Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v9kk totuttaminen päiväkotiin

Vierailija
27.11.2012 |

nuorin lapseni joutuu useamman asian pakosta aloittamaan joulukuussa päiväkodin. Yksi isompi sisarus on samassa päiväkodissa (4,5v) eli näkevät pihalla leikkiessä toisiaan. Tällä viikolla alkaa päiväkodin totuttelu eli huomenna ekaa kertaa mennään sinne käymään. Toivoisin että vastattaisin kysymykseen eikä syyteltäisi "lapsen hylkäämisestä". Eli se kysymys:

- miten olette totuttamisen tehneet erityisesti päiväunien osalta? Olitteko ekat päiväunet lapsen vieressä istumassa?

- kuinka monena päivänä olit mukana (siis miten kauan siellä kehtaa olla kun tavallaan on tiellä ja jaloissa henkilökunnalle kuitenkin)?

Isommalla veljellä homma oli aikanaan eri koska oli alkuun puoltapäivää joten ei ollut mitään päiväunitotutteluja (ja kun siirtyi kokopäiväiseksi niin ei enää edes päikkäreitä otettu). Koen siis hankalaksi tässä nyt sen päiväuniasian, varsinkin kun lapsi on vielä jotenkin erityisen "surkeassa tilassa" aina päikkäreiltä herättyä.

Töihinmeno on nyt pakko, jouduin palaamaan hoitovapaalta aikaisemmin töihin joulusesongiksi, sillä vältin sen ettei toimipaikkaani siirretty ketjun toiseen liikkeeseen toiseen kaupunkiin.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni meni tarhaan 1v 3kk iässä ja päivärytmi oli jo käytännössä sama kuin päivähoidossa. Luotin siihen, että hän tottuu päiväkotiin, kun kerran joka tapauksessa oli pakko sinne mennä. Pääsimme kerran tutustumaan päivähoitopaikkaan ennen kuin poika meni sinne kokopäiväiseksi. Nyt poika on siis jo koululainen.

Nuorempi menee ensi viikolla päivähoitoon (on kohta 1v 3kk). Tällä kertaa ehditään käydä kaksi kertaa tutustumassa tulevaan hoitopaikkaan ennen aloitusta (kerran on jo käyty ja tällä viikolla poika menee vielä isänsä kanssa hetkeksi sinne), mutta sitten poika menee sinne koko päiväksi.

Minusta tuntuisi vähän hassulta, jos siellä olisi jonkun lapsen vanhempi koko päivän valvomassa :). Kyllähän juuri herännyt lapsi voi olla hiukan surkean oloinen, mutta toisaalta se, että äiti on siellä mukana ei välttämättä tee asiasta yhtään sen helpompaa, kun jossain vaiheessa kuitenkin lapsi on siellä ilman äitiä/isää. Mieluumin kävisin siellä etukäteen tutustumassa, jotta paikka ei olisi kokonaan vieras.

Vierailija
2/3 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsen eroahdistusta juurikaan lievitä, vaikka kävisitte siellä yhdessä kaksi viikkoa nukkumassa päikkäreitä ja sinä olisit kädestä kiinni pitämässä.

Käytte kerran, pari katsomassa yhdessä sitä päiväkodin touhua ja tätejä. Ja sitten lapsi hoitoon, sinä töihin.

Suurin osa tuon ikäisistä itkee koko päivän sen 2-3 viikkoa, kun totuttelevat olemaan vanhemmista erossa. Heitä ei oteta syliin, etteivät he tottuisi siihen ja olisi aina vinkumassa, koska henkilökunnalla ei ole aikaa.

Mutta kyllä sitkeinkin parkuja siinä kolmen viikon sisällä tyytyy siihen, että elämä on nyt tätä.

T. puoli vuotta päivökodissa työharjoittelussa ollut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ 3, Ei kaikissa päiväkodeissa ole tuollaista, onneksi! Lapseni aloitti 1v7kk iässä päiväkodin ja hoitajat itse sanoivat, että tarvittaessa kaksikin viikkoa on mahdollista pitää pehmeää laskua. En siis itse ollut heti kärkkymässä pitkää tutustumisaikaa. Meidän päikyssä suosittelivat vanhempaa tulemaan aluksi mukaan nukuttamaan, mitä vähän emmin, koska lapseni oli tottunut nukahtamaan liikkuviin vaunuihin tai minun viereeni imetykseen. Satunnaisesti on nukahtanut illalla isän viereen jos itse olen ollut poissa kotoa.

Olin pari kertaa nukuttamassa, sitten hoitajat nukuttivat. Noin viikossa lapsi tottui hyvin hoitajien nukuttamiseen. Kaikkiaan tutustumisaika oli meillä vajaa kaksi viikkoa ja mielestäni ihan hienoa, että siihen oli mahdollisuus. Ja sylissä on lapsia kannettu monta kertaa päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi