Kinkku, rosolli ja laatikot ei mene - mitä juhlavaa tilalle?
Ollaan jouluaatto mummolassa ja siellä syödään pitkä ja perinpohjainen perinteinen jouluateria silleineen, kinkkuineen, rosolleineen ja laatikoineen. Menee hienosti yhtenä iltana mutta ei enempää. Lapsille ei oikein maistu jouluruuat mutta yhden illan toki pärjäävät vähemmälläkin, muuta mussutettavaa on niin paljon...
Kotona ei sitten kinkkua paisteta eikä muutakaan tätä perinteistä jouluvalikoimaa. Mitäs laitatte sen tilalla te muut, jotka eivät kinkuista ja rosolleista välitä? Kanaa, kalaa jossain muodossa toki varmaan laitetaan mutta näitä syödään paljon muutenkin, joten vähän uusia ideoita kaipailisin, jotta valikoimaan tulisi vähän juhlan tuntua ja ehkä jotain uutta. Nyt noita pyhiäkin on niin paljon, että pitää varautua ruokien puolesta vähän enemmän etukäteen. Jonakin päivänä käydään varmaan ulkonakin syömässä mutta kyllä sitä kotona syömistäkin noille pyhille riittävästi tulee...
Eli toivoisin vinkkejä juhlavaan mutta ei perinteiseen jouluateriointiin, kiitos!
Kommentit (20)
kalkkunaa olen joskus kokeillut, aika huonoin tuloksin, tuli tosi mautonta ja kuivaa. Se pitäisi varmaan oikeasti täyttää jollakin (sitruuna, voi?) ja valella koko paistamisen ajan. Vinkkejä onnistuneeseen tulokseen?
Lampaan mausta en oikein tykkää, ehkä olen saanut vanhaa ja villaista yksilöä pataani...
ap
2, teillä varmaan mehevät tulot, molemmilla?!
Öö, no kysyit juhlaruokia, ja niitä mainitsin. Ne ovat yleensä kalliimpia kuin arkiruoat.
Jos pitää edullisia mainita, niin sitten vaikka karjalanpaistia tai uunibroileria (kokonainen pakaste esim. savipadassa uunissa).
-2
Vaikka ihan pannulla paistettua siikaa tai kuhaa tai muuta herkkua. Tai karjalanpaisti? Graavilohta ja mätiä ny ainakin.
kalkkunaa olen joskus kokeillut, aika huonoin tuloksin, tuli tosi mautonta ja kuivaa. Se pitäisi varmaan oikeasti täyttää jollakin (sitruuna, voi?) ja valella koko paistamisen ajan. Vinkkejä onnistuneeseen tulokseen?
Lampaan mausta en oikein tykkää, ehkä olen saanut vanhaa ja villaista yksilöä pataani...
ap
No minunkin makuun kalkkuna on aika kuivaa, tarvitsee hyvän kastikkeen.
Lampaan voi ostaa vaikka karitsan sisäfileenä. Ei ole villan makua. Saa ainakin pakasteena.
-2
Lammasta ja sisäfilettä jonkun perunaröstin kanssa. Eikö lapsille menis kinkku suikaleina vaikka keitetyn perunan kanssa?
Näin mainoksen sellaisesta pöntöstä jossa voi itse loimuttaa. Jätkänkynttilä tms. Juhlavat uunijuurekset.
jouluruokia perinteisinä edes niitä muutamaa päivää kun joulu on.
Pitäis olla jotain parempaa ja kalliimpaa. En ymmärrä.
Minä taas en ymmärrä miksi pitää väkisin juhlapyhien aikana syödä monta päivää ruokaa, josta ei tykkää. Ap:n tapauksessa kuulostaa ihan fiksulta, ettei enää kotona tehdä kinkkua, kun sitä on jo aattona syöty. Jos kerta siitä kinkusta ei niin välitetä.
