Ihmetyttää, miten naapurin lapset ovat hakemassa lapsiamme ulos illalla klo.19.30!
Meillä ollaan tuolloin iltapalalla ja rauhottumassa vähitellen iltapesujen jälkeen nukkumaan. Aamulla on kuitenkin melko aikainen herätys.
Kommentit (23)
oliko tässä nyt kauheaa paheksuntaa naapurin perheen vanhempia kohtaan "että eivät ymmärrä pitää lapsistaan huolta"
lastensuojeluilmoitusta vaan kehiin!
tunti-puolitoista. Kouluiltanakin.
tunti-puolitoista. Kouluiltanakin.
no ehkä teillä mutta pojan pitää mennä arkisin kahdeksalta kouluun jotta jaksaa aamulla herätä ja sujuu inhimillisesti.
mennään sänkyyn jo 18:30, unessa viim. 19:00. Aamulla nousu klo 6:00. Lapset alle 5-vuotiaita.
mutta ihmisillä on erilaiset rytmit. Meille myöhään on jo 18:30, lapset unille n. 19 ja itsekin usein unille menossa jo tuntia myöhemmin (kiitos aamuöiset töihin lähdöt). Mutta tiedän perheitä, joissa on ihan normaalia, että pikkulapset valvoo lähes puolille öin ja vanhemmat päivittelevät facea vielä tuntia paria ennen mun töihin lähtöä.
Toki arki-iltoina eenen kouluaamua myös yläkoululaiset eli teinit menevät sänkyyn yheksältä!
Mutta taaperoilla ei ole aamuherätyksiä, saavat siis nukkua niin kauan kuin unta riittää. Riippuu vuodenajasta ja säästä sekä tietenkin senhetkisestä vireystasosta miten ulkoillaan.
Jos on lumitöitä pakko tehdä vielä illalla, niin tehdään ja lapset saattaat olla mukana traktorissa tai sitten mäenlaskussa.
Meillä yleensä koko perhe on kymmeneen mennessä nukkumassa, paitsi teinit lomilla valvovat...
On muuten aivan sama minulle kuinka naapurit nukkuut ja kukkuut, kunhan ovat metelöimättä klo22-06 välillä, ja aika kovaa saisivatkin elämöidä, että häiritsisi, koska lähimmät ovat puolen kilsan päässä!
Mikset sano lasten vanhemmille suoraan, milloin ei ole enää suotavaa tulla kylään?
meillä 7v lapsi ja kaverit saataa hakea tai soittaa vielä 19.30. Meillä ollaan siinä vaiheessa jo syöty iltapala ja klo.20 ollaan sängyssä.
Tiedän että monet naapurin lapset menevät nukkumaan paljon myöhemmin. Itse en viitsi kuunnella sitä kitinää ja parkua jota ne yliväsyneet lapset pitää tossa pihalla.
Itse pidän tärkeänä että lapsi saa tarpeeksi unta. Ja muutenkin, jos lapset on tuohon aikaan pihalla niin olkoot, mutta ei tuo ole mikään kaverin uloshakuaika enää.
mutta ei se niin tarkkaa ole, välillä su iltana voi olla ulkona viel 20.30.
Meillä ollaan jo sängyissä 19.30 :). Mutta jokainen perhe tyylillään, ei kaikki lapset edes tarvitse unta niin paljon. Meillä 4-luokkalainen nukkuu edelleen 10-12 h yöunia :)
meillä 7v lapsi ja kaverit saataa hakea tai soittaa vielä 19.30. Meillä ollaan siinä vaiheessa jo syöty iltapala ja klo.20 ollaan sängyssä.
Tiedän että monet naapurin lapset menevät nukkumaan paljon myöhemmin. Itse en viitsi kuunnella sitä kitinää ja parkua jota ne yliväsyneet lapset pitää tossa pihalla.
Itse pidän tärkeänä että lapsi saa tarpeeksi unta. Ja muutenkin, jos lapset on tuohon aikaan pihalla niin olkoot, mutta ei tuo ole mikään kaverin uloshakuaika enää.
Täysin samaa mieltä.
Mitä jos sanot niille hakijoille, että meidän lapset ei lähde enää tähän aikaan illalla ulos, ei kannata tulla näin myöhään hakemaan.
Meidän lapsilla on kotiintuloaika tuo 19.30, mutta kyllä meilläkin ovikello soi joskus aika ihmeellisiin aikoihin. Ei kaikki lapset tajua kellonaikoja. Yksi (kunnollisen perheen) poika naapurista on käynyt soittelemassa ovikelloa yhdeksän jälkeen illalla ja puoli kahdeksalta sunnuntaiaamuna, mutta pistän tämän ihan sen piikkiin että ei vanhemmat aina kykene lapsia täydellisesti valvomaan.
ovat kotihoidossa, ei heillä ole aamulla aikaista herätystä.
no ihan totta, että ihmisillä on erilaisia rytmejä. Mutta ei suinkaan ap:n, vaan näiden naapureiden tulisi tässä ymmärtää ohjata lapsiaan, ettei ole soveliasta mennä tuohon aikaan rimputtelemaan pikkulapsiperheeseen. Vaikka itse kukkuisivat puolille öin, niin valtaosa perheistä on tuohon aikaan jo iltatouhuilla.
ja täällä on moni lapsi kotihoidossa, mutta jo klo 18 ovikellojen soittelu olisi kummallista. Klo 18-19 on jo iltapala-aika ja lapset menevät nukkumaan klo 20 mennessä. Täällä pidettäisiin tosi moukkana, jos antaisi lasten hakea toisia lapsia ulos tuohon aikaan.
Eli sanoisin kyllä ko. lasten vanhemmilla asiasta...
ps. en ole koskaan ymmärtänyt, miksi suomalaiset lapset menevät niin myöhään nukkumaan...
Aamunvirkut ovat kärttyisä ihmistyyppi eivätkä ymmärrä niin hyvin toisia ihmiä (tästä on tutkimuksia)
Samoin, ne jotka menevät klo 6 töihin, luulevat olevansa ainoita, jotka ylipäätään käy töissä. Heillä ei ole mitään hajua, että jotkut menevät töihin 9, jotkut 12 ja jotkut vaikka klo 18 illalla. Vain kuudeksi menijät pitävät yhteiskuntaa pystyssä.
Hanki ap elämä.
Tosiaan ihmisillä on erilaiset rytmit. Meillä niin lapset kuin aikuiset on iltavirkkuja, ja lapsetkin menee nukkumaan vasta siinä klo 23-01 myös viikolla, kun kouluun pitää herätä klo 7. Nukumme kaikki myös päiväunet koulun/työn jälkeen.
menevät nukkumaan. Hyvin toimii ja uni riittää.
Ihmeellistä jos ei sitä ymmärrä.