Kuivat silmät ja piilolinssit, mahdoton yhtälö???
Minulla on siis silmälasit ja olen välillä miettinyt, että piilarit olisi kivat, ei nyt ehkä jokapäiväiseen käyttöön ympäri vuoden, mutta ainakin välillä.
Minulla vaan on kuivat silmät ja mietinkin, että onko piilarit edes mahdolliset, kun ymmärtääkseni ne ainakin saattavat kuivattaa silmiä.
Oisko täällä jollain kokemusta tai tietoa asiasta?
Kommentit (12)
Haluaisin kuulla tästä PRP hoidosta enemmän! Onko ollut hyötyä ja mitä maksaa? Itselläni kuivaakin kuivemmat silmät, mitkään tipat, geelit eikä voiteet tuo helpotusta. Silmiä polttelee ja karvastelee koko ajan ja kaikki vain pahentaa kipua. Meikkaaminen ei tule kuuloonkaan. Elämästä mennyt maku aivan täysin. Sairauslomalla olen ollut jo ties kuinka kauan, en edes maitokauppaan pysty silmieni kanssa menemään. Kotona silmieni vankina kärsin.
mutta välillä käytän ja kun harvoin käytän, ei ne niin epämukavilta tunnu. Kannattaa käydä silmälekurin luona tarkistuttamassa, onko sulla liian kuivat silmät ja millainen linssityyppi sulle sopisi.
jatkuvakestoisia piilolinssejä, siis niitä joita voi käyttää kuukauden yötä päivää. Tosin en voi käyttää niitä yöllä eli poistan iltaisin ja laitan aamulla takaisin.
esim optikoilta saa linsseille tarkoitettuja kosteustippoja. No problem.
Silmät kuivuivat tuulenvirissä fillaroidessa töihin ja viimeistään 6h työpäivän jälkeen. En saanut pidettyä niitä kokonaista työvuoroa =erittäin epäkäytätnnöllistä.
piilareista on olemassa erityisen kosteitakin versioita, esim. minä itse käytän sellaisia. En kuitenkaan käytä piilareita yleensä kuin urheillessa, eli en pidempiä aikoja. Teen tietokoneen ääressä töitä ja sehän tunnetusti kuivattaa lisää joten työ ja piilarit ovat aivan tuhoon tuomittu yhdistelmä...
Mutta loppuaikoina jouduin vaihtamaan kertakäyttöisiin "superkostuttaviin", enkä siltikään pystynyt pitämään niitä koko päivää. Luomieni sisäpuolelle alkoi ilmestyä myös ihottumaa, joka oli merkki piilolinssien sopimattomuudesta. Kävin sitten leikkauttamassa näköni. Leikkauksen jälkeinen kuivuus ei ole ollut mitään siihen verrattuna, miltä piilarit tuntuivat työpäivän jälkeen. Tippoja kuitenkin käytän päivittäin.
Olen käyttänyt piilareita koko aikuisikäni, nyt lähestyn neljääkymppiä. Nykyisin käytän kertakäyttöisiä superkosteuttavia, noin 3-4 päivänä viikossa, noin 8 h kerrallaan, joskus lyhyemmän aikaa jos siltä tuntuu.
Silmäni ovat viime vuosina tuntuneet hyvin kuivilta. Olenkin saanut lääkärin reseptillä silmätippoja, joista yhtä merkkiä voin käyttää myös piilolinssien kanssa.
En tiedä onko piilolinssien pitkäaikainen käyttö vaikuttanut silmiini kuivattavasti, todennäköisesti on. En usko että enää voisin mennä esimerkiksi silmien laserleikkaukseen tämän kuivuuden vuoksi - silmät kuivuisivat vielä lisää, mikä on mahdoton ajatus.
N38
Sabora Pharman uusi sivu antaa vinkkejä kuivien silmien hoitoon: http://www.hyvavointi.fi/tietoa_terveydest%C3%A4/miksi_matkalla_silmat_…
Hei, olen kärsinyt vaikeasta kuivasilmäisyydestä nyt 3 vuotta, lääketipoista hieman apua. Onkohan kellään kokemusta miten pitkään prp hoitoa pitäisi saada ja auttaako se?
Happea läpäisevät ja kosteat piilarit mulla kertiksinä käytössä ja lisänä silmätippoja tarvittaessa. Välissä aina lasipäiviä (3 viikossa) ja pidän piilareita vain työpäivän eli ekana heti kotona ne pois ja silmätipat. Pärjään ok.
Ei ainakaan kannata sitten Lasik-leikkaukseen mennä. Olen itse käynyt ko. leikkauksessa ja silmät ovat olleet tosi kuivat sen jälkeen. Tänä vuonna olen saanut Vissum Clinicissä Alicantessa Espanjassa PRP (platlet rich plasma) hoitoa kuivasilmäisyyteen. Professori Jorge Alion johtama ryhmä on päässyt 89 % onnistumistuloksiin tällä menetelmällä.
En osaa sanoa, olisko menetelmästä apua piilareiden kanssa, luultavasti kylläkin.