Pelottaa että mulla on kakkostyypin diabetes :(
Nykyään olen koko ajan tosi väsynyt. Menen usein aikaisin nukkumaan jne. Mulla on myös pitemmän aikaa ollut sellaista oiretta liikkuessa, että kun hikoilen niin ihoa alkaa kutittaa. Mitä enenmmän olen syönyt herkkuja edellisenä päivänä, sitä enenmmän kutittaa. Joskus aamulla silmät on ihan sumussa. Pituus 166 ja paino 66. Kesästä asti on myös ollut säärissä outoa pakotusta. Voisko olla kakkostyypin diabetes ja missä sen voisi tarkistaa? Jos minulla on se, millainen hoito tulee olemaan ja miten sairaudesta pääsee eroon?
Kommentit (6)
Otat yhteyttä lääkäriin, terveyskeskukseesi. Kerrot oireista (ja voit vaikkapa vähän liioitella!) jotta pääset sokerirasitukseen.
sokerirasistuskoe ja se oli negatiivinen. kokeesta aikaa 2,5v
ap
muuttuvat paljon 2,5 vuodessa, varsinkin raskauden jälkeen. Mene ihmeessä terkkarille/lääkäriin, siellä ottavat tarpeelliset kokeet ja kuuntelevat muutenkin huoliasi. Yleensä ruokavalio ja liikunta auttaa, mutta nykyään on olemaassa myös helppo tablettilääkitys niiden tueksi.
Tsemppiä! Kyllä se siitä :)
http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/diabeteksen_ehkaisy/riskitesti/
käy tuolta ensin tekemässä riskitesti. jos siinä pisteet korkeat niin eiku lääkäriin:) Jos epäilee d2 niin kannattaa se tarkistuttaa kyllä ajoissa...ajoissa aloitetulla hoidolla voidaan ehkäistä monet sen tuomat lisäsairaudet ja itse asiassa jopa ehkäistä sairauden puhkeaminen jo siinä vaiheessa kun sokerit ovat hieman koholla.
Hoito on yleensä vain ruokavalio ja liikuntaa.
Ihoa kannattaa rasvata, jalkoja venytellä ja hieroa.