Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian sotaisa itsenäisyyspäivä

Vierailija
04.12.2012 |

Ei uskoisi, että Suomi viettää torstaina itsenäisyyspäivää. Enemmän se on toisen maailmansodan muistopäivä. Kaikella kunnioituksella vuosien 1939-1944 tekoja kohtaan, mutta voitaisiin 6.12. muistella hiukan myös itsenäisyyden saavuttamista ja saavuttajia.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eu:n myötä suomi ei ole enää kovin itsenäinen

Vierailija
2/11 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tullut lopulta siihen tulokseen, että sota on vielä niin monelle ihmiselle läheinen ja kipeä asia, että se siksi edelleen nostetaan pääaiheeksi itsenäisyysjuhlaan.

Samasta syystä virallisissa itsenäisyyspippaloissa on usein hautajaistunnelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäisyys olisi iloinen asia? Olisiko jo 100 v ilon juhla.

Vierailija
4/11 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekisi ihan hyvää monelle nirppanokalle.

Loppuisi ainakin se iänikuinen turhasta valittaminen.

Vierailija
5/11 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäisyys olisi iloinen asia? Olisiko jo 100 v ilon juhla.

Sellaista touhua nuo päättäjät harrastaa ettei taida velkakuorma antaa juhlintaa myöten.

Jotenkin surkuhupaisaa korostaa itsenäisyyttä, kun Suomea oikein työnnetään liittovaltioon.

Vierailija
6/11 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt EU-Suomessa vietämme itsenäisyyden muistopäivää, emme voi unohtaa sitä tosiasiaa, että Suomen itsenäisyys on aika pitkälle sotien ansiota.

Suomen historia kahden suurvallan, Ruotsin ja Venäjän alamaisena oli aika sotainen, eikä itsenäisyyden aika Neuvostoliiton naapurina aina niin rauhaisaa ollut, kuten aloittaja mainitsee.

Ilman sotaa me olisimme olleet melko pitkään Suomen Sosialistisen Neuvostotasavallan kansalaisia ja todennäköisesti käyttäisimme edelleen maksuvälineenä ruplaa euron sijasta.

Riittääkö tämä perusteluksi aloittajalle?

Vierailija
7/11 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt EU-Suomessa vietämme itsenäisyyden muistopäivää, emme voi unohtaa sitä tosiasiaa, että Suomen itsenäisyys on aika pitkälle sotien ansiota.

Suomen historia kahden suurvallan, Ruotsin ja Venäjän alamaisena oli aika sotainen, eikä itsenäisyyden aika Neuvostoliiton naapurina aina niin rauhaisaa ollut, kuten aloittaja mainitsee.

Ilman sotaa me olisimme olleet melko pitkään Suomen Sosialistisen Neuvostotasavallan kansalaisia ja todennäköisesti käyttäisimme edelleen maksuvälineenä ruplaa euron sijasta.

Riittääkö tämä perusteluksi aloittajalle?

Vierailija
8/11 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tullut lopulta siihen tulokseen, että sota on vielä niin monelle ihmiselle läheinen ja kipeä asia, että se siksi edelleen nostetaan pääaiheeksi itsenäisyysjuhlaan.

Samasta syystä virallisissa itsenäisyyspippaloissa on usein hautajaistunnelma.

Itse olen pyrkinyt muistelemaan myös itsenäisyyssotaa, en vain talvi -ja jatkosotaa. Toki on tärkeä muistaa myös jälkimmäiset, silloin taattiin, että itsenäisyys jatkuu. Mutta harmittaa silti, kun ihmiset ovat unohtaneet sen, kuinka me saimme itsenäisyyden.

Vierailija
9/11 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tullut lopulta siihen tulokseen, että sota on vielä niin monelle ihmiselle läheinen ja kipeä asia, että se siksi edelleen nostetaan pääaiheeksi itsenäisyysjuhlaan. Samasta syystä virallisissa itsenäisyyspippaloissa on usein hautajaistunnelma.

Itse olen pyrkinyt muistelemaan myös itsenäisyyssotaa, en vain talvi -ja jatkosotaa. Toki on tärkeä muistaa myös jälkimmäiset, silloin taattiin, että itsenäisyys jatkuu. Mutta harmittaa silti, kun ihmiset ovat unohtaneet sen, kuinka me saimme itsenäisyyden.

Suomi sai itsenäisyytensä ilman sotaa. Sota tuli punakapinan muodossa vasta seuraavana vuonna. Valkoisten voitto siis vain varmisti itsenäisyyden.

Vierailija
10/11 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tullut lopulta siihen tulokseen, että sota on vielä niin monelle ihmiselle läheinen ja kipeä asia, että se siksi edelleen nostetaan pääaiheeksi itsenäisyysjuhlaan. Samasta syystä virallisissa itsenäisyyspippaloissa on usein hautajaistunnelma.

Suomi sai itsenäisyytensä ilman sotaa. Sota tuli punakapinan muodossa vasta seuraavana vuonna. Valkoisten voitto siis vain varmisti itsenäisyyden.

ja talvi- ja jatkosodassa se sitten vielä tuplavarmistettiin.

Vierailija
11/11 |
04.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsenäisyyspäiväni on joulunajan alkamista. Parvekkeelle laitan jouluvaloköynnöksen, sisälle sähkökynttelikön ja muita jouluvaloja.

Minun itsenäisyyspäiväni on Linnan juhlien katsomista siihen pisteeseen saakka, kunnes kättely on ohi ja kauniit puvut, korut ja kampaukset on nähty. Sitten käännän kanavan Neloselle ja miehen kanssa katsomme Criminal Mindsin (ei tarvitse tällä kertaa tallentaa boksiin, kun Mentalistia ei tule). Sitten mies menee nukkumaan ja minä touhuan vielä jotain muuta.

Minun isäni oli kolme vuotta sodassa Karjalan kannaksella ja oli koko loppuelämänsä ajan katkera siitä ajasta, samoin kuin rakkaimman veljensä hukkumisesta panssarilaiva Ilmarisen mukana. Elämänsä viimeisinä viimeisinä viikkoina hänen uniinsa tunkivat painajaisina mukaan kaikki ne ruumiskasat, joita hän oli nähnyt kuusikymmentä vuotta aikaisemmin.

Ja tuollaista pitäisi sitten kovasti juhlia ja kunnioittaa? Not by me.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä