Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, neuvoja! En uskalla mennä koulussa väliin väkivaltatilanteissa!

Vierailija
07.12.2012 |

Täytyy varmaan alkaa harkita alan vaihtoa. :( Tykkään opettaa, mutta en jaksa tätä ainaista kurinpitoa. Ja pelkään mennä väliin väkivaltatilanteissa ja tappeluissa!

Mitä ihmettä teette, kun välitunnilla tai käytävässä kaksi tai useampi itseänne reilusti kookkaampi yläkoulupoika alkaa läimiä ja potkia toisiaan, kaatavat toisiaan maahan, jopa hakkaavat? Jos sanominen ei auta?

Olen itse 160 cm pitkä, pienikokoinen nainen. En voi sietää noita remuavia yläkoulujätkiä ja oikeasti pelkään sitä tilannetta, kun vieressä kiukkuaminen ei enää auta vaan pojat vaan hakkaavat toisiaan.

En taatusti mene fyysisesti väliin saamaan itse turpaani. Siitähän voi saada elinikäiset vammat - ei tosiaan ole opettajan työ ja palkkaus sen riskin arvoista.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhe onriittänyt ja ehkä kosketus olkapäähän. Auttaisiko koulun vaihto?

Vierailija
2/7 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittele jossain, missä kukaan ei häiriinny. Kokeilet, kuinka kovan karjaisun saat aikaiseksi. Sellaisen, että korvat menee ympärillä lukkoon. Ja yksi tai kaksi tehokasta sanaa. Esim. "Ja nyt irti!" tai "Seis!" Harjoittele sitä etukäteen, niin saat kunnolla ääntä ulos. Tämän keinon mulle aikanaan auskuna opetti eräs vanha naisopettaja ja sillä olen toistaiseksi pärjännyt. Pitää vaan olla pirun kova ääni ja hyvin selkeä komento.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallinen varoitus, lastensuojeluilmoitus...

Väkivalta on vakava asia ja siitä pitää tulla seuraumus.

Eiköhän sana rupea kuulumaan, jos tietävät seuraukset.

Vierailija
4/7 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oppilaat on mun tuttuja, ne yleensä nimeltä käskien asettuu. Jollen tunne, haen jonku joka tuntee.

Ylipäätään oppilaaseen ei pidä tarttua kuin siten että paikalla on ainakin yksi muukin opettaja todistajana. Entäs jos oppilas kaatuu kun tartut erottaaksesi hänet toisesta, hän lyö päänsä, vammautuu ja syyttää sinua ja vie asian oikeuteen.

Jollei muita opettajia saapuvilla, niin suoriltaan puhelu poliisille, sillä pahoinpitelyhän se on.

Oman oikeusturvan suojaamisesta on tullut tärkeämpi asia tässä työssä kuin maalaisjärjen käytöstä. Väliin meneminen on hölmöintä, voit itse vammautua tosiaan ja koskaan et tiedä mitä yläkoululaiset sillä kertaa ovat vetäneet. Välillä kulkevat ties missä aineissa.

Käytännössä aina tärkeintä on kieltää kuuluvasti ja hakea apua läheltä tai puhelimella hälyttää toisia opettajia paikalle. Moni koulu edellyttää opettajaa kantamaan omaa puhelintaan koko ajan käden ulottuvilla mm. tällaisten tilanteiden takia.

Erään alakoulun sovittu toimintamalli on se, että jos isot oppilaat tappelee, naisope vain kieltää kovaa ja juoksee sisälle ja huutaa ovelta käytävät raikuen "tappelu", jolloin talon miehet menee juoksujalkaa erottamaan pukarit. Tietysti tuo kailotus saa paikalle koko koulun oppilaat yllyttämään, joten jollei kukaan mies heti menekään, on käytäntö aika kyseenalainen mielestäni...

Mä veikkaan et on vain ajan kysymys kun käytäville saadaan vartija tai pari näitä tilanteita varten. Vähän kuin ennenvanhaan on ollut koulujen talonmiehet siinä hollilla aina.

Vierailija
5/7 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toistaiseksi se on auttanut... Kun on pari kertaa huutanut ainakin. Mutta usein käy niin, että kun lähdet paikalta, niin nahistelu jatkuu heti, kun selkäsi käännät.

Miten joidenkin lasten vanhemmat oikein kasvattaa muksujaan?!

Tuntuu, että poikien liikkeet on ihan suoraan matkittu väkivaltaelokuvista. Eikä mitään hajua jätkillä, miten oikeasti voi sattua, jos hakkaa ja potkii toista kuin jossain taistelukohtauksessa. Miksi vanhemmat antaa nuorten katsella tuollaisia leffoja? Ainakin pitäisi selittää, että sellaisista iskuista voi vammautua ja pahasti.

Joo, tosiaan. Kuulin rehtorilta, että koulussamme oli tehty huumetesti ennen kuin tulin sijaiseksi. 20% oppilaista oli käyttänyt huumeita... Pari kouluaikana jopa, mutta aika iso prosentti esim. edeltävänä viikonloppuna... Ja kyse yläkoulusta ja alaikäisistä! Eikä edes isossa kaupungissa...

Vierailija
6/7 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

netistä semmoinen Taser. Eiköhän tappelu lopu. Sitten kun lihaslama hellittää, voidaan asiasta keskustella...

No, oliskin noin helppoa, taitaa olla laitonta tilata noita Suomeen ja etenkin käyttää. Mutta joo, älä yritä mennä fyysisesti väliin, voit satuttaa itsesti tai pahentaa tilannetta. Opettele käyttämään ääntä, kirosanojakin, käy hakemassa apua. Sangollinen vettä riitapukareiden niskaan voi lopettaa tappelun mutta saat varmasti curling-vanhemmilta moitteita, kun Nicopetteri joutuu olla märillä vaatteilla koulussa. Toisaalta tuossa tilanteessa pitäisi soittaa vanhemmat hakemaan tapellut tenavansa kotiin loppupäiväksi, voisi vähän herättää vanhempiakin. Jos et saa apua ja tilanne jatkuu, varoita selkeäst poliisille soittamisesta ja oikeasti soita, jos uhkaus ei tehoa.

Jos nämä tappelut ovat oikeasti yleisiä, on koulun ilmapiirissä jotain isompaa vikaa ja siihen sinä et oikein yksin voi puuttua, olisi koko koulun, rehtorin asia ja myös poliisi olisi syytä kutsua puhumaan. Nuo 15-v. yläkoululaiset on jo rikosoikeudellisessakin vastuussa, jos esim. tulee oikeita hoitoa vaativia tai vaurioita jättäviä vammoja. Myös alle 15-v. on korvausvastuussa, esim. hammasvammat, silmälasit, merkkivaatteet, rikkoutuneet älypuhelimet ym. on kalliita korvattavia.

Vierailija
7/7 |
07.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa. Kovalla äänellä karjaistu IRTI tai SEIS tms. auttaa. Itse olen myös pienikokoinen nainen mutta ääntä lähtee tarvittaessa. Muista olla tilanteessa jämäkkä, ei mitään varovaista "hei pojat, ette viittis lopettaa" piipitystä. Jos muuten et saa ääntä, ota pilli käyttöön. Korvan juuressa vihelletty pilli saa isommankin pojan otteen irtoamaan.

Itse käytän aina välituntivalvonnassa pilliä. Koulumme piha on laaja ja kahdessa eri tasossa. Jos alapihalla alkaa nahina ja itse olen yläpihalla, pillin puhalluksella saan oppilaiden huomion heti itseeni ja nahinat loppumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi