Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4vee avasi lego-kalenterin luukut - sopiva rangaistus?

Vierailija
03.12.2012 |

Olenko ankara jos otan lapsen joulukalenterin pariksi päiväksi takavarikkoon? Oli tänään avannut kaikki luukut, pussit sentään avaamatta. Kalenteria oli myös revitty yms. Onko kohtuullista olettaa, että 4-vuotias ymmärtää olla tekemättä niin ja saa rangaistuksen?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kalenteri ole hänen? Anna olla. Olen minäkin joskus karkkihimossa avannut luukkuja etukäteen :-)

Vierailija
2/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nelivuotias saa olla kyllä melkoinen pyhimys, jos MALTTAA olla tekemättä niin. ;)

Oikeasti, hän on neljä vuotta. Siinä iässä lasten itsehillintä taitaa olla keskimäärin kolme minuuttia. Unohdatte, otatte opiksenne (eli kalenterin luukku avataan aina äidin kanssa ja muulloin kalenteri on siellä mistä lapsi ei sitä saa) ja elämä jatkuu. Nämä on pieniä asioita, en tosiaan lähtisi lasta rankaisemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joulupukin tontut näki tämän kalenterin tuhoamisen ja raportoi siitä Korvatunturille

Vierailija
4/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin rankaiseminen on tässä jotenkin epäoleellista (varsinkin, jos se tapahtuu tuota rikkomishetkeä myöhemmin, esim huomenna ei lapsen logiikka enää riitä yhdistämään noita kahta juttua). Hänen kanssaan voi minusta mieluummin puhua ja sanoa, että sinusta tuntui pahalta, että hän rikkoi kalenterin, ja että uutta kalenteria ei osteta, vaan nyt hänen pitää elää sen rikotun kanssa. Tai sit häntä voi pyytää teippaamaan tulevat luukut vaikka tarralla kiinni siten, että ne voi uudelleen avata, kun aika on. Aina parempi, jos lapsi saa "korjata" tekemänsä tyhmyyden.

Vierailija
5/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nelivuotias saa olla kyllä melkoinen pyhimys, jos MALTTAA olla tekemättä niin. ;)

Oikeasti, hän on neljä vuotta. Siinä iässä lasten itsehillintä taitaa olla keskimäärin kolme minuuttia. Unohdatte, otatte opiksenne (eli kalenterin luukku avataan aina äidin kanssa ja muulloin kalenteri on siellä mistä lapsi ei sitä saa) ja elämä jatkuu. Nämä on pieniä asioita, en tosiaan lähtisi lasta rankaisemaan.

Nelivuotiaalla on kyllä jo taito, tai ainakin pitäisi olla, ymmärtää oikein ja väärin joulukalenteritasolla.

Pienempikin ymmärtää, kun sanotaan, että aamuisin avataan yksi luukku ja muita ei availla.

Vierailija
6/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eihän mitään ole oikeastaan tapahtunut. Harva 4v ymmärtää, että aamulla avataan yksi luukku ja se siitä siltä päivältä. Lapselle riittää rangaistukseksi se, että joka aamu ei enää olekaan jännittävä.

MInä en ymmärrä, miksi ihmeessä äidit tekevät kaikesta valtataistelua. Älä anna lapselle mitään, jos et anna lapsen leikkiä omalla tavallaan.

Vierailija
7/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelivuotiaalla on kyllä jo taito, tai ainakin pitäisi olla, ymmärtää oikein ja väärin joulukalenteritasolla.

Pienempikin ymmärtää, kun sanotaan, että aamuisin avataan yksi luukku ja muita ei availla.

Moniko meistä syö suklaalevystä vain osan ja säästää loput myöhemmäksi? Tai ei katso kirjan loppuun nähdääkseen loppuratkaisun?

On elämässä suurempiakin kuin avattu joulukalenteri.

Vierailija
8/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla aukaisematta. Mun 4v. ei aukaissut kalenteriaan viime vuonna eikä vielä tänä vuonna, mutta vannomaan en mene etteikö tuo vois sitä tehdä. Lapset nyt vaan tekee juttuja, vaikka tietävät ettei sais. On se meille aikuisillekin joskus vaikeaa, ei kai kukaan esim. pettäis puolisoaan jos meidän aikuisten itsehillintä olis täydellinen. Ja lapsilta me kuitenkin odotetaan täydellisyyttä jo 4v:nä.

Vierailija
9/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 5-vuotiaallanikin on tuo Lego-kalenteri ja pojasta näkee miten sormet oikein syyhyävät avaamaan kaikkia jänniä luukkuja. Hyvin on mielensä kuitenkin malttanut. Luulen että vuotta nuorempana poika olisi saattanut tehdä samanlaisen tempun kuin ap:n lapsi.

Kannatan tuota ratkaisua että rauhassa teippaatte luukut paikalleen ja pidät sitten kalenterin paremmassa jemmassa.

Vierailija
10/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eihän mitään ole oikeastaan tapahtunut. Harva 4v ymmärtää, että aamulla avataan yksi luukku ja se siitä siltä päivältä. Lapselle riittää rangaistukseksi se, että joka aamu ei enää olekaan jännittävä.

MInä en ymmärrä, miksi ihmeessä äidit tekevät kaikesta valtataistelua. Älä anna lapselle mitään, jos et anna lapsen leikkiä omalla tavallaan.

Se ei ole ollenkaan ongelma, ongelma on se ettei lapsi malta jättää sitä avaamista yhteen luukkuun. Houkutus on liian suuri, lapsi haluaa kaiken kivan kerralla. Ei jaksa odottaa.

Vierailija
11/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päästää poika helpolla. Hänelle lienee jo se rangaistus, ettei saa leikkiä kalenterilla (siinä leikkialusta ja -tausta legoille). Pistän siis jatkossa ylähyllylle koko päiväksi. Nyt isä oli antanut sen leikkeihin ja näin kävi...

Miten te sitten opetatte lapsia kunnioittamaan tavaraa jos ette rankaise rikkomisista tms?

Ap

Vierailija
12/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siitä miten on sovittu etukäteen joulukalenterin kanssa toimittavan. Jos olet vain antanut kalenterin lapselle ja sanonut samalla ohimennen että tarkoitus on avata joka aamu yksi luukku niin kai se on lapsen oma asia jos avasikin jo kaikki. Toisaalta jos tiukasti ollaan sovittu säännöistä joulukalenterin suhteen niin jotain seuraamusta pitää olla. Mielestäni joulukalenterin korjaaminen ei kannata. Lapsi saa kuvan että kaikki rikottu voidaan aina korjata. Ehkä rangaistukseksi riittää pettymys joka aamu kun ei luukkua saakaan avata? Itse olisin kyllä julma ja jäisi yksi päivä kolmevuotiaaltakin väliin, tosin olisin sanonut asiasta heti tapahtuneen jälkeen ja kalenteri on meillä ylähyllyllä.

Vierailija
13/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ostanut lapselle uuden kalenterin, jos on kerralla mennyt kaikki luukut avaamaan.

Se toinen kalenteri ollaan sitten availtu yhdessä ihan ajallaan.

Itse availin teini-ikäisenä (suklaa)joulukalenterin kaikki luukut etukäteen.

Sitten ei loppuina päivinä ollut enää kuin tyhjät luukut, mutta ei se nyt vakavaa ollut.

Vierailija
14/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle että haikara jokahänet on tuonut tulee ja vie hänet takaisin hyvin pimeään paikkaan pois isän ja äidin luota

Vierailija
15/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päästää poika helpolla. Hänelle lienee jo se rangaistus, ettei saa leikkiä kalenterilla (siinä leikkialusta ja -tausta legoille). Pistän siis jatkossa ylähyllylle koko päiväksi. Nyt isä oli antanut sen leikkeihin ja näin kävi...

Miten te sitten opetatte lapsia kunnioittamaan tavaraa jos ette rankaise rikkomisista tms?

Ap

Sinun mielestäsi siitä avataan yksi luukku joka aamu, lapsen mielestä hän saa kaikki ne lelut, mitä nopeammin sen parempi. Ja miten aiot rangaista miestäsi, joka antoi kalenterin lapselle vahtimatta ettei sitä leikin lomassa auota? Sopiva rangaistus on että uutta kalenteria ei tule.

Vierailija
16/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rangaista? Eikö lapselle riitä rangaistukseksi se, että nyt hänellä on risa kalenteri? Samoin jos syö kaikki suklaakalenterin suklaat etukäteen niin sitten hänellä ei ole enää niitä suklaita. Ei tuommoisesta oikeasti voi rangaista. Tai varmasti voi, mutta onpa tyhmää jonkun joulukalenterin takia ruveta rankaisemaan.

Vierailija
17/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä luukkujen avaamisesta on sovittu, niin kyllä se on aikuisen asia huolehtia kalenteri ylähyllylle. Vielä teiniltäkin, niinkuin kaikki oman suklaakalenterinsa muistaa.

En missään nimessä ostaisi uutta ja rangaistusta on siinä ettei luukkuja enää ole.

Vierailija
18/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ostanut lapselle uuden kalenterin, jos on kerralla mennyt kaikki luukut avaamaan.

Se toinen kalenteri ollaan sitten availtu yhdessä ihan ajallaan.

Itse availin teini-ikäisenä (suklaa)joulukalenterin kaikki luukut etukäteen.

Sitten ei loppuina päivinä ollut enää kuin tyhjät luukut, mutta ei se nyt vakavaa ollut.

legon kalenteri on kallis. Ja siksi että lapsen on hyvä oppia että aina ei saa uutta jos entisen tahallaan "rikkoo". Meillä kalenteri teipattaisiin suunnilleen kokoon, koska ne legopussit on kuitenkin ehjät ja lapsi jatkais kalenterin avaamista. Tosin niin että minä sen aina aamuisin antaisin ja laittain taas talteen. Kokonaan en lasta asiasta syyttäisi sillä onhan se aikuisen tyhmyyttä antaa kalenteri lapselle, 4v.tarvii vielä aikuisen apua jotta hillitsee itsensä.

Vierailija
19/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4-vuotiaiden ei tarvitse tyytyä yhteen ihananmakuiseen suklaaseen päivässä, vaan lapsi varastaa kaiken ahneudessaan kerralla.

Äidit sitten ostaa uusia suklaita syötyjen tilalle, ettei vaan lapselle tulisi paha mieli, Joulu kun on iloinen juhla..

Ei voi olla tottakaan teidän kanssa!!!

Vierailija
20/70 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluikäisetkin välillä popsii suklaakalenterin kerralla tyhjäks. Neljävuotias on todella pieni eikä välttämättä tajua miksi pitäisi odottaa mukavaa asiaa. (ja toisaalta, aika fiksu, eipä siitä mitään ylimääräistä hyvää tuu vaikka odottaiskin).

Kuten joku sanoi, joulukalenterin pitäisi olla iloinen asia.

Osta uusi tai odota ensi vuotta, ehkä silloin sujuu aikuismaisemmin avaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä