Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

synnytyksen jälkitarkastus ja yleinen turhautuminen neuvolaan

Vierailija
02.12.2012 |

Onko paikalla vain lääkäri vai lääkäri ja th molemmat? Meidän th on toooodella rasittava tapaus, kommentoi ja utelee ihan joka asiaa. En haluaisi häntä sinne alapäätäni kyttäämään ja typeriä huomautuksia heittelemään minusta ja vauvasta. Olisi kiva päästä edes kertaalleen käymään neuvolassa jonkun muun vastaaotolla ja saada jopa vastauksia joihinkin kysymyksiin ilman, että tämä kaakattaa omaa näkemystään siinä vieressä. Tuo eukko mitätöi kaiken, ei ota mitään huolta vakavasti, vastaa kaikkeen vain ympäripyöreästi, vaihtaa puheenaihetta ja tuntuu ettei osaa tehdä ylipäätään yhtään mitään päätöksiä. Sen sijaan utelun jalon taidon kyllä osaa.

Kaikki aika menee sitten siihen kun tivaa ja utelee minusta, miehestäni ja meidän perhe-elämästä outoja yksityiskohtia,mitkä ei millään lailla mielestäni ole oleellisia hänen tietää ja mitkä eivät vauvan kasvuun ja terveyteen vaikuta millään tapaa (meillä siis hyvä kotitilanne, vakaa ja onnellinen parisuhde, töitä molemmilla, päihteettömiä olemme, 30v. jne. Siis kaikki kunnossa ja nämä asiat myös neuvolan tiedossa, ymmärtäisin jos olisi päihdeperhe tai muuten epävakaa kasvuympäristö ja vauvan ja perheen tilannetta tarkkailtava. Joka kerta epäilevään sävyyn tiukkaa, että missä jamassa parisuhde on, miten mies viettää viikonloppuja jne. On mm. kyseenalaistanut kun meillä ei ole autoa nyt kun on vauvakin (?!), muistuttanut minua että makuhuoneen puolella olisi hyvä pitää mies tyytyväisenä (siis mitä hittoa?!) jne. Ihan kuin etsimällä etsisi jotain epäkohtaa tai huomautettavaa. Vaatii myös saada nähdä imetystä, vaikka olen moneen kertaan sanont että se sujuu tosi kivasti ja vauva kasvaa hienosti neuvolankin mielestä! Miksi sitä sitten pitää kytätä? Sörkkii ja räplää siinä sitten tissiä, häiritsee vauvan syömistä ja se kaikki on todella vaivaannuttavaa, yleensäkin minusta on inhottavaa imettää jos joku tarkkailee sitä kuin joku tuomari kilpasuoritusta.

Onko ihan normaalia käytöstä? Pelkään, että jos huomautan niin meidät merkitään joksikin hankaliksi asiakkaiksi kun epäillään, että salattaisiin jotain kun utelu ärsyttää ja sitten vasta kimpussa ollaan. Voiko th:jaa vaihtaa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa kyllä minustakin oudolta, joku hienotunteisuus pitäisi olla ammattilaisella ja uskoa asiakasta. Nuo makuuhuonejutut menee överiksi.

Aikoinaan minulla oli th, joka myös uteli kuinka useasti meillä on seksiä ja kun kerroin olevani kuolemanväsynyt ja uupunut ja seksi ei kiinnostanut, niin hän totesi, että "kyllä sille miehelle pitää antaa vaikkei mieli tekisi. Ei sitten tarvi ihmetellä kun lähtee juoksemaan vieraissa, oma syy jos niin käy."

Meinasin tehdä esimiehelleen valituksen ko.käytöksestä, koin sen loukkaavana ja yksityisyyden rajan ylityksenä.

Vierailija
2/8 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai lastenneuvolan th:ta? Meillä oli niin, että aluksi käytiin ä-neuvolan th:n luona, hoidettiin punnitukset, hb ja yleiset kysymykset, lääkäri otti vastaan eri huoneessa (johon th ei koskaan tullut, siis raskausaikanakaan). Ylipäätään th ei puutu alapään asioihin mitenkään, paitsi jos on tehty eppari tai on repeämiä ja tikkejä, sitten katsoo haavaa kotikäynnillä.

Ole kuitenkin iloinen, että th on kiinnostunut imetyksestä, monesti neuvolasta ei tarjota mitään tukea imetykseen. Ja jos tosiaan kyseessä on ä-neuvolan th, niin tuo jälkitarkastus on viimeinen kerta, kun olet hänen kanssaan tekemisissä, sitten siirrytte lastenneuvolaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut omani (eli lasten) kertaalleen vaihtoon.

Meidän kaupungissa on sama th niin äitiys- kuin lastenneuvolassakin. Ja hermo menee. Lohduttaudun sillä, että on ihan vapaaehtoista lystiä (ja ilmaista), tarkastukset voi ihan yhtä hyvin hoitaa yksityisellä niin äidille kuin lapsellekin...

Vierailija
4/8 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut sekä odotusaikana että vauvan synnyttyä. Ja molemmilla lapsilla. Saa terkkaria vaihtaa, ota yhteyttä osastonhoitajaan ja sano reilusti ettei kemiat kohtaa ollenkaan.

Vierailija
5/8 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neuvolassa ainakin on jälkitarkastuksissa pelkkä lääkäri. Täällä on muuten aina sama terkka lastenneuvolassa, joka on ollut äitiysneuvolassakin.

Vierailija
6/8 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on siis valitettavasti lastenneuvolan th. Äitiyspuolella oli ihan eri meininki ja mukava terkka. Ollaan nyt jouduttu käymään 3 kertaa jo siellä kun vauvalla oli pari ihan tavallista käyntiä ja aluksi yksi ylimääräinen käynti verikokeen takia. On kyllä tullut selväksi ettei aika ja tutustuminen korjaa tätä terkkaongelmaa. Joka kerta sama juttu, kauhea tivaaminen, päsmäröinti ja ilmeisesti tosiaan oletus on, että me ei tajuta mistään mitään tai osata maalaisjärkeä käyttää :-/. Sanotaan nyt vielä, että itse olen päiväkodissa töissä pienten ryhmässä ja mies lääkäri. Ei siis olla ihan täystumpeloita lasten kanssa, perusasiat on ainakin mielestäni tiedossa... Inhoan käydä siellä ja joka kerta viikko pilalla kun kalenterista pomppaa neuvolaviikko esiin ja taas tietää, että se tungettelu meidän yksityisyyteen ja perheenkeskisiin asioihin alkaa. Plaah.

Onko kukana onnistunut vaihtamaan terkkaa ja kehtaako sellaista pyytää?

Vierailija
7/8 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vasta olen raskaana joten en tiedä, mutta onko siellä pakko käydä? Ainakin äitiysneuvolassa on ja vissiin jälkitarkastuksessa että saa äitiyspäivärahat mutta onko lastenneuvola pakollinen? Yksi ystäväni on kotihoidon tuella ja hänellä on 5 lasta, ei ole käynyt kahden kanssa lastenneuvolassa.

Voisitteko käydä esim yksityisellä terveystarkastuksessa?

Vierailija
8/8 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vasta olen raskaana joten en tiedä, mutta onko siellä pakko käydä? Ainakin äitiysneuvolassa on ja vissiin jälkitarkastuksessa että saa äitiyspäivärahat mutta onko lastenneuvola pakollinen? Yksi ystäväni on kotihoidon tuella ja hänellä on 5 lasta, ei ole käynyt kahden kanssa lastenneuvolassa.

Voisitteko käydä esim yksityisellä terveystarkastuksessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi