35V ikäloppu kuumeilija?
Hei!
2 pienen lapsen äitinä (5 ja 4v) olin ajatellut, että lapset on tässä. Nyt kuitenkin se ajatus siitä yhdestä pikkuisesta vielä nosti päätään ja päätettiin lähteä yrittämään..
Kuten tavallista, niin eksyin vauvan palstalle välittömästi. Samoin käytin googlea. Pieni masennus iski tuossa vaiheessa, kun sain ymmärtää, että hedelmällisyyteni (35V) on enää vain murto-osa aiemmasta ja että raskaaksi tulo tässä vaiheessa olisi ihme (hieman kärjistäen). Mitenkäs te muut? Jos on jo pari lasta aiemmin, niin miten tuo raskautuminen on sujunut tuon maagisen 35V:n ohitettuanne?
Kommentit (6)
meillä kolme lasta, joista kaksi olen tehnyt nuorempana ja molemmat saivat alkunsa vasta clomeja syötyäni.
Nyt sitten 38 vuotiaana tulin raskaaksi ihan luomuna ja heti kun ajoitus osui kohdilleen.
Että eipä tainnut vielä hedelmällisyys ihan romahtanut ollut:)
36 vuotiaana mutta siihen meni 1.5 vuotta aikaa etta tarppasi. Aikaisemmat raskaudet tarpanneet 4 kk ja kerta laakista.
Ei mitaan ongelmia raskauden suhteen eli vointi ollut mita mainioin. Riski saada down lapsi on vaan todella paljon suurempi kuin nuorempana.
Ihme tulla raskaasi 35-vuotiaana? :D Oletko sä ammattikoulusta?
Jos luit oikein, niin kirjoitin kyllä hieman kärjistäen :) :) mutta vakavissaan: kysy googlelta metodi kertoo hedelmällisyyden tippuvan dramaattisesti 35v kohdalla. Todennäköisyydet raskaaksi tuloon jonkun tilaston mukaan alle 40% jne. Jäin miettimään, että vaikuttaakohan asiaan mitenkään aiemmat raskaudet?
Itsestä tuntui hassulta, että tilastojen mukaan nyt olen olevinaan jo kovin paljin vanhempi kuin 2 aiemman lapsen kohdalla... Ei tunnu siltä :)
sain nuorimman 33 vuotiaana ja mulla on ihan ikäloppu olo. Kyllä ne lapset sen verran kuluttaa.
Minä sain ensimmäiseni 41-vuotiaana, toisen 43-vuotiaana, enkä tiennytkään että kyseessä mikään ihme on... Ensimmäinen lähti alulle vieläpä toisesta kierrosta hormoniehkäisyn lopetuksen jälkeen eli aika heti, toisen yrittämiseen tarvittiin muutama kuukausi peräti.
Joten siitä vaan yrittämään. Joskus se raskautuminen ei onnistu nuorenakaan, tai sitten vähän vanhempana iän takia, mutta ei sitä etukäteen kannata murehtia vaan katsoo jos vielä onnistuisikin. Sun iässä nyt voi vielä vaikka ottaa hoitojakin jos ei luonnonkeinoin onnistu, minä olin ensimmäisen aikoihin jo niin vanha että tiesin että jos ei tärppää niin ei, ei voi mitään.