Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä alunperin eksoottisena pitämästäsi asiasta/ruoasta on tullut osa arkeasi?

Vierailija
01.12.2012 |

Minulla tacot/tortillat. Söin niitä alunperin Hampurissa joskus 1990-luvun alussa enkä ollut koskaan aiemmin nähnyt sellaisia. Nyt niitä tehdään vähintään kerran kuukaudessa.

Esim. mieheni, johon tutustuin n. 10 vuotta sitten, ei ollut silloin vielä koskaan edes kuullut tortilloista vaan söi niitä ekan kerran minun kokkaamanani.

Toinen eksoottinen, arkeen kotiutunut ruoka on kiivi-hedelmä. Joskus 80-luvun lopulla isä osti kaupasta yhden, kuori sen ja sitten se jaettiin koko perheen kesken. Meistä se maistui silloin kurkun ja mansikan yhdistelmältä. :D

Omien vanhempieni elämässä tällaisia vastaavanlaisia asioita ovat olleet paprika, banaani ja aterian lisukeriisi.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paloitellaan kuppiin josta lapset saa sitä haarulla pistellä poskeensa:)

Vierailija
2/20 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja monet vedenelävät joita ei Suomen leveysasteilla elä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme sitä kotiinkin matkalaukussa.

Vierailija
4/20 |
02.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennen vanhaan lohta syöty niin kuin nykyään. Olin varmaan yli 10-vuotias ensimmäistä kertaa lohta maistaessani.

Vierailija
5/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta islam. En ole muslimi edelleenkään eikä minusta muslimia tule.

Vierailija
6/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen mieheni vei joskus seurustelun alkuaikoina minut syömään intialaista ruokaa, joka tuolloin tuntui todella eksoottiselta ja vähän pelottavalta. Nykyään syömme 'inkkaria' kuukausittainja opettelin kokkaamaankin sitä.

Tuoreempana voisin mainita tablet-tietokoneet. Vielä muutama vuosi sitten ne tuntuivat täysin järjettömiltä, mutta nythän noita on jo melkein kaikilla.

Vierailija
7/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen eksoottinen, arkeen kotiutunut ruoka on kiivi-hedelmä. Joskus 80-luvun lopulla isä osti kaupasta yhden, kuori sen ja sitten se jaettiin koko perheen kesken. Meistä se maistui silloin kurkun ja mansikan yhdistelmältä. :D

Vierailija
8/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiivi-hedelmää ei kuorita, vaan se halkaistaan ja syödään lusikalla

Vierailija
9/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön niitä melkein joka päivä.

Vierailija
10/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ankka, halloumi, hummus.

Vierailija
11/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalakastike, kookosmaito, limelehti, vuohenjuusto, halloumi, punasipulichutney, pesto, vuonankaali, artisokansydän, chili, piri-piri, feta, wasabi, paahdetut pinjansiemenet/ kurpitsansiemenet, tacot, tortillat, tapakset...

Ei tuollaisia ollut 80-90 -luvulla.

Vierailija
12/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vihreä tee on asia, jota ekalla maistamisella inhosin. Kuin ruohoa olisi juonut!

Sittemmin olen oppinut arvostamaan sen makuvivahteita. Nyt kaapissa on varmaan kymmentä eri vihreän ja valkoisen teen laatua eri teekaupoista. :)

Vierailija
13/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli ekana mieleen toi kiivihedelmä. Tykkäsin siitä kovasti lapsena 80-luvulla, mutta meille ostettiin niitä harvoin, kun olivat kuulemma niin kalliita :)

Vierailija
14/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vuosisatojen ajan perheelle elannoksi.

Vierailija
15/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jänistä, vaikka oon asunut lähes koko elämäni Suomessa...

Vierailija
16/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien vanhempieni elämässä tällaisia vastaavanlaisia asioita ovat olleet paprika, banaani ja aterian lisukeriisi.

kohdalla esim. katkaravut olivat ensin näkymättömissä, sitten special-ruokaa ja sen jälkeen arkiruokaa.

Mutta omalla kohdallani (olen 70-luvun lapsi) juurikin meksikolainen ja intialainen ruoka tai esim. sushi ovat sellaista yleisruokaa. Viimeksimainittu tosin aikuisten special eikä lapsi toistaiseksi syö. Ja noista en kai ollut kuullutkaan lapsena ;)

Jonkun mainitsema kuohuviini on tosiaan arkistunut siinä mielessä, että muistan kuinka sitä omassa lapsuudenperheessäni nautittiin vain vappuna, vuodenvaihteessa a esim. yo-juhlissa. Nythän voi ihan after work nauttia lasillisen tms.

Vierailija
17/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaiden oluet. Niitä on saanut Suomesta ihan vain muutaman vuoden ihan joka marketista.

Sharon/khakihedelmät olivat aika harvinaisia vielä n. 10 vuotta sitten Suomessa. Muistan, kun kävin ekan kerran Italiassa n. 12 vuotta sitten. Olin kyllä sharonia maistanut aiemmin, mutta siellä opin niistä tykkäämään.

Vierailija
18/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä määrin ettei enää kiinnosta

Vierailija
19/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani eikä mummoni tehneet koskaan kasvisruokaa.

Vierailija
20/20 |
01.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kännykkä.

Muistan 90-luvun alusta, kun minulla oli vain yksi kaveri, jolla oli kännykkä. Ja oli se ihmeellistä, enkä voinut tajuta, miksi hän haluaa laittaa rahaa sellaiseen.

Viimeisin asia, joka on eksottisuudessaan vakiintunut, jos ei nyt arkeen, mutta elämään kuitenkin, on sushi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan