Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika 17 polttaa, mitä tehdä?

Vierailija
29.11.2012 |

olemme keskustelleet asiasta, joutuu tuomaan kuitit ostoksistaan, on pitkään pidetty käytäntöä, ettei pääse kavereiden kanssa ulos 15h , kun narahtaa tupakasta.

Poika vaan ilmottaa, että polttaa, aikoo polttaa, ei pysty nyt lopettamaan, eikä haluakaan.

Poika ei juo, noudattaa melko tiukkoja kotiintuloaikoja ja hoitaa koulunsa ihan riittävän hyvin.

Silti en voi sallia itsensä myrkyttämistä.

Mikä avuksi?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt täytettyään 18v lopetti, koska oli vissiin tullut järkiinsä. Rahaa ei tupakkaan annettu ja muuten tehtiin selväksi mitä asiasta tykätään. Kumpikaan meistä ei polta.

Vierailija
2/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motkota vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kasvatushaasteessasi.

Röökiin verrattuna viinastakin on helppo vieroittua. Minulla on työkaveri, joka yritettyään lopettaa polttamisen, meinasi kuolla 40 v:nä sydäriin. Nykyään hänellä menee omaisuus nikotiinipurkkaan, kun konttori on savuton. Ei käy kateeksi.

Sitten kun aikuisena on aika perustaa perhe, kukaan ei halua röökaajaa lähelleen tai sitten myrkyttää perheensäkin.

Lähipiirissäni on pitkänlinjan tupakkimiehiä, joista parin kuoleman olen nähnyt läheltä. Keuhkot on lakanneet toimimasta. Ei hauska tapa poistua tästä maailmasta, vaan tosi kivuliasta ja morfiinia kului.

Ehkä voisit tutustuttaa poikasi keuhkosairaaseen. Minulla ainakin auttoi, kun vanha narkkis kävi puhumassa huumeista lukiolaisille.

Vierailija
4/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko itse töissä?

Jos meillä olisi tuollainen tilanne, lakkaisi kaikki rahan antaminen. En vaan suostuis rahoittamaan tupakanpolttoa.

Vierailija
5/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lopeta tupakointia. Jotain etuuksia pitää menettää muuten,ei sitomalla kotiin.

Vierailija
6/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pistä vuoden päästä pihalle. narkkarihan siitä tulee kuitenkin.

Vierailija
7/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen itsekin mistä tupakkaa saa. Itse sanoo, että kun luokalla kaikki polttaa (ikävä kyllä tosiasia, opettajaa myöten) niin aina jostain saa.

Viikkorahaa saa kympin, joka edellyttää kotitöitä. Melko vähän mielestäni, mutta olen sanonut, että siinä pysyy niin kauan kun polttaa. ja siitä kympistäkin tuo aina kuitit mihin on käyttänyt.

Kesällä oli töissä, mutta ne rahat on loppuneet aikaa sitten.

olemme käyneet lääkäri kaverini työpaikalla katsomassa mitä muutoksia tupakointi hengityselimissä aiheuttaa. Tuttavapiirissä on yksi syöpään kuollut, siitä keskusteltu.

olen aika keinoton jo :-(

ap

Vierailija
8/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan antaisi rahaa lainkaan tupakoivalle nuorelle. Sitten on tietenkin hankalampaa, jos nuorella on omista töistä saatua rahaa.

Jäädyttäisin myös kaikki nuoren pankkitilit, jos kysymys ei ole nuoren itsensä ansaitsemista rahoista (niihin nuorella on lain mukaan oikeus).

Vierailija
9/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on vaan tapa saada sulta erityishuomiota. Suurin osa lopettaa ennemmin tai myöhemmin, viimestään kun tulee tyttöystävän aika.

Vierailija
10/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasteni kouluissa luokassa on korkeintaan 1 tai 2, jotka polttavat.

Vierailija
11/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetin käteisen antamisen pojalleni mutta silti aina jostain on tupakkaa saatavilla. Olen yrittänyt puhua järkeä, maanitella jne mutta mikään ei auta. Kavereista moni polttaa ja muutamat vanhemmat jopa sallivat sen. Olen pettynyt ja vihainen.

Vierailija
12/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee tupakoinnistaan numeroa, ei vaikuta huomionhakuiselta. rauhallisesti vaan toteaa, että tupakka auttaa rauhoittumaan, eikä siitä ole nyt valmis luopumaan.

Olette sitä mieltä, että lopetan kymmenen euron viikkorahan kokonaan? Vaikka tuo kuitit ostoksistaan? pelkään, että nostaisi vaan kapinaa.

Muualta ei tällä hetkellä rahaa saa.

ap

Vierailija
13/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tyttöystävä on jo, ei auta asiaan ollenkaan.

Olin tyhmä, kun menin joskus kertomaan että olemme isänsä kanssa joskus nuorena polttaneet ja miten typerää se oli, ja miten vaikeaa lopettaminen oli, kun aloimme perhettä tekemään.

Poika on sitä mieltä, että hänkin voi vaan lopettaa sitten joskus jos lapsia saa.

Miksei aina joka tilanteessa osaa valita sanojaan oikein ja ennakoida tulevaa!

Vierailija
14/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, 17-vuotias on kohta täysi-ikäinen, joten uhkailu, lahjonta ja kiristys tuskin auttavat.

Kohta hän on 18 eikä sinulla ole minkään valtakunnan sanaa siihen polttaako hän vai ei.

Näistä lähtökohdista kannattaa alkaa työstää asiaa.

Kympin viikkoraha on naurettava joten nuorelle lienee aivan sama saako sitä vai ei. Oppii kohta myymään itseään tai tekemään muita kolttosia rahoittaakseen elämänsä (ja savukkeensa).

Mitä jos suhtaudut häneen kuin ihmiseen? Ja mitä jos ymmärrät, ettet voi kauheasti päättää hänen puolestaan. Printtaa pöydälle pino roiseja värikuvia kehkosyövästä, keuhkosyöpään kuolevista ihmisistä, mätänevistä hampaista, limaisista ysköksistä. Mainitse, että hampaat muuttuvat keltaisiksi, samoin sormenpäät ja että henki haisee. Että koko ihminen haisee pahalle. Ja että röökeihin pistetyillä rahoilla pääsisi aika pian matkalle jonnekin kauas missä aurinko paistaa ja meri on turkoosia.

Ja sen jälkeen sano, että päätä itse.

Vierailija
15/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähteä siitä, että poika on vuoden päästä 18, saa nyt jo tehdä mitä haluaa!

Vuodessa, tuossa iässä, tapahtuu paljon, etenkin pojilla. Ja vanhempien pitää olla vanhempia ja pyrkiä lastensa parhaaseen niin kauan, kuin lapsi on alaikäinen.

17 ei ole aikuinen, eikä lain mukaan saa tupakoida.

Vierailija
16/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tarkoittaa tuo, että poika joutuu tuomaan näytille kuitit ostoksistaan? Kymmenen euron ostoksista? Eihän sillä edes saa mitään... paitsi ehkä pari energiajuomaa ja suklaapatukkaa, jotka sitten voi kavereiden kanssa vaihtaa röökeihin.

Ei hyvää päivää. Jos minua, kilttiä tupakoimatonta perheenäitiä, vahdittaisiin tuolla tavalla ja osoitettaisiin tuollaista epäluottamusta, kiskoisin parit tupakit keuhkoon asti ihan huvikseni.

Ei kai kukaan miltei täysikäistä poikaansa kohtele tuolla tavalla?

Vierailija
17/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähteä siitä, että poika on vuoden päästä 18, saa nyt jo tehdä mitä haluaa! Vuodessa, tuossa iässä, tapahtuu paljon, etenkin pojilla. Ja vanhempien pitää olla vanhempia ja pyrkiä lastensa parhaaseen niin kauan, kuin lapsi on alaikäinen. 17 ei ole aikuinen, eikä lain mukaan saa tupakoida.

Kun kerran ei saa polttaa, niin miten estätä? telkeät huoneeseen vai? t.2

Vierailija
18/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon pahempiakin asioita elämässä kuin tupakanpoltto. 17-vuotias on kuitenkin eri asia kuin vaikka 12v. Olen nähnyt vierestä miten jatkuva motkottaminen tupakoimisesta voi romuttaa täysin herkässä iässä olevan nuoren miehen mielen. Sitten kun se romuttuu, niin sen jälkeen millään ei oikeasti ole enää mitään väliä. Ei ole väliä vaikka opiskelut jää, tai käyttääkö kaikki rahansa huumeisiin tai meneekö asunto alta. Sen jälkeen ymmärtää että se tupakoiminen oli pienin paha kaikista.

Tupakoimisen lopettaminen ei vaan ole helppoa, vaikka haluaisikin lopettaa. Se että joku jatkuvasti motkottaa ja haukkuu sinua asiasta, ei todellakaan paranna oloa.

Vierailija
19/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuvasti motkottaa tai haukkuu asiasta?

Vierailija
20/23 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö mikä voisi auttaa? Jos vaikka yrittäisitte hyväksyä sen ihmisen sellaisena kuin on. Suurine tupakkavirheineen kaikkineen. Tässä ketjussa on hyvin harva jonka lapsi olisin itse halunnut olla... Hävetkää edes.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi