Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tokaluokkalaisen lukkariin merkitty tukiopetusta MUTTA...

Vierailija
26.11.2012 |

kun kyselimme mahdollisuutta saada pojalle tukiopetusta kertolaskuissa niin ei ole ope mitään vastannut. On laittanut meille viestiä että ne eivät oikein tahdo sujua. Me olemme miehen kanssa kotona klo 17 aikaa. Pääsemme treenaamaan pojan kanssa klo 18 jälkeen jolloin poika jo itkuinen eikä jaksa enää keskittyä vaan on tosi väsyneen oloinen.

Miksi niitä tukiopetustunteja on merkitty lukkariin jos niitä ei ole tarkoitus tarvitseville järjestää?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertotaulu, vieraan kielen sanat ja Maamme-laulun ensimmäinen säe.

Ja ihan vaan tiedoksi kyllä ne on sekä koulussa että matikan kirjassa selittäneet mitä kertominen on. Siitä huolimatta se kertotaulu pitää opetella ulkoa.

P.S. 2014 tulevassa uudessa opetussuunnitelmassa on kyllä esitetty että käsialan ent. kaunokirjoitus opetuksesta luovutaan turhana.

Vierailija
22/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukiopetustunnilla saattaa olla muitakin. Semmosia, jotka kipeemmin tarttee sitä henkilökohtaista tukiopetusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ei ihan oikeasti ymmärrä asioita. Tokalla voi olla vielä lapsia, jotka ei ymmärrä, että jos sulla on kädessä kaksi omenaa ja pöydällä kaksi, niin siitä tulee laskutoimitus 2+2 ja se on yhteensä 4. Tukiopetus kuuluu niille. Se, että kertotaulut eivät suju vielä niin hyvin kuin pitäisi, tarkoitta vain, että niitä pitää harjoitella enemmän ja se on lapsen ja vanhempien vastuulla. Vaikka kuinka tulee klo 18 kotiin, niin jos joka päivä luettelee kaikki kertotaulut (sitä paitsi kakkosella on vain 1-5 ja 10) läpi, alusta loppuun ja lopusta alkuun, niin ei siinä kovin montaa minuuttia mene ja taatusti kahden viikon kuluttua osaa paremmin kuin aiemmin.

Vierailija
24/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan vaan näyttämään asiat hienommilta paperilla kun voidaan mainostaa että sitä on tarjolla sitä tarvitseville.

nimimerkillä kokemusta on

Vierailija
25/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opettaja pyysi ihan yleisessä tiedotusviestissään, etta vanhemmat kyselisivät tokaluokkalaisiltaan kertotauluja. Minä sitten olen kysellyt niitä aina kun olen muistanut, eli esimerkiksi kävellessämme pojan kanssa aamulla koulun suuntaan. Jos on pari ensimmäistä sujunut hyvin, niin olen jättänyt siihen. Jos jokin lasku on tuntunut vaikealta, olen yrittänyt hiukan johdatella vastauksen kanssa.

Meillä kertotaulut ovat sujuneet ihan hyvin, mutta niitä laskutoimituksia, jotka eivät ole oikein sujuneet, olen ihan pojan kanssa yhdessä käynyt läpi. Jos jonkin päivän kotitehtävät ovat olleet ihan päin mäntyä (kuten meidän poikamme tapauksessamme olivat aluksi kuvallisessa muodossa annetut laskutehtävät ja muistinumeroiden merkitseminen plus- ja miinuslaskuissa), niin sitten niitä vain on käyty läpi. Tokaluokkalasilla on vielä sen verran vähän ja yksinkertaisia tehtäviä, että vanhempien pitäisi ehtiä tukea lasta niiden tekemisessä. Kyllä meilläkin on poikaa välillä ärsyttänyt ja väsyttänyt, kun olen sanonut että tehdääs tämä lasku uudestaan. Vielä enemmän harmittaa sitten myöhemmin, jos eivät edes matematiikan perusteet ole hallussa.

Vierailija
26/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi ei tokalla noita asioita tajua hänen paikkansa on erityiskoulussa!Tukiopetuksella ei tuosta enää selvitä...

Vierailija
27/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse ei ole nyt siitä että me vanhemmat emme ehdi tai viitsi vaan siitä että poika ei enää jaksa silloin kun me ehdimme. Töissä on käytävä ja ruoka laitettava koko perhelle ja kun se ruokakin pitää joskus hakea sieltä kaupasta.Mies tekee vuorotyötä!

ap

Vierailija
28/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi ei tokalla noita asioita tajua hänen paikkansa on erityiskoulussa!Tukiopetuksella ei tuosta enää selvitä...

En ole edellinen kirjoittaja, mutta erityiskouluja on vähennetty Suomesta kovasti. Tavallisilla luokilla on siis tosi heikkotasoisia oppilaita jotka saavat oppimisensa tueksi tukiopetusta ja erityisopetusta.

Vierailija
29/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olethan ottanut opettajaan yhteyttä ja kysynyt tätä tukiopetus asiaa. Eiköhän asia selviä sillä kaikkein helpoiten.

Oppilaat oppivat nämä kertolaskut kuten muutkin asiat vähän eri tahtiin. Ehkä poikasi on hitaampi oppimaan mutta opettaja ei vielä katso tukiopetusta tarpeelliseksi.

Kyllä meilläkin usein joudutaan muutamia vanhempia muistuttamaan, että läksyistä huolehtiminen on osittain myös vanhempien tehtävä.

Vierailija
30/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti edellyttää ulkoa opettelemista.

Toistoa toisen perään, kunnes luvut automatisoituu.

Tietysti lapsen täytyy oppia myös mitä kertolasku tarkoittaa eli 5 X 3 = 3+3+3+3+3+

Yleensä lapset oppivat kaikki kertotaulut suhkot kivuttomasti. Poikkeuksen muodostaa esim.lukivaikeuksiset,jotka oppivat kertolaskut, mutta unohtavat ne lähes samantien.

Kertolaskuja kannattaa harjoitella muutamaa kerrallaan käytännön elämässä, esim.automatkoilla,arkiaskareissa...

Myös mainioita pelejä löytyy googlaamalla...

Kertotaulu on avain matikassa myöhemmin menestymiseen, siihen törmätään esim. alakoulun puolella joka ainut vuosi. Ne oppilaat, joilla se ei ole automatisoitunut, tulevat olemaan vaikeuksissa...

Ja juu, itse en ensimmäisenä ottaisi tukiopetukseen oppilasta, joka ei ole oppinut/viitsinyt opetella kertotauluja (ellei ole oppimisvaikeuksia todettu erikseen).

Matikassa tosi monella oppilaalla on oikeita vaikeuksia oppia, joten ne kyllä menevät edelle niillä harvoilla tukiopetustunneilla.Tukiopetus kun on järkevää vain muutaman oppilaan ryhmissä...

T. Ope ja äiti

Vierailija
31/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika tukiopetukseen ja osaa varmaan itsekin kertoa mitä aihetta haluaa vielä harjoitella..? näin ainakin meillä

Vierailija
32/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä tulkitsin oikein ap:n tekstejä, niin ongelma olisi siinä, että POIKA EI ENÄÄ JAKSA KLO 18 harjoitella kertolaskua - ja vanhemmat eivät ehdi ennen tuota kellonaikaa niitä hänen kanssaan käymään läpi.

Poika kannattaisi viedä lääkäriin, jotta selviäisi, miten lapsi voi olla klo 18 niin väsynyt, että hän ei kykene minkäänlaiseen älylliseen suorittamiseen. Ei nimittäin kuulosta ihan normaalilta.

Vierailija
33/34 |
26.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksamisesta. Kertotauluja voi kyllä opetella vielä klo 18 jälkeenkin Tukiopetus ei ole tuota varten, kuten moni on jo kirjoittanutkin.

Jos mä tulkitsin oikein ap:n tekstejä, niin ongelma olisi siinä, että POIKA EI ENÄÄ JAKSA KLO 18 harjoitella kertolaskua - ja vanhemmat eivät ehdi ennen tuota kellonaikaa niitä hänen kanssaan käymään läpi.

Poika kannattaisi viedä lääkäriin, jotta selviäisi, miten lapsi voi olla klo 18 niin väsynyt, että hän ei kykene minkäänlaiseen älylliseen suorittamiseen. Ei nimittäin kuulosta ihan normaalilta.

Vierailija
34/34 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka palkatonta jollei muuta.

Haet vaikka pitsan ruuaksi ja keskityt vain ja ainoastaan lapsesi auttamiseen. Ei kaikkea voi opettajan vastuulle sysätä.

Itsellä myös tokaluokkalainen ja meillä kertotaulua kysellään läpi esim saunanlauteilla ja aamiaispöydässä ja hyvin oppii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi