lapsi pettyy usein joulukalenterin yllätykseen.mistä se kertoo?
olen tullut tulokseen, että lapseni on tottunut saamaan liian paljon ja liian aikaisin.
kyseessä 7v. elokuussa täyttänyt tyttö.
meillä on sellainen yllätyspusskikalenteri, johon laitan jotain.
esim. karkkiaskin sai, heitti lattialle, että "en mä mitään karkkiaskeja halua!!"
tänään sai kivisen munan, sellaisen koristekiven, kuulin, kun tyttö sähisi itsekseen " pyh,kivimuna.mitä mä tällä muka teen!?"
ym.ym.
tekisi mieli repiä koko v...... kalenteri roskiin.
Kommentit (50)
laita huomisesta lähtien kalenteriin pari rusinaa, niin saa tyttö vähän perspektiiviä.
No vitsi, vitsi. Kyllä on nykyajan lapset saaneet liian paljon materiaa, ja jäävät sitten paitsi siitä, että pienistä asioista voisi tulla onnelliseksi.
ja se kyllä menee, ei sillä rahalla montaa pakettia osteta.
No ostetaan muuten aika helskutin monta pakettia plus mummien ja kummien ja muiden sukulaisten lahjat päälle...
Jos haluaa parempaa tavaraa, eikä niitä heti rikki meneviä krääsä tavaroita mistä ei ole mitään iloa.
Lasten hyvät lelutkin on heti kerralla muutaman kympin, siihen jos ostaa hyviä vaatteitakin (eikä niitä vitosen-kympin paitoja mitkä muuttaa muotoaan ekassa pesussa). Ja vaikka parit palapelit tms. Ei taida 7 vuotias enää niitä vitosen palapelejä tehdä?
Äkkiä menee helpostikin lähemmäs 200€, eikä paketteja edes tule montaa.
Toisaalta, voisin suositella, ettei itse ainakaan niitä vaatteita anna lahjaksi :)
Joulun jälkeen sitten alennusmyynteihin ostamaan jos jotakin tarttee! :)
on todella paljon yhden lapsen lahjoihin. Varsinkin kun kyseessä noin nuori lapsi! Mitä oikein ostatte lapsillenne?? Toki jos siihen kuuluu jotain huonekaluja, kenkiä, ulkovaatteita ym niin ei sitten, mutta tuskinpa sellasia annatte 7 vuotiaalle joululahjaksi..
Äkkiä menee helpostikin lähemmäs 200€, eikä paketteja edes tule montaa.
Meillä 10-vuotias on saamassa:
- kännykkäpussin (12e)
- Lego-paketin (13e)
- Top Model -vihkoja (8e + 4e)
- kyniä ja tusseja (14e)
- Petshop paketin (8e)
- korvikset (8e)
- jämälangoista kudotun pipon (0e)
- Nomination-koruun palan (20e)
- Sylvanian-hahmoille huonekaluja (25e)
Kyllä tuossakin on jo monta pakettia, eikä rahaa mennyt "kuin" 112e.
että on muuten viimeinen joulu, kun se kalenteri meillä otetaan esiin.
aion myös sanoa sen joulun jälkeen tytölle, että ihan oman käytöksensä vuoksi en enää jaksa.
ap
Mun lapsuudessa oltiin iloisia joulukalenterin KUVISTA.
Laita kakarasi kuriin, kuullostaa aika pahalta. Tuollaista en huolisi edes kylään.
nyt jo poistaa se joulukalenteri eikä ensi vuonna. Ainakin päiväksi, pariksi ja katsoa onko toimenpiteellä jotain vaikutusta.
On joka aamu superonnellinen Lego friends kalenterin ylläreistä
Tykkäisi myös valtavasti koristekivimunasta tai karkkiaskista
On kyllä ehkä myös luonnekysymys
jos nyt seuraavana aamuna joulukalenterista ei löytyisikään mitään yllätystä.
Olin laittanut ekaksi päiväksi (omasta mielestäni kivan) heijastimen. lapsi tuhahteli hirveän pettyneenä: heijastin, pelkkä heijastin...
Joo, nykylapset saa ihan liikaa kaikkea.
Laita kakarasi kuriin, kuullostaa aika pahalta. Tuollaista en huolisi edes kylään.
mutta kun kotona saa jotain, josta kuvittelisi lapsen olevan iloinen tms, niin on usein pettynyt saamaansa tavaraan.
ap
lapsi ahdistuu tavaranpaljoudesta eikä opi arvostamaan mitään.
joulukalenterit itsessään olivat kauniita ja kuvia niiden luukkujen takana. Aina tuntui hyvältä avata luukku"!
Mua huvittaa nää starwars ym kalenterit ( lego) kun lapset saa rumista kalentereista tavaroita.Aiotaanks kaikki lapset oikeesti totuttaa kaiken yltäkylläisyyteen ja mihinkään ne ei ole tyytyväisiä?
että on muuten viimeinen joulu, kun se kalenteri meillä otetaan esiin.
aion myös sanoa sen joulun jälkeen tytölle, että ihan oman käytöksensä vuoksi en enää jaksa.
ap
Mutta miksi et sano asiaa jo nyt, kun tilanne on päällä? Tyttösi kuulostaa ikävä kyllä todella kiittämättömältä. Ota pois kalenteri saman tien, kun on hänelle kerran noin vaikeaa!
Oman kokemukseni mukaan lapset ovat sitä vaativampia ja tyytymättömämpiä mitä enemmän ne saavat kaikenlaista.
Mä laittaisin sen kalenterin pois nyt, en odottaisi joulun jälkeiseen aikaan. Sanoisin jotain vaan että et sä tuota tartte kun siellä on vaan pelkkiä tyhmiä yllätyksiä tms. (ja vaikka lisäisin et voitaisiin antaa se jollekin sellaiselle joka ilahtuu niistä karkkiaskeista/koritekivistä)
ensi vuonna, ei enää käytöstään muista. Laittaisin vaan "huonompia" ylläreitä, esim pieni tarra, leikattu jouluinenkuva viime vuoden korteista yms.. Kiukkuaisi varmaan huonommista lahjoista, varoita, että kalenteri lähtee jos käytös ei muutu ja sitten myös otat pois jos tarve vaatii. Noiden jälkeen karkkiaski taatusti ilahduttaa. Hyvä harjoituksen paikka tytölle...
pettymysten toivossa, vaan laittaisin mielummin tarran yllätykseksi ;) Voit kyllä kertoa asialliasti miltä sinusta tuntuu, olet hyvällä mielellä ja ajatuksella valinnut yllätykset. Ja kysyä tytöltä miltä hänestä tuntuisi, jos osanne olisivat toisin päin...
Jatkossa voit miettiä jättäväsi "turhat" antamiset pois, kauppareissujen puuhakirjat, heräteostokset jne.
Samaa mieltä mitä joku laittoikin, on myös luonnekysymys. Monen asian summa. Älä tällä joulumieltäsi menetä. Ehkä voisitte viedä joulupataan tms. jotain. Opettelette antamisen iloa?
kun VANHEMPI niitä kaupasta kantaa. Ei saa jos vanhempi ei niitä osta.
AP ei näemmä enää kehdannut vastata tähän ketjuun.