Myytti, että imetystä suositellaan? Päinvastoin.
Pakko ottaa asia esille, kun tuoreimmassa vauva-lehdessäkin on Imetys-extra. Missään ei kuitenkaan lehdessä suoranaisesti kannusteta äitejä imettämään. Asia otetaan esille hyvin varovasti ja puolustellaan sitä, jos imetys ei onnistu ja joutuu pulloruokintaan. Hyvä äitiys ei ole imetyksestä kiinni! No, se on totta, enkä ole todellakaan mikään imetysnatsi vaan pikemminkin olen huomannut, että täysimetystä joutuu puolustelemaan. Neuvolan 4kk tarkastuksessakin hoitaja kysyi, että joko olet antanut kiinteitä? Täh! Alle 4kk:n ikäiselle? Minulla on useita tuttuja, jotka ovat oman mukavuudenhalunsa vuoksi luopuneet joko heti tai nopeasti imetyksestä. Syitä on monia: isä voi syöttää - äiti nukkua, äiti voi bilettää, shoppailla ja harrastaa, säästyy kaikilta rintaongelmilta ja paino putoaa nopeammin.
Itse imetän kolmatta lastani ja enkä nytkään ole säästynyt imetyksen haasteilta. Imetys sattui älyttömästi alussa, rinnat olivat kipeät, vauva saa ajoittain rintaraivareita, haluaa syödä vain tietyssä asennossa, itkee, kun maitoa tulee liikaa. Rintoja on suojeltava kylmältä ja vedolta, niihin tulee ajoittain patteja, joita on sulatettava jne.
Ei imetys kuten äitiyskään ole helppoa! Haloo!! Ovatko nykyäidit niin mukavuudenhaluisia, että kaiken pitää olla helppoa ja kivaa?
Voisiko synnytyssairaaloissa ja neuvoloissa kannustaa äitejä, jotka ovat rikki, väsyneitä ja kivuissaan imettämään ja kertoa, että sen kuuluukin sattua aluksi ja rintojen olla rikki. Ettei vaan tule harhakuvaa muusta??
Ja äitejä, jotka imettävät, voisi kannustaa neuvoloissa, - ei syyllistää - kannustaa ja kertoa imettämisen pitkälle menevistä terveysvaikutuksista, jotka ovat monissa tutkimuksissa todettu!
Eka lapsi ja tuli yllätyksenä, ettei se imetys niin helposti onnistu. Itselleni ja vauvalle tuli hätäsektiosynnytyksessä pahat tulehdukset, jonka vuoksi vauva määrättiin pulloruokintaan. Tuki imetykseen oli surkeaa sekä sairaalassa että neuvolassa. Olin pirun sinnikäs ja tein töitä se eteen, koska olen aina halunnut imettää jos ja kun lapsen saan. Vaikeeta se välillä oli, onneksi muuten helppo lapsi!
Ja moni tosiaan syystä tai toisesta lopettaa aikaisin. Kukin valitsee itse, mutta ei tuota imetystä kyllä juurikaan tueta.
Pisteet esim. Niille kauppakeskuksille, mistä löytyy hyvä paikka imettää rauhassa. Varsinkin alussa kun se on hankalaa, ei halua ravintolassa tms yrittää säätää...
Mulla myös mies on alkanu sanoo, et eikö sen jo vois lopettaa! Lapsi siis 7 kk ja opetellaan vasta kiinteitä! Voi v ... En voinu uskoo ja saikin kuulla kunniansa...