Keisarileikatut / keisarileikkauksesta tietävät
Aikaa on kulunut nyt kaksi kuukautta synnytyksestä, mikä päättyi kiireelliseen sektioon. Sairaalassa sain ohjeistuksen välttää käyttämästä vatsalihaksia ja varsinkin kierteisiä liikkeitä, mm. sängystä noustessa. Ohjeisiin kuului myös välttää vauvaa painavamman kantaminen. Olen nyt kuntouttanut itseäni lähinnä kävelyllä. Jälkitarkastuskin oli kuuden viikon kohdalla ja silloin lääkäriltä kyselin vatsalihasliikkeiden aloittamisesta, mutta käski odottamaan, että synnytyksestä olisi kulunut ainakin 3 kuukautta.
Eilen selailin sairaalasta mukaan tullutta vihkosta ja silmiini osui kohta, missä neuvottiin kaksi eri vatsaliikettä, mitkä olisi pitänyt aloittaa tekemään 2-3 vuorokautta leikkauksesta ja jatkaa 4 viikon ajan. Tämä oli mennyt itseltäni ihan ohi, koska vihkonen käsitteli yleisesti vauvan kanssa kotiutumiseen liittyviä asioita.
Nyt mieltä jäi vaivaamaan, mitä vahinkoa tästä on voinut aiheutua. Haava on siis hyvin parantunut, tikkejä ei tarvinnut poistaa, kun ommeltiin sulavalla langalla ja toipuminen on ollut ihan normaalia. Ainoa asia, mikä on hieman häirinnyt ja mitä neuvolalääkäriltäkin kyselin, on leikkaushaavan päällä oleva kova kohollaan oleva "makkara". Lääkäri ei oikein ottanut tähän mitään kantaa. Itse päättelin sen olevan ihon alla olevien kerrosten ompeleita, turvotusta tms. Olisiko näillä vatsaliikkeillä ollut vaikutusta "makkaran" poistumiseen, kun kyseessä oli kudosten joustavuutta parantavat liikkeet? Onko liian myöhäistä aloittaa liikkeiden tekeminen nyt? Ja jääkö tuo makkara tuohon nyt ikuisiksi ajoiksi mokani takia? Esteettisyys ei ole se suurin murheeni tässä vaan lähinnä housujen istuvuus. Olen käyttänyt äitiyshousuja edelleen vaikka painoni on lähtölukemissa. Tavallisissa housuissa (mukaanlukien jopa pikkarit)vyötärökohta ei asetu mitenkään. Joko se kaivautuu makkaran alle, jolloin arpeen sattuu tai sitten asettuu sen päälle ja edelleen painaa kipeästi. Olisiko jollakin vaikka omakohtaista kokemusta tai tietoa, onko tuosta makkarasta mahdollista päästä vielä eroon? Lisäyksenä vielä, että viilto tehtiin vaakaan.
Kommentit (20)
iteselle tehty kaksi sektiota, ensimmäinen kiireellisenä joten mulla on arpi pystysuunnassa. Mitään vatsalihasohjeita en ole saanut en sairaalasta enkä neuvolasta. Joten niitä en tehnyt kumpanakaan kertana leikausten jälkeen. Haavat perani hienosti, ja nyt 3 vuotta viimeisetä leikkauksesta ja arpi ei häiritse elämääni mitenkään. Haalistuu vuosi vuodelta ja en edes ajattele koko asiaa enään...
on niin alhaalla ettei varmaan paljon lihaksia mennyt poikki. Oli toki hätäsektio.
Oliko ap sun saamat ohjeet juuri sektion kokeneiden liikkeitä ettei vai alatiesynnyttäjien?
Minua kiellettiin tekemästä vatsiksia ekoihin kuukausiin sairaalassa ja neuvolassa. Kukaan ei neuvonut niitä tekemään!
Aikaisemmin olin lukenut, että jos tekee liian aikaisin niin voi pilata vastalihakset pysyvästi.
Minulla on tuo makkara, mutta se pienentyy koko ajan. Se on ihoa ja huonoja vatsiksia lähinnä. Vatsasi menee kasaan vielä vuoden verran ja kun rasvaa lähtee, niin maha palaa ennalleen. Näin ainakin minulle kävi heti kun sain kilot pois (-15 kg). Siinä samassa se makkarakin katosi!
Mä en tehny mitään vatsalihasliikkeitä leikkauksen jälkeen, en ole itseasiassa kuullutkaan mistään semmossiista.
"Vatsamakkara" arven ympärillä kuulostaa tutulta. Alkuun se oli isompi, muistaakseni toisesta päästä isompi. Nyt huomaan pientä kohoumaa, kun tunnustelen arpikohtaa. Mulla siis kiireellinen sektio, viilto vaakasuorassa. Parani hyvin sillon aikanaan.
Todennäköisesti tuo kuvailemasi makkara on ns. overhang ja se ei valitettavasti häviä. Itsellä oli tieto sektiosta hyvissä ajoin perätilan yms. seikkojen vuoksi ja tutkin asiaa silloin paljon. Minullekin jäi tuo overhang arven toiselle reunalle, vaikka varmasti tein kaiken mitä vain voi ja olin ennen raskautta hoikka ja palauduin painoni puolesta parissa viikossa entisiin mittoihin. Arpea voi hoitaa ja suojata silikonilaastarilla jota saa erimerkkisiä apteekista, en muista myt yhtään merkkiä, mutta kysymällä sitä löytyy. Googlaamalla löytyy ohjeita ja videoita arven hierontaan.
Ystäväpiirissäni lähes kaikki synnyttäneet on leikattu ja vain yksi on säästynyt tuolta overhang makkaralta. Valitettavasti.
Ehkä joskus kun on lapset tehty ja ylimmääräistä rahaa ja aikaa, voisin kuvitella leikkautuavani tuon makkaran pois. Tämä ystäväni joka markkaralta säästyi korjautti ensin ruman arpensa toisen sektion yhteydessä.....
eikä kukaan puhunut mistään vatsalihaksista. Ainoastaan ettei suoria saa tehdä ennen kuin päällimäiset on takaisin kiinni. No auki ovat edelleen muutaman sormen leveydeltä mutta onneksi aloitin vatsojen tekemisen tai olisi ihana pömppö edelleen, lapsi on pian 4.
Ostan vain korkeavyötäröisiä housuja makkaran takia.
Mulla ihan suunniteltu sektio, monta vuotta sitten ja leikkausarpi tuolla karvarajan alapuolella. Ei näy makkaroita, tosi pieni ja kapee poikittainen arpi jonka olen ihan unohtanut. Kyllä se pikkasen painunut ihon kohta on, mutta vaikka olen toki lihonutkin siitä ajasta kun leikkaus tehtiin, ei se ole esille tullut.
Mulla ihan suunniteltu sektio, monta vuotta sitten ja leikkausarpi tuolla karvarajan alapuolella. Ei näy makkaroita, tosi pieni ja kapee poikittainen arpi jonka olen ihan unohtanut. Kyllä se pikkasen painunut ihon kohta on, mutta vaikka olen toki lihonutkin siitä ajasta kun leikkaus tehtiin, ei se ole esille tullut.
Makkara on siis arven päällä ihoa silleen pullollaan :S
Mullakin tosi alhaalla arpi.
Ei liity arpeen millä1 n lailla tuo pullotus LOL
tehty hätäsektio, eikä mullakaan mitään makkaraa ole... Arpi on pysty ja napaan asti, mutta muuten ihan samanlainen vatsa kuin ennen synnytystä.
Juu, liikkeet oli nimenomaan sektiosta toipuvalle. En näitä osannut etsiä, kun olin myös siinä luulossa, ettei liikkeitä saa tehdä liian aikaisin. Suorassa kävely onnistuu kyllä ihan kivutta, joten siinä mielessä varmasti venynyt vähän. Mullakin iho arven alapuolella on ihan siisti ja kireä, mutta juuri arven päällä on se kova makkara. Iho on siis siinäkin suht kireä ja makkara on siellä nahan sisällä. Ei siis kaunis näky myöskään.
Vastauksista päätellen se voi siis ehkä pienetyä, mutta todennäköisesti se jää. Voi harmi. Edessä on sitten ainakin housujen uusiminen kainalomallisiin. Sitä muotia odotellessa..
Olisiko tuolla leikkauskohdalla vaikutusta? Mulla viilto ei ole "karvarajassa" vaan selkeästi ylempänä. Ainakin 10cm rajan yläpuolella.
Pystyviilloista ei ilmeisesti jääkään makkaroita? Ainakin parilla kaverilla on pystyvillot tehty ja heillä ihan sileät vatsat.
on tehty sektio 2007 ja 2010 ja kummallakin kerralla olen lukenut ohjeista, että vatsalihaksia ei saa tehdä ensimmäisiin kuukausiin, muuten vatsalihakset voi mennä lopullisesti pilalle.
Mulla on haavan yläpuolella sellainen makkaralenkkiä hieman pienempi lenkki. Toki on paljon ylimääräistä rasvaakin mahassa, mutta painoindeksi on 23.
Kipujakin on, kun meni vatsan hermotuksia poikki.
Olisiko tuolla leikkauskohdalla vaikutusta? Mulla viilto ei ole "karvarajassa" vaan selkeästi ylempänä. Ainakin 10cm rajan yläpuolella.
Pystyviilloista ei ilmeisesti jääkään makkaroita? Ainakin parilla kaverilla on pystyvillot tehty ja heillä ihan sileät vatsat.
se viilto tehdään anatomisesti kaikille samaan kohtaan. Sulla taitaa vain karvat kasvaa hirveen alhaalla sitten. Mun leikkausviilto tehtiin siten, että arven yläpuolellakin kasvaa 3 cm matkalta karvoja.
Karvat ei voi kasvaa yhtään alempana tai ne kasvaisi selässä.
se viilto tehdään anatomisesti kaikille samaan kohtaan. Sulla taitaa vain karvat kasvaa hirveen alhaalla sitten. Mun leikkausviilto tehtiin siten, että arven yläpuolellakin kasvaa 3 cm matkalta karvoja.
lantionnostoja kiinnikkeiden ehkäisemiseksi eikä tavallisia vatsoja.
No ei tehdä. Ei hätäsektiota koskaan tehdä tuonne ihan alas.
Karvat ei voi kasvaa yhtään alempana tai ne kasvaisi selässä.
Mullekin on tehty hätäsektio bikiniviillolla.
mutta ei se haittaa. Tärkeintä kävellä mahdollisimman pian ja suorassa, pahinta kulkea kumarassa. Kehossa normaali asento, haavan alueessa normaali venytys. Huomaisit kai jos kiristäisi siitä kohtaa kun suoristaudut.
Aika vastuuttomasti minusta suhtautuivat sairaalassa kuntoutumiseen vaikka minulla oli jopa sektio etukäteen tiedossa!