kirkosta uudestaan.

Olen jopa sitä mieltä, että kirkosta eronnnut voi olla varsin hyvä kummi, sillä kirkosta eronnut on pohtinut uskon asioita todennäköisesti enemmän kuin moni kirkkoon kuulunut, joten tuntee asiat ihan hyvin.

Itse olin aikoinani uskonnoista kiinnostunut ja edelleenkin hieman. Pohdinnan tuloksena erosin kirkosta, mutta todellakin uskon osaavani keskustella uskonnoista ainakin sen mitä suurin osa suomalaisista.

AP:sta tulee halutessaan ihan hyvä kummi, uskoisin.

Vierailija
10/11 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...olisit pahoittanut mielesi siitä, kun hän ei olisi ollut kiinnostunut lapsesi kuulumisista, jne.

Minulla on kaksi ystävää, joista toisen lapsen kummeja olemme sen toisen kaverin kanssa. No, hän suostui pyydettäessä kummiksi, vaikka totesi, ettei ole oikein kiinnostunut lapsista, mutta ei kehtaa kieltäytyä.

Nyt sitten tämä kaveri, jonka lapsen kummeja olemme, on aina vähän käärmeissään siitä, kun tuota ystävää ei lapsi oikeasti juuri kiinnosta. Ei jaksa kuunnella juttuja pottailusta, yms. Ei jaksa käydä lapsisynttäreillä, usein unohtaa lahjan, kun ei keksi, mitä voisi ostaa, jne.

Vierailija
11/11 |
10.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisit täyttää kummin tehtävän? Jos uskot Jumalaan, eikä kirkkoon takaisin liittyminen olisi vain tekninen ratkaisu päästäksesi kummiksi, niin en näe estettä kummiudelle.

Mikäli et halua liittyä kirkkoon, uskoit Jumalaan tai et, niin silloin et voi olla kummi. Toki voit olla 'haltijakummi' tai aikuisystävä tulevalle vauvalle.

Ihmettelen, että kyselet tällaisiä täällä. Aikuisen ihmisen pitäisi olla sinut hengellisyytensä ja maailmankatsomuksensa kanssa. Kummius liittyy minusta olennaisesti niihin.

t. ateisti, joka kunnioittaa toisten uskontoa niin paljon, että harmittaa kaiken maailman tapauskovaiset, joille usko jää ulkokultaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä