Noniin talven ja lumen vihaajat:
Valittakaapa nyt tähän ketjuun kerralla kaikki ne ruikuttamiset ja ulinat mitä tämä talvi ja lumi teille aiheuttaa, niin ei tarvitse sitten koko talvea lukea uliuliulivalivalivali narinaanne.
Kommentit (6)
järjesteltiin asioita. Lähdemme joulukuussa 2 kuukaudeksi helteeseen. Ei haittaa Suomen talvi :)
Nyt tulee valivalia.
Oli kamala aamu tänään kun jo ikkunasta näkyi että se valkoinen paska oli satanut maahan myös stadissa. Arvasin jo että koirien ulkoilutuksesta tulee hyytävää ja ankeaa. Enkä väärässä ollut. Lunta tuli kovan tuulen kanssa päin näköä vaakasuoraan, oli kylmää ja liukasta. Vilusta jäykkänä kuin tikku yritin kestää jotenkin tarpeeksi kauan ulkona että koirat saa pissittyä ja kakittua. Parinkymmenen minuutin lenkin jälkeen oli pakko mennä sänkkyyn peiton alle hetkeksi lämpiämään.
Ja sitten töihinlähtö. No auto tietysti täytyi kuurata lumesta. Sitä tehtäessä inhottavaa lunta satoi taas päin näköä ja sotki meikkiä ja kampausta. Kylmä oli kamalaa. Tottakai minun autoni vielä valitti että moottoriöljyn taso on liian alhainen joten jouduin siellä parkkipaikalla vielä avaamaan konepellin ja lisäämään öljyä. Kun pääsin lähtemään töihin, äkkiä penkinlämmitin ja lämmin ilmapuhallus täysille. Puolessa väissä matkaa alkoi jo tuntua että ehkä jään henkiin - tänään.
Ja kamalaa ajatella, että tämä on vasta alkua, että säät tulevat tästä vielä merkittävästi kylmenemään ja lunta tulee lisäälisää. Ja pimeä jatkuu pitkään vielä. Ei se mitään jos saisi kömpiä kuin karhu talviunille ja tulla pesästä ulos vasta huhtikuulla, mutta kun on pimeässä ja tuiskuissa ja pakkasissa pakko joka aamu raahata itsensä duuniin ja koiralenkeille, niin ei naurata. Muutto eteläisempiin maihin on pitkään ollut mietinnässä, tosin työnsaanti on vaikeaa koulutuksellani.
Vai oletko itse niitä naisia, jotka kerran valittaa monen kuukauden paskasta ja sitten on loput puoli vuotta ihan hiljaa ja nieleskelee vain kaiken kuran, mitä päälle kaatuu?
jotka ovat tajunneet sen että ei se olo valittamalla muutu paremmaksi. Itse en pidä keväästä ja kesästä, mutta koska ne kuuluvat osana Suomea, en valita niistä, vaan olen oppinut ottamaan hyödyn niistäkin.
Enkä ihan oikeasti tajua teitä joiden _pitää_ valittaa säästä, sille kun ei oikeasti voi mitään. Ja veikkaan että jos te jonnekin lämpimään maahan muuttaisittekin, valittaisitte sielläkin säästä. =D
Ap.
Parhaimmillaan nautin vaikka pulkkamäestä, mutta vituttaa tää talvi silti ja kaikki se ylimääräinen vaiva, mitä se aiheuttaa. Pimeys on se, mikä on eniten perseestä. Kirkasvalolamput on ihan huuhaata, ei mitään apua. Ottaa päähän, kun on pimeätä kun aamulla töihin lähtee ja kun sieltä illalla palaa. Klo 16 on kuin säkissä olisi.
Lämmöstä en ole valittanut ikinä. En löydä kesästä mitään vikaa. Paitsi silloin, jos silloinkin sataa ja on kylmä ja aiheutuu niitä samoja oireita kuin talvellakin. Eli valoja joutuu pitämään päällä koko ajan kun on pimeää ja pilvistä ja joutuu pukemaan monta kerrosta vaatetta päälle, kun palelee. Ei mua itse sää ota päähän. Sade on ilmiönä ihan kiva, mutta siitä aiheutuva kylmyys ja kastuminen silloin, kun sitä ei halua, on ärsyttävää.
Taitaa olla liian monimutkainen ajatuskuvio kenenkään muun kuin minun ymmärtää. :)
Ja veikkaan että jos te jonnekin lämpimään maahan muuttaisittekin, valittaisitte sielläkin säästä. =D
Ap.
Toki sielläkin voisi valittaa jos on kova myrsky tai on satanut pitkään tai on talvella välillä kylmä (talot kun ei etelässä ole edes lämpöeristettyjä niin se tarkoittaa myös sisällä kylmää), mutta kyllä se valitus vähemmäksi jäisi jos ei ole 4 kk vuodesta jolloin on taatusti joka päivä omaan makuun kaamea sää.
Itse valitan ehkä juuri siksi että sillä kerään itselleni motivaatiota repäistä ja lähteä ulkomaille. Vaikeahan se muutos aina on kun täällä on työ, ystäviä jne, ja helppoa olisi sääongelmista huolimatta jäädä vanhoihin rutiineihin ja paikkoihin, joten yritän vakuutella itselleni valituksella että usko nyt jo että tämä on yhtä helvettiä -> häivy etelään!
Vitutusta jatkuu vielä monta kuukautta. Ei se yhdellä parkaisulla lopu. Vai oletko itse niitä naisia, jotka kerran valittaa monen kuukauden paskasta ja sitten on loput puoli vuotta ihan hiljaa ja nieleskelee vain kaiken kuran, mitä päälle kaatuu?
Mutta voin mieliksesi nyt tässäkin valittaa. Ottaa päähän, kun palelee, ottaa päähän, kun pitää kasata päälle järkyttävät määrät vaatteita. Pimeys on ahdistavaa. Kynttilät ja teehetket on ihan skeidaa. Pitäs oikeasti muuttaa jonnekin, jossa ei tällaista talvea ole. Mitä lämpimämpi, sen parempi. Kuumuus ei ole ikinä kiusannut minua. Sääli, että Suomessa asuvat kaikki minulle tärkeät ihmiset. Heitä tulisi muualla kova ikävä.