Mitä mieltä sellaisesta tapaamissopimuksesta,
että isä tapaa lapsia joka toinen viikonloppu yhden vuorokauden ajan? Lapset 3,5v ja 10kk.
Kommentit (10)
Miksi teit tommosen tapaamissopimuksen?
Ihan liian vähän etenkin tuon 10 kk kohdalla, ennättää jo unohtaa ja menee aina tapaamaan täysin vierasta ihmistä.
Mulla on 5 v ja 9 v, lasten isä tapaa kerran viikossa arki-illan. Tekee viikonloppuisin töitä, joten viikonlopputapaamiset eivät onnistu lainkaan. Ja tekee pelkkää yötyötä.
On aina töissä ja tuo on ainoa päivä, jolloin suostuu tinkimään töihin menosta ja olemaan lasten kanssa Lapsilla on ikävä jo parin kolmen päivän päästä. Enemmänkin
olen nyt useamman kuukauden painostanut mutta hän ei myönny enempiin tapaamisiin, ainoa tapaaminen mihin hän myöntyisi on sellainen arki-ilta että hän toisi lapset kotiin kesken ainoan harrastukseni, enkä millään haluaisi tuosta harrastuksesta luopua. 15 min myöhemmin olisin kotona mutta hän ei siihen suostu eikä mihinkään muuhun iltaan. Siis jos lapset silloin ovat minulla, voin palkata heille hoitajan harrastukseni ajalle mutta tuolle 15min ajalle ei hoitajaa taida saada. Meille lasten kanssa kävisi mikä tahansa ilta ja tuokin ilta jos aikataulu olisi vartin myöhäisempi.
Mietin olisiko kuitenkin parempi suostua tuohon joka toinen viikonloppu 1 vrk kun olla kokonaan ilman tapaamissopimusta? Olisi ainakin jotain paperilla ettei tapaamiset jäisi kokonaan.
ap
mitään, ja ehkä jossain vaiheessa tilanne paranee ja mies tahtoo tavata lapsia useamminkin.
Ja ehkä mies voisi joskus tulla sinun luoksesi pariksi tunnuksi lapsia katsomaan hetkeksi, sinä voisit sillä välin vaikka käydä rauhassa kaupassa/kävelyllä/harrastamassa jotain? Siihen ei menisi mieheltä koko iltaa, lapset näksisi sisin ja sinäkin pääsisist hetkeksi rauhassa jonnekin.
suostumuksesi ei merkitse tässä mitään.
Laki on siitä kummallinen, että lasten huoltajilla ei ole mitään velvollisuutta olla missään tekemissä lastensa kanssa. Ainoastaan elatusvelvollisuus.
Eli käsittääkseni on ihan laillista vaikka kiikuttaa lapsensa lastenkotiin ja sanoa, pitäkää hyvänänne. Kunhan muistaa maksaa elarit.
Ota mitä saat, sillä et voi pakottaa miestä muuhun. Voit toivoa, että jos tapaamiset sujuvat hyvin ja kun lapset vähän isompia, että hän itsekin haluaa ottaa lisäpäiviä. Näin kävi exäni kanssa.
T. Kahden lapsen yh
Että hyvä sopimus on!
Vähän veikkaan, että isä ei tule kertaakaan tapaamisiin...
hakea itselleen yksinhuoltajuus. Voi olla ettei tollainen perseenreikä ole kauaa kuvioissa...
että yksinhuoltajuutta ei noin vaan saa...
Typerää silti että molemmilla huoltajuus paperilla vaikka käytännössä minä hoidan lapset ja kaikki lasten asiat. Mut niin kai se tässä maassa menee.
Luulen että jos sopimusta ei saada tehtyä ollenkaan, mies ei tapaa lapsia ollenkaan (tai siltä on näyttänyt tämä aika kun sopimusta ei ole). En tajua! Miten voi olla ettei halua nähdä omia lapsiaan? Eikä ikävöi heitä? Ei pysty ymmärtämään.
No, ehkä tämä sopimus on sitten parempi kun ei sopimusta ollenkaan.
ap
Typerää silti että molemmilla huoltajuus paperilla vaikka käytännössä minä hoidan lapset ja kaikki lasten asiat. Mut niin kai se tässä maassa menee.
Luulen että jos sopimusta ei saada tehtyä ollenkaan, mies ei tapaa lapsia ollenkaan (tai siltä on näyttänyt tämä aika kun sopimusta ei ole). En tajua! Miten voi olla ettei halua nähdä omia lapsiaan? Eikä ikävöi heitä? Ei pysty ymmärtämään.
ap
Että isä ei tullut lapsen lääkäreihin/neuvoloihin jne missä olisi MOLEMPIEN huoltajien SUOSTUMUS tarvittu jatkotoimenpiteisiin. Aina siis piti soitella perään ja vaatia kirjallinen lupa. Oli vaikka hammaslääkäristä kyse jossa todettiin rautojen tarve, tai lääkäristä jossa tarvittiin lupa lähettää paperit lastenneuvolaan jne.
Tapaa lastaan joka toinen vkonloppu kuten koko ajan eron jälkeen (10v sitten tapahtunut) muttei ole huoltaja paperilla.
Yklsin huoltajuuden saa, tuohon on hyvä vedota jos isö ei tule paikalle pväkodin vasukeskusteluihin/koulun arviointikeskusteluihin jne missä tarvitaan molempien huoltajien suostumus esim tiedonsiirtoon.
ap
Että isä ei tullut lapsen lääkäreihin/neuvoloihin jne missä olisi MOLEMPIEN huoltajien SUOSTUMUS tarvittu jatkotoimenpiteisiin. Aina siis piti soitella perään ja vaatia kirjallinen lupa. Oli vaikka hammaslääkäristä kyse jossa todettiin rautojen tarve, tai lääkäristä jossa tarvittiin lupa lähettää paperit lastenneuvolaan jne.
Tapaa lastaan joka toinen vkonloppu kuten koko ajan eron jälkeen (10v sitten tapahtunut) muttei ole huoltaja paperilla.
Yklsin huoltajuuden saa, tuohon on hyvä vedota jos isö ei tule paikalle pväkodin vasukeskusteluihin/koulun arviointikeskusteluihin jne missä tarvitaan molempien huoltajien suostumus esim tiedonsiirtoon.
Mulla ei mies ole ollut missään tallaisesta edes avioliiton aikana, nyt olemme asumuserossa mutta virallista eroa ei ole laitettu vireille vieläkään... eikä ole ollut sen kiinnostuneempi lastensa tekemisistä, mihinkään koulun tai päiväkodin juttuun ei ole koskaan osallistunut. nimet laitan ihan itse papaeriin, ei ole kyselty isän nimeä. ainakaan tähän asti. Passihakemus on valmiiksi allekirjoitettu, kuvat ja päivämäärä vielä puuttuu, ttä vien sen passihakemuksen.
sinänsä mielenkiintoista, että kun mies olisi aikoinaan edellisen liiton lapsensa laittanut jollekin terapeutille, ei kukaan suostunut vastaanottamaan, koska oli eronnut näiden lasten äidistä ja lapset asuivat äidin luona, ja oli yksinhuoltajuus, olisi pitänyt olla äidin lupa myös.
Mutta kun tuo äiti itse järkkäsi lapselleen jonkun keskusteluavun aiheesta X, ei kukaan kysellut isältä suostumusta, yhteishuollosta huolimatta. Koulu ei laittanut viestejä, rippikoulupapereihin ei pyydetty toisen osapuolen allekirjoitusta jne..
pankkikirjat ym on laittanut lapsilleen ihan ilman yhteishuoltajan allekirjoitusta.
riippu aina kenen kanssa asioi, mihin suostuvat, mitä vaativat.
Lisäksi vaikka yksi arki-ilta/vko.