Minä taasen voisin syödä vaikka melkein koko joulukuun pelkkää jouluruokaa. Varsinkin kinkku ja rosolli on suurinta herkkuani. :)
ei ole kyse paremmasta tai kalliimmasta mutta siitä on, että ei mieheni kanssa syödä muutenkaan sianlihaa juuri koskaan, kun ei mausta tykätä niin ei kyllä syödä siis joulunakaan kuin se mummulan juhlaillallinen. Se riittää joulukinkuksi meille. Hinnasta tässä ei ole kyse mutta yleensä toki juhlaruuat ovat parempia ja maksavat enemmän kuin perusarkiruuat. En ihan ajatellut laittaa lihapullia, makkarasoppaa tai makaronilaatikkoa joulupyhien pöytään, vaikka arkena niitä syödäänkin.
jouluruokia perinteisinä edes niitä muutamaa päivää kun joulu on.
Pitäis olla jotain parempaa ja kalliimpaa. En ymmärrä.
niin eikö silloin saa syödä ihan mitä tahtoo? Vaikka on joulu?
Miten se on sulta pois jos meillä syödään tapaninpäivänä coeur de filet? Ei ole meininkinä sitä sun pöytääs tuoda, eikä sua kutsua meidän pöytään. Puputa sinä sitä kinkkuas ja räätikkälootaas ihan rauhassa!
Kun sen marinoi kunnolla, mitään villan makua ei tule.
Mutta mitä ihmettä sen kanssa tarjotaan lisukkeena - omasta mielestäni ei nimittäin ole ollenkaan vaikeaa keksiä se liha tai kala, joka tarjotaan osana pääruokaa, vaan koko se muu kokonaisuus.
No lampaan kanssa ehkä kävisi esim perinteiset valkosipuliperunat. Tai ehkä uuniperunat. Tai täysjyväohrasta paistetun riisin tapaan tehdyt kakkoset.
Alkuruoaksi ehkä minttusalaatti tai maa-artisokkakeitto. Jälkkäriksi jotain luumuista.
Lampaan kanssa ehdottomasti yrttilohkoperunat. Esim. Timjamia, rosmariinia, suolaa ja pippuria sekä runsaasti oliiviöljyä lohkojen pintaan ja paistaminen uunissa rapeiksi. Nam! Lampaan kanssa sopii tosi hyvin erilaiset yrtit. Lisäksi voi tehdä vaikka sienikastikkeen, jos on pakastanut tai kuivannut niitä syksyllä säilöön (suppiksia, torvisieniä), sekin sopii erinomaisesti.
mistään kunnon palasta poroa tai hirveä? Pitkään haudutettu hirvi-/porokäristys on kyllä hyvää. Sen kanssa vaikka perunamuusi ja/tai punajuuri-aurajuustopaistos tai uunikasviksia.
jos paistaa matalassa lämmössä, 120 asteessa.
Bataattivuoka on nykyään muotia, ehkä se korvaisi laatikot.
Graavilohi, lämminsavulohi, mäti ja lisukkeet, salaatiksi sellaista mistä kaikki tykkää.
Paahtopaisti, pannulla pintaan väri ja mausteet sitten uuniin 120 astetta ja pidetään niin kauan kun sisälämpötila on 58 asteetta.
Linnapaistikin on hyvää vaikka siinä liha on täysin kypsää. Vanha klassikko.
Verimakkaroita, possunpaisti ja hapankaalia Virosta
Mitä muita kansainvälisiä herkkuja on?
Meillä syödään karjalanpaistia, lämmin- ja kylmäsavulohta, savusiikaa, keitettyjä perunoita..
Toki laatikotkin on ja kinkku, mutta kaikille on varmasti jotain mistä tykkää.
Ja miksei voisi olla lisänä vaikka itse tehtyjä lihapullia?
lisukkeineen. Ihanaa suussasulavaa lihaa, tuhtia talvista herkkua:) Tuon possun kanssa uunijuureksia, porolle puikulaperunamuussia ja karitsalle valkosipuliperunoita.
Alkupalat ja jälkkäri voi olla hienostuneemmat.
Kalkkunaa, naudan sisäfilettä, lammasta, paahtopaistia.