Millainen ihminen käyttää sanaa "pikkukengät"?
Juhlavista kengistä puhuttaessa?
Minun 40-luvun alussa syntynyt isäni kyllä, mutta kuulostaa oudolta kun joku nykyisistä kolmekymppisistäkin puhuu noin.
Kommentit (19)
Olen kyllä jo 4-kymppinen. Jos olen menossa juhliin, teatteriin tms. ja mukana on vaihtokengät, niin puhun niistä usein pikkukenkinä. Usein esim. joulujuhlissa mulla on juurikin pikkukengät mukana, kun ulkona pidän pitkiä saappaita.
Olen tällainen ihan tavallinen keskiluokkaisen perheen äiti :-)
ja tuo on mun mielestä ihan normaalia puhekieltä ikäisteni keskuudessa. Saatetaan kysyä että mitä laitat jalkaan, laitatko saappaat vai pikkukengät.
käytän nimenomaan silloin kun on erikseen mukana ulkokengät ja sisäkengät
Helsinkiläinen, joka puhuu pikkukengistä. Mikä muu ne olisi? En käytä pikkukenkiä, joissa on korkea korko, joten en voi sanoa korkokengätkään. Ne ei varsinaisesti ole myöskään juhlakengät. Mitä sanoisin?
pikkukengät ei tarkoita pelkästään juhlavia kenkiä, vaan se on yleisnimitys avokkaille, sandaleteille, kesäkengille jne.
Vastauksena kysymykseen: ihan tavalliset ihmiset.
...ne toiset kengät pitää jotenkin erottaa talvi- tai kumisaappaista.
Nainen, 40v, lounaissuomi, äitini oli äikänope.
Minäkään en ymmärrä, mitkä muut minulla sitten olisi vaikkapa teatterissa mukana kuin pikkukengät.
sanan tarkoittavan pelkästään juhlakenkiä!
...ne toiset kengät pitää jotenkin erottaa talvi- tai kumisaappaista.
Nainen, 33-v., toimittaja.
Helsinkiläinen, joka puhuu pikkukengistä. Mikä muu ne olisi? En käytä pikkukenkiä, joissa on korkea korko, joten en voi sanoa korkokengätkään. Ne ei varsinaisesti ole myöskään juhlakengät. Mitä sanoisin?
Sisäkengät.
Minusta pikkukengät on vähän maalainen sana. Kotona maatilalla kuljetaan saappaissa ja kylille lähdettäessä laitetaan jalkaan pikkukengät.
Ei siinä mitään, ihan toimiva sana.
Sisäkengät.
Mutta pikkukenkiä käytetään ulkonakin, ei ne ole mitkään juhla- tai sisäkengät pelkästään.
Minusta taas "sisäkengät" on jotenkin maalainen sana, tulee mieleen hiirensyömät Reinot tai tupsulliset naisten kotikengät...
Ei pikkukengät ole sisäkengät, vaan niitä voi käyttää myös ulkona jos sää sallii - harvoin se vain sallii (muuten kuin kesällä tietysti!).
Sisäkengät.
Mutta pikkukenkiä käytetään ulkonakin, ei ne ole mitkään juhla- tai sisäkengät pelkästään.
Minusta taas "sisäkengät" on jotenkin maalainen sana, tulee mieleen hiirensyömät Reinot tai tupsulliset naisten kotikengät...
sisäkengät on mitä koululaiset käyttää koulussa sisällä tai joku birkestockeja työpaikallaan. Ihan eri asia kuin pikkukengät.
Pikkukengät on myös nimitys virkavallasta
169 cm pitkä
paino 55 kg
kengännumero 39
hiukset pitkät ja ruskeat
jne jne
Ap itsekin taisi käyttää tätä sanaa otsikossa. :D Katso peilistä millainen olet.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen kysyy moista?
Mielikuvani ap:sta: ihminen, joka tarkkailee muita ja lokeroi heidät sen mukaan, ovatko he kuten hän itse vai ovatko erilaisia missä hyvänsä suhteessa, vaikkapa puhumalla pikkukengistä, kun ap itse ei käytä sitä sanaa.
Pikkukengät on relevantti käsite Suomessa talvella kun käytetään joko säänmukaisia jalkineita, saappaita, talvilenkkareita tms. tai tilaisuuden vaatimia jalkineita jotka ovat edellämainittuja pienempiä. Käyttöesimerkkejä: Ai menemme taksilla? Sitten laitan pikkukengät jalkaan. Jos sinne on pitkä matka laitan bootsit ja otan pikkukengät laukkuun.
Olen kyllä jo 4-kymppinen. Jos olen menossa juhliin, teatteriin tms. ja mukana on vaihtokengät, niin puhun niistä usein pikkukenkinä. Usein esim. joulujuhlissa mulla on juurikin pikkukengät mukana, kun ulkona pidän pitkiä saappaita